fbpx
unenrooli

Riittävä uni on yksi parhaimpia painonhallinnan apukeinoja

Riittävä uni on hyvinvoinnillesi tärkeää. Oletko koskaan pysähtynyt miettimään minkälälainen rooli unella on elämässäsi?

Riittävä uni on yksi parhaimpia painonhallinnan apukeinoja. Tässä saattaa olla vastaus siihen, mikäli kaikista toimenpiteistäsi ja olemassa olevasta tiedosta huolimatta kamppailet painonhallinnan kanssa.

Mikäli painonhallinta on akilleenkantapääsi, niin riittävän unen merkitykseen omassa elämässäsi kannattaa alkaa kiinnittämään huomiota.

Jokainen varmaan tietää, että meille kaikille on elintärkeää saada riittävästi laadukasta unta. Ja todennäköisesti myös sinä olet kokenut minkälaiseksi olo ja elämä muuttuu, mikäli tuota herkkua ei saa riittävästi.

Ensimmäisenä ei tosin tule miettineeksi asiaa painonhallinnan kannalta.

uni-ja-painonhallinta

Mitä uni merkitsee painonhallinnassa?

Kun nukut riittävästi, pystyt toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla. Olet energisempi ja jaksat kohdata myös mahdollisia vastoinkäymisiä huomattavasti paremmin.

Jokainen, joka on taistellut tai taistelee painonhallinnan kanssa tietää, että varsinkin painonhallinnassa näitä vastoinkäymisiä tulee.

Väsyneenä sorrut paljon helpommin erilaisiin mielitekoihin.

Nappaat ehkä kaupassa ostoskoriisi herkkuja, joita et välttämättä tarvitse ja terveellisemmät valinnat jäävät hyllyihin.

Väsyneenä tulee helposti ostettua roskaruokaa, koska se on helppoa, nopeaa ja se maistuu varsinkin väsyneenä niin taivaallisen hyvältä.

Yksinkertaisesti voimat eivät saata riittää rankan ja kiireisen päivän jälkeen terveellisemmän aterian valmistamisee. Ei, vaikka se kävisi kuinka nopeasti.

Väsyneenä myös makeanhimo voi kasvaa. Jos näin käy, niin todennäköisesti yrität korjata väsymystäsi makeilla herkuilla.

Kuulostaako tutulta?

Unen tarve on hyvin yksilöllinen, mutta suurin osa aikuisista tarvitsee unta 6-9 tuntia yössä.

Unen tulisi olla mahdollisimman katkeamatonta, mutta on täysin normaalia heräillä muutamia kertoja yön aikana.

Meillä kotona käytäntö voi olla joskus haasteellinen. Perheestämme löytyy kolme koiraa, jotka vaeltavat sohvan, lattian ja sängyn välillä. On öitä, jolloin herätyksiä tulee useastikin ja joskus aivan liian monta kertaa.

Täytyy myöntää, että varsinkin silloin seuraavan päivän vireystason kanssa onkin tekemistä.

selvitä-unentarpeesi

Mitä riittävä uni merkitsee omalla kohdallasi? Mikä on oma unentarpeesi?

Voit tarkastella omaa unentarvettasi ja sen riittävyyttä esimerkiksi heräämisen avulla.

Mikäli heräät pääsääntöisesti virkeänä ennen kellon soittoa, niin todennäköisesti nukut hyvin ja riittävästi. Jos taas heräät jatkuvasti kellon soittoon täysin pökerryksissä tuntien, että vastahan sinä nukahdit, et todennäköisesti nuku riittävästi.

Miten uni sitten vaikuttaa painonhallintaan?

Mikäli nukut vähemmän, kuin unentarpeesi edellyttää, on sinulla univaje. Mikäli univajeesi on jatkuva, niin sen seurauksena syntyy univelkaa.

Tavallisia univajeen syitä voivat olla esimerkiksi päivän aikana kohtaamasi huolet ja murheet. Saatat vatvoa näitä huolia ennen nukkumaan menoa. Ehkäpä jatkat niiden käsittelyä myös yön tunteina juuri silloin, kun pitäisi nukkua.

Univajetta voivat aiheuttaa myös eri asteiset masennustilat.

Itselläni univelan selättämiseen mediamaailman oravanpyörästä hyppäämisen jälkeen vei aikaa muutaman kuukauden. Tämä tuli yllätyksenä meikäläiselle, sillä en edes tiennyt olevani niin väsynyt tai lopussa.

Univaje voi aiheuttaa myös hormonaalisia muutoksia ja häiriöitä nälän- ja kylläisyyden säätelyyn.

Kyllä vaan ja tämähän on varsin mielenkiintoista juurikin painonhallinnan kannalta.

Tutkimuksissa on nimittäin huomattu, että jo muutaman huonosti nukutun yön jälkeen halu syödä nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja, siis hyvin sokeripitoisia ruoka-aineita kasvaa jopa 30 %.

Siis oikeasti 30 %. Se on järkyttävän paljon. Ja jo muutaman yön jälkeen. Entä jos näitä öitä on viikkotolkulla?

Tässä yksi syy siihen, miksi kaikki ponnistelusi painonhallinnan kanssa saattavat olla jumissa.

Tässä myös selitys siihen, miksi riittävällä unella on erittäin suuri merkitys painonhallintaan ja hyvinvointiin.

Mikäli haluat työkaluja ja vinkkejä makeanhimoon ja sen taltuttamiseen, niin lue tästä lisää.

Kauniita unia
~ Virpi

PS. Tervetuloa Lupausten Portaiden uutiskirjeen tilaajaksi. Uutiskirje on maksuton ja voit perua sen milloin tahansa. Lue lisää uutiskirjeestä ja lahjastasi tästä!

Hei, jos tykkäsit lukemastasi, olen kiitollinen, kun jaat sen kavereillesi.

Kommentoi