fbpx
unenrooli

Riittävä uni on yksi parhaimpia painonhallinnan apukeinoja

Riittävä uni on hyvinvoinnillesi tärkeää. Oletko koskaan pysähtynyt miettimään minkälälainen rooli unella on elämässäsi?

Riittävä uni on yksi parhaimpia painonhallinnan apukeinoja. Tässä saattaa piileä vastaus siihen, miksi kaikista toimenpiteistäsi ja olemassa olevasta tiedosta huolimatta et pääse tavoitteisiisi.

Mikäli painonhallinta on akilleenkantapääsi, niin riittävän unen merkitykseen omassa elämässäsi kannattaa alkaa kiinnittämään huomiota.

Jokainen meistä varmaan tietää, että meille kaikille on elintärkeää saada riittävästi laadukasta unta.

Ja todennäköisesti myös sinä olet kokenut sen, minkälaiseksi olo ja elämä muuttuu, mikäli tuota herkkua ei saa riittävästi.

Ensimmäisenä ei tosin tule miettineeksi sitä, että unella on erittäin tärkeä rooli painonhallinnan kannalta. 

uni-ja-painonhallinta

Mitä tämä tarkoittaa ja voitko tehdä asialle jotakin?

Kun nukut riittävästi, pystyt toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla. Olet energisempi ja jaksat kohdata myös mahdollisia vastoinkäymisiä huomattavasti paremmin.

Jokainen, joka on taistellut tai taistelee painonhallinnan kanssa tietää, että varsinkin painonhallinnassa näitä vastoinkäymisiä tulee.

Väsyneenä sorrut paljon helpommin erilaisiin mielitekoihin.

Nappaat ehkä kaupassa ostoskoriisi herkkuja, joita et välttämättä tarvitse ja terveellisemmät valinnat jäävät hyllyihin.

Haluatko väsyneenä roskaruokaa, koska se on helppoa, nopeaa ja väsyneenä niin taivaallisen hyvää?

Yksinkertaisesti voimat eivät riitä rankan päivän jälkeen terveellisemmän aterian valmistamiseen, vaikka siihen ei kauaa menisikään. Väsyneenä myös makeanhimo voi kasvaa. Todennäköisesti silloin yrität korjata väsymystäsi makeilla herkuilla. 

Kuulostaako tutulta?

Unen tarve on hyvin yksilöllinen. Suurin osa meistä tarvitsee unta 6-9 tuntia yössä.

Unen tulisi olla mahdollisimman katkeamatonta, mutta on täysin normaalia heräillä muutamia kertoja yön aikana.

Meillä kotona käytäntö voi olla joskus haasteellinen. Perheestämme löytyy kolme koiraa, joista kaksi vaeltaa sohvan, lattian ja sängyn välillä ja yksi nukkuu sängyssä. On öitä, jolloin herätyksiä tulee useastikin ja joskus aivan liikaa.

Täytyy myöntää, että varsinkin silloin seuraavan päivän vireystason kanssa onkin tekemistä.

selvitä-unentarpeesi

Mitä riittävä uni merkitsee omalla kohdallasi? Mikä on oma unen tarpeesi?

Voit tarkastella omaa unen tarvettasi ja sen riittävyyttä esimerkiksi heräämisen avulla.

Mikäli heräät pääsääntöisesti virkeänä ennen kellon soittoa, niin todennäköisesti nukut hyvin ja riittävästi.

Jos heräät jatkuvasti kellon soittoon täysin pökerryksissä tuntien, että vastahan sinä nukahdit, et todennäköisesti nuku riittävästi.

Miten uni sitten vaikuttaa painonhallintaan?

Mikäli nukut vähemmän, kuin unentarpeesi edellyttää, on sinulla univaje. Mikäli univajeesi on jatkuva, niin sen seurauksena syntyy univelkaa.

Tavallisia univajeen syitä voivat olla esimerkiksi päivän aikana kohtaamasi huolet ja murheet. Saatat vatvoa näitä huolia ennen nukkumaan menoa ja ehkäpä jatkat niiden käsittelyä myös yön tunteina juuri silloin, kun sinun pitäisi nukkua.

Univajetta voivat aiheuttaa myös eri asteiset masennustilat.

Itselläni univelan selättämiseen hektisen mediamaailman oravanpyörästä hyppäämisen jälkeen vei aikaa muutaman kuukauden. Tämä tuli yllätyksenä meikäläiselle, sillä en edes tiennyt olevani niin väsynyt.

Univaje voi aiheuttaa myös hormonaalisia muutoksia ja häiriöitä nälän- ja kylläisyyden säätelyyn.

Kyllä vaan, varsin mielenkiintoista.

Tutkimuksissa on nimittäin huomattu, että jo muutaman huonosti nukutun yön jälkeen halu syödä nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja, siis hyvin sokeripitoisia ruoka-aineita kasvaa jopa 30%.

Siis oikeasti 30%. Se on järkyttävän paljon.

Tässä yksi syy siihen, miksi kaikki ponnistelusi painonhallinnan kanssa saattavat olla jumissa.  Tässä selitys siihen, miksi riittävällä unella on erittäin suuri merkitys omaan painonhallintaasi ja hyvinvointiisi.

Mikäli haluat työkaluja ja vinkkejä makeanhimoon ja syömiseen, niin tutustu Makeanhimon taltuttamisen -verkkokurssiin tästä linkistä.

Kauniita unia Sinulle toivottaen
Virpi

Ps. Mikäli et vielä ole Lupausten Portaiden uutiskirjeen tilaaja, niin liittymällä mukaan saat lahjan. Uutiskirje on maksuton ja voit perua sen milloin tahansa. Lue lisää tästä linkistä!

liittymislahja

Kommentoi