fbpx

Vältä 7 ansaa

Kun makeanhimo yllättää, voi tilanne lähteä lapasesta

Elämässä tulee vastaan tilanteita, joissa makeanhimo voi yllättää. Jos herkuttelu lähtee lapasesta, voivat seuraukset olla ikäviä.

En ole poikkeus tässä, sillä olen painiskellut makeanhimon kanssa lähes koko ikäni.

Makeat herkut ovat maistuneet minulle aina, mutta varsinainen ongelma on makeiset, oikeastaan salmiakki kaikisssa ihanissa muodoissaan.

Vuosia sitten olin tilanteessa, jossa makeanhimo oli riistäytynyt käsistä. Söin herkkuja väsymykseen, nälkään, kiukkuun ja ärtymykseen, iloon ja suruun. Olin myös tottunut palkitsemaan itseäni herkuilla.

Yritin hoitaa kaikki tunnetilojani herkuilla, mutta menin tuossa yrityksessä niin pahasti metsään.

Kaikki herkuttelu ja puputtaminen kostautui. Jatkuva sokerinsyöminen väsytti entisestään, joten sitä tarvittiin aina vaan lisää. Kierre oli valmis.

Jotta pääsin irti tuosta kierteestä, piti lähteä ajattelemaan ja tekemään asioita hieman eri tavalla.

Miten voit välttää 7 makeaa ansaa?

1. Tekeekö ruokailun jälkeen vielä mieli ”jotain”?

Eikö ole mielenkiintoista, että vaikka olet juuri syönyt terveellisen ja täysipainoisen aterian, mielesi tekee vielä jotain muuta. Aivosi suorastaan vaativat jotakin makeaa.

Aivot vaativat makeaa syömisen päätteeksi, joten syö jälkiruoaksi vaikka tuoreita tai kuivattuja hedelmiä.

Toki voit syödä myös muuta jälkiruokaa, mutta mieti miten syöt. Nauti tuota herkkua hitaasti ja makustele miltä se oikeasti maistuu. Miltä se tuntuu. Lopeta heti, kun olet tyytyväinen.

Pahinta on, että syöt jälkiruokaa tai herkkuja kuin leipää. Tai jatkat syömistä, vaikka yksi pala suklaata tai haukkaus pullasta olisi riittänyt tyydyttämään makeannälkäsi.

2. Kaipaako elimistösi jotain makeaa?

Sokeripitoiset herkut stimuloivat aivoissasi sijaitsevaa mielihyväkeskusta, joten ei ihme, että suklaalevyn syöminen saa hetkeksi ihanan olon. Mutta vain hetkeksi, sillä todennäköisesti pistäessäsi viimeisen palasen suuhusi alkaa samalla hetkellä mielesi täyttyä muista ajatuksista. Ehkäpä mielesi valtaa epätoivo ja pettymys kokonaisen suklaalevyn tuhoamisesta.

Nauti sitä mitä yleensäkin syöt makeannälkään. Tee se kuitenkin tavallista hitaammin ja keskity tuohon mielihyvään. Kokeile tummaa suklaata tai jotain sellaista mitä et voi syödä niin nopeasti.

Jos haluat löytää itsellesi kalorittoman vaihtoehdon, niin kokeile muita mielihyvää tuovia asioita syömisen sijaan. Näitä ovat esimerkiksi mietiskely, ulkoilu, kylpy tai vaikka saunominen.

3. Kärsitkö stressistä?

Kun olet stressaantunut, jokainen takaisku tai haaste voi lisätä makeanhimoasi, samoin esimerkiksi kosketuksen ja halauksen puute.

Valitse terveellisiä ja täyttäviä hiilihydraatteja. Ja vaikka voisi ajatella, ettei terveellisellä ruualla täytetty vatsa jätä tilaa makealle, niin makeanhimoisella tilaa löytyy aina. Jotta makea ei tuo enemmän kaloreita päivääsi, kuin laki sallii, niin pyri välttämään stressiä.

Tee jotain sellaista, josta nautit. Lue hyvä kirja, käy kävelyllä, kuuntele musiikkia, tanssi, neulo, vietä aikaa ystäviesi kanssa.

Jos kärsit stressistä, niin älä hoida siitä syntyneitä oireita, vaan katso syvemmälle. Sukella näiden oireiden taustalla oleviin asioihin ja lähde vaikuttamaan niihin asioihin, jotka stressaavat sinua.

4. Vaaniiko alhainen verensokeri?

Veren sokeripitoisuuden romahtaminen aiheuttaa makeannälkää. Sokeripitoiset herkut ovat nopein tapa nostaa sitä. Ja tämä on niin tuttua myös omasta kokemuksestani.

Opi tunnistamaan oman kehosi antamia merkkejä, jotta nälkä ei pääse kasvamaan liian suureksi. Jos ruokailurytmisi ei ole tasainen aamusta iltaan ja edellisestä ruokailusta on kulunut jo reilusti aikaa, vaanii makeanhimo nurkan takana.

Jos tiedät, ettet pysty pitämään kiinni säännöllisestä ruokailurytmistä, niin pidä mukana sopivaa evästä, jolla voit ehkäistä hillitöntä makeannälkää ennakolta. Varaa mukaasi esimerkiksi hedelmiä, rahkaa tai vaikka pähkinöitä.

Valitse ruoka-aineita, jotka pitävät verensokerisi tasaisena. Nauti jokaisella aterialla kuituja, proteiineja ja terveellistä rasvaa.

Rasva on aika usein se, joka jätetään pois ruokavaliosta, kun halutaan laihduttaa. Muista kuitenkin se, että tarvitset rasvaa joka päivä.

5. Uskallatko olla syömättä seurassa?

Mikä onkaan mukavampaa kuin tarjota vieraille toinen toistaan upeampia leivonnaisia tai olla itse tilaisuudessa, jossa pöytä notkuu omia herkkujasi.

Leivonnaiset ja monet muut makeat herkut liittyvät usein yhdessäoloon muiden ihmisten kanssa. Tuntuuko aivan oudolta, jos mitään tarjottavaa ei lauantai-iltana olisi yhteisen elokuvaillan aikana?

Kokeile sokeristen ja rasvaisten herkkujen sijaan tarjota jotain terveellistä. Kokeile rohkeasti eri vaihtoehtoja ja käytä mielikuvitustasi. Esimerkiksi hedelmäsalaatti tai värikäs kasviksista koottu maukkaan dipin kera sopii tarjottavaksi vieraillekin.

Aika usein esimerkiksi työpalavereissa on tarjolla makeaa. Mikäli pystyt vaikuttamaan asiaan, niin pyydä terveellisempiä vaihtoehtoja.

Eikä tapaamisissa ole edes pakko syödä, vai onko?

Oma äitini ja molemmat mummoni olivat sellaisia, että aina, kun ilmestyimme paikalle, niin kahvi oli jo kiehumassa ja herkut pöydässä. Siitä opin myös itse tämän toimintatavan, joka on edelleen syvällä. Aina, kun joku tulee kylään, vaikka vain hetkeksi, olen jo tarjoamassa vähintään kahvia.

Kun olet itse vieraana, niin syö mitä haluat, mutta hitaasti ja nauttien. Jos haluat maistaa jotakin, niin älä kieltäydy turhaan.

Älä ole liian ankara itseäsi kohtaan, sillä saattaa nimittäin olla, että kylässä syömättä jätetty kakkupala muuttuukin kotimatkalla karkkipussiksi. Ankaruus itseään kohtaa on omiaan kasvattamaan himoa.

6. Suuntaatko liikunnan jälkeen herkkuhyllylle?

Hiilihydraattivarastojen tyhjeneminen voi laukaista makeannälän.

Voit ehkäistä tämän pitämällä huolta säännöllisestä ja riittävästä energiansaannistasi. Tankkaa terveellisiä hiilihydraatteja kuten täysjyväviljaa, hedelmiä, kasviksia ja perunaa.

Vältä kaikkia dieettejä, joissa rajoitetaan hiilihydraattien saantia. Jos haluat laihtua vähentämällä hiilihydraattien saantia, niin syö hitaasti imeytyviä, kylläisyysarvoltaan parhaita hiilihydraatteja.

makeanhimo-mitä-se-o

7. Oletko riippuvainen sokerista?

Sokerin liikasaanti johtaa eräänlaiseen riippuvuuteen. Voit kokea, ettet tule toimeen ilman säännöllistä herkuttelua. Sinusta voi tuntua, ettet pärjää ilman makean rauhoittavaa vaikutusta. 

Sokeririippuvuus on kuitenkin korkeintaan psyykkistä laatua, jossa aivojesi mielihyväkeskus ei ole tyytyväinen, vaikka söisitkin runsaasti sokeria.

Jos sokeririippuvuus on sinulle ongelma, niin tee päätös lähteä muuttamaan tilanne.

Tuon päätöksesi jälkeen tee itsellesi suunnitelma sokerin käytön vähentämiseksi. Jos kiellät itseltäsi sokerin kokonaan kerralla, voi se aiheuttaa ylilyöntejä tulevaisuudessa. Saattaa olla, että jossakin vaiheessa herpaannut hetkeksi ja ongelma palaa takaisin entistä voimakkaampana herkutteluna.

Harvenna makeiden ruokien nauttimiskertoja. Suunnittele etukäteen missä ja milloin syöt herkkuja. Harvenna myös makeiden juomien käyttöä. Itselleni paras jano- ja ruokajuoma on vesi, sillä myös light-juomiin tuli himo. Mitä enemmän sitä joi, sitä enemmän sitä teki mieli.  

Kun haluat irti sokerista, niin huomioi se, että nautintatiheys on annoskokoa tärkeämpää silloin, kun haluat vierottaa makuaistisi makeasta.

Älä kiellä itseltäsi mitään, vaan tee pieniä muutoksia kerrallaan.

Jos tapanasi on syödä iso suklaalevy tai karkkipussi kerralla, niin tyydy pienempään suklaapatukkaan ja vaikka karkkiaskiin. Saat tarvitsemasi herkkuhetken, mutta määrä on huomattavasti pienempi kuin aiemmin.

Tai jos tapanasi on leipoa koko rykmentille (kuten minulla), vaikka lapset ovat jo muuttaneen pois, niin muuta leipomusten määrää. Pellillinen pullia voikin olla muutama pulla tai olisiko helpompi ostaa vain 2 pullaa, jottei koko pellillistä tarvitse syödä itse.

Haluatko lisää työkaluja?

Välttämällä edellä olevia ansoja voit pitää makeanhimosi kurissa, eikä homma lähde lapasesta.

Kun teet pieniä muutoksia maltillisesti, olet pikkuhiljaa tilanteessa, jossa makeankäyttösi on kohtuullista ja hallittavissa.

Jos haluat lisää työkaluja, niin Elinvoimainen nainen -verkkokurssilla saat tarvitsemiasi työkaluja syömiseen ja sen ympärille liittyviin asioihin.

Voit edetä kurssilla oman aikataulusi mukaisesti ja viet helposti vinkit omaan arkeesi.

Lue lisää tästä linkistä ja tule mukaan kurssille.