fbpx
miten-venyttelet

Milloin Sinä venyttelit viimeksi – vinkit joilla pääset alkuun!

Haluatko vinkit venyttelyyn? Venyttely on paras palkinto kehollesi. Lue vinkit, joiden avulla pääset sisään venyttelyyn ja sen saloihin. 

Mitä kehosi kaipaa tai mikä kruunaa tehdyn treenin? Mikäli kehosi saisi vastata, niin vastaus olisi venyttely.

Mitä venyttely oikeastaan on ja miksi se on tärkeää kehollesi?

Venyttely on lihastesi pituuden lisäämistä erilaisten liikkeiden avulla.

Venyttely lisää esimerkiksi lihaksistosi kimmoisuutta ja niveltesi liikkuvuutta. Venyttely parantaa myös kehosi palautumiskykyä sekä ehkäisee rasitusvammoja.

Lihaksesi kiristyvät, kun liikut. Venyttelyllä estät lihasten kiristymisen ja vaikutat lihaksen sisäiseen aineenvaihduntaan ja rentouteen. 

Vaikka venyttelyn tärkeys tiedetään, niin yllättävän moni jättää kuitenkin venyttelyn tekemättä.

Milloin Sinä venyttelit viimeksi?

ota-venyttely-rutiiniksi

Jotta aloitat turvallisesti, ota käyttöösi seuraavat vinkit venyttelyyn:

1. Lämmittele lihaksia aina ennen venyttelyä

Älä venytä lihaksia kylmiltään! Lämmittelyllä valmistelet kehosi tulevaa suoritusta varten. 
Lämmittelyn tavoitteena on lämmittää kudoksia ja herätellä hermostoa, sekä avata nivelten liikelaajuudet. 

Myös hengitys- ja verenkiertoelimistösi aktivoituu lämmittelyn aikana.

2. Venytä kaikkia päälihasryhmiä

Älä unohda venytellä vastakkaisen puolen lihaksia. 
Mikäli venytät esimerkiksi reiden etuosan lihaksia, niin muista myös venyttää reiden takaosan lihakset.

3. Valitse mahdollisimman mukava ja rento venytysasento

Valitse asento, jossa sinun on hyvä olla. 
Kiinnitä huomiota pään, lantion ja selkärangan hyvään asentoon. Muista, ettei venytys saa tuottaa kipua.

4. Kuuntele kehoasi

Kallistele ja kääntyile. Näin löydät sopivan asennon ja saat parhaimman tuntuman venytettävään kohtaan. 
Keskity rentouttamaan venytettävää lihasta.

5. Älä pidätä hengitystäsi!

Keho rentoutuu hengityksen avulla. 
Hengitä syvään ja rauhallisesti koko venytyksen ajan. Tehosta venytystä jokaisella uloshengityksellä.

Venyttely on tärkeä osa lihashuoltoa – kehosi kiittää sinua.

Muista rentous ja vältä kivun tunnetta. Kerta kerralta pääset eteenpäin ja huomaat miten nautit venyttelyn tuomista tuloksista.

Jos kärsit niska- ja hartiaseudun jumista, niin tutustu Eroon niskajumista -verkkokurssiin tästä linkistä.

Ihania venytyshetkiä toivottaen💚
Virpi

Ps. Mikäli et vielä ole Lupausten Portaiden uutiskirjeen tilaaja, niin liittymällä mukaan saat lahjan. Uutiskirje on maksuton ja voit perua sen milloin tahansa. Lue lisää tästä linkistä!

 

lahjaksi-vinkit-painonhallintaan

Kommentoi