fbpx
miten-venyttelet

Milloin sinä venyttelit viimeksi – vinkit joilla pääset alkuun!

Haluatko vinkit venyttelyyn? Venyttely on paras palkinto kehollesi. Seuraavien vinkkien avulla pääset sisään venyttely saloihin.

Mitä kehosi kaipaa tai mikä kruunaa tehdyn treenin?

Mikäli kehosi saisi vastata, niin vastaus olisi venyttely.

Mitä venyttely oikeastaan on ja miksi se on tärkeää kehollesi?

Venyttely on lihastesi pituuden lisäämistä erilaisten liikkeiden avulla.

Venyttely lisää mm. lihaksistosi kimmoisuutta ja niveltesi liikkuvuutta. Venyttely parantaa myös kehosi palautumiskykyä, sekä ehkäisee rasitusvammoja.

Lihaksesi kiristyvät joka kerta, kun liikut. Venyttelyllä estät lihasten kiristymisen ja vaikutat lihaksen sisäiseen aineenvaihduntaan, sekä rentouteen.

Vaikka venyttelyn tärkeys tiedetään, niin yllättävän moni jättää kuitenkin venyttelyn tekemättä.

Milloin sinä venyttelit viimeksi?

ota-venyttely-rutiiniksi

Jotta aloitat turvallisesti, ota käyttöösi seuraavat vinkit:

1. Lämmittele lihaksia aina ennen venyttelyä

Älä venytä lihaksia kylmiltään. Lämmittelyllä valmistelet kehosi tulevaa suoritusta varten.
Lämmittelyn tavoitteena on lämmittää kudoksia ja herätellä hermostoasi, sekä avata nivelten liikelaajuudet.

Myös hengitys- ja verenkiertoelimistösi aktivoituu lämmittelyn aikana.

2. Venytä kaikkia päälihasryhmiä

Älä unohda venytellä vastakkaisen puolen lihaksia.
Mikäli venytät esimerkiksi reiden etuosan lihaksia, niin muista myös venyttää reiden takaosan lihakset.

3. Valitse mahdollisimman mukava ja rento venytysasento

Valitse asento, jossa sinun on hyvä olla.
Kiinnitä huomiota pään, lantion ja selkärangan hyvään asentoon. Muista, ettei venytys saa tuottaa kipua.

4. Kuuntele kehoasi

Kallistele ja kääntyile. Näin löydät itsellesi sopivan asennon ja saat parhaimman tuntuman venytettävään kohtaan. Keskity rentouttamaan venytettävää lihasta.

5. Muista hengittää

Älä pidätä hengitystäsi! Kehosi rentoutuu hengityksen avulla.
Muista hengittää syvään ja rauhallisesti koko venytyksen ajan. Voit tehostaa venytystä jokaisella uloshengityksellä.

Venyttely on tärkeä osa lihashuoltoa – kehosi kiittää sinua.

Muista rentous ja vältä kivun tunnetta. Vaikka alussa tuntuu, ettet venyisi yhtään mihinkään ja keho tuntuisi suorastaan tönköltä, niin kerta kerralta pääset eteenpäin.

Säännöllisellä venyttelyllä huomaat muutoksia aika nopeasti ja alat nauttimaan venyttelyn tuomista tuloksista.

Jos kärsit niska- ja hartiaseudun jumista, niin tutustu Eroon niskajumista -verkkokurssiin tästä linkistä.

Ihania venytyshetkiä
~  Virpi

PS. Mikäli et vielä ole Lupausten Portaiden uutiskirjeen tilaaja, niin liittymällä mukaan saat lahjan. Uutiskirje on maksuton ja voit perua sen milloin tahansa. Lue lisää tästä linkistä!

Hei, jos tykkäsit lukemastasi, olen kiitollinen, kun jaat sen kavereillesi.

Kommentoi