Tunnetko olevasi vedessä kuin merenneito vai tuntuuko uinti hankalalta ja pakkopullalta?

Mikäli jälkimmäinen vaihtoehto tuntuu tutummalta, niin kynnyksesi uimaan lähtemiselle on todennäköisesti aika korkealla. Uintitaito voi olla hakusessa ja ehkä uimahalli tai uimaranta ovat paikkoja, joissa et mielelläsi vietä aikaa. Ajatuksena uiminen kyllä kuulostaa mukavalta, mutta käytäntö onkin sitten jotain aivan muuta.

Vedenpelko tai heikko uintitaito ei houkuttele ketään veteen. Lohdullista kuitenkin on, että vesipelko voidaan selättää ja kaikki meistä oppivat uimaan. Uinnissa upeaa onkin se, ettei kerran opeteltu taito häviä, vaikka välissä olisi vuosienkin mittainen tauko. Toki tekniikka voi kaivata päivittämistä, varsinkin, mikäli olet uinut alusta asti omien tuntemustesi mukaisesti. Tällöin myös mahdolliset tekniikkavirheet ovat seuranneet mukanasi joka kerta, jopa vuosikymmeniä. Tämä voi olla yksi syy siihen, miksi uinti ei yksinkertaisesti maistu.

Vanhan kansan sanonta – hitaasti hyvä tulee – pätee erinomaisesti myös uinnin opetteluun. Kyse ei kuitenkaan ole pelkästään uimisesta, vaan vedessä pitää viettää myös aikaa, sukellella ja kelluskella. Ei aikaakaan, kun liikut vedessä merenneidon lailla, kevyesti ja sulavasti. Miltä kuulostaa? Siis sitä kohti, eikö vain.

Mikä sitten on uimataidon kriteeri?

Pohjoismaisen uimataidon määritelmässä hypätään uintisyvyiseen veteen ja pinnalle pääsyn jälkeen uidaan yhtäjaksoisesti 200m, josta 50m on selkäuintia.
Tuntuuko mielestäsi matka pitkältä?
Mikä on sinun uimataitosi tällä hetkellä tämän määritelmän mukaan?

Miksi tekniikka on tärkeää myös uinnissa?

Kun oikea uintitekniikka on hallussa, niin uintiasentosi pysyy hyvänä. Tällöin et rasita niska- ja hartiaseutuasi. Jotta niskasi ei rasitu, sinun tarvitsee uskaltaa laittaa pää veden alle. Joillekin tämä voi olla suoranainen kauhistus ja usein näkeekin niska jäkitettynä matkaansa taittavia uimareita. Meno on aika jäykän näköistä, mutta taatusti myös niska- ja hartiaseutu on jumissa uinnin jälkeen. Kun uskaltaudut ja opit laittamaan pään veden alle, niin siitä tulee automaattista ja uintikin sujuu paljon helpommin. Uimalasien käyttö auttaa tässä, sillä lasit suojaavat silmiä ja näet vedessä paremmin. Näin uimisesta tulee myös huomattavasti mukavampaa.

Tekniikkapuolta mietittäessä esimerkiksi vapaauinnissa on tärkeää opetella hengittämään molemmilta puolilta. Tällöin vartaloon ei tule kierto-ongelmaa. Hyvin usein liikkuvuutemme eri kiertosuuntiin on erilainen. Näin ollen on alusta asti tärkeää muistaa molemmat puolet tasaisesti. Olen saanut itsekin kokea tämän kantapään kautta, sillä hengitin aloittaessani pelkästään oikealta puolelta. Aika nopeasti uinnin jälkeen vasemman puolen lapa ilmoittikin olemassaolostaan.

Onnekseni kuitenkin löysin uimisen harrastuksena uudelleen vuosien jopa vuosikymmenien jälkeen. Aloittaessani uimisen uudelleen uin aluksi pääosin rintauintia joka kerta. Sukeltaminen sekä vapaauinti olivat minulle todella vaikeita. Vaikka tekniikka oli kunnossa (kiitos aiemman kilpauintiharrastuksen ja valmennushistorian), vuosia sitten kohtaamani keuhkoleikkaus hankaloitti tilannetta. Keuhkoleikkauksen jälkeen puuskutin helpommin ja nopeammin kuin ennen ja sukeltaessa tuli aina tunne, ettei keuhkoissa riitä yksinkertaisesti ilmaa pieneenkään matkaan. Tuli tunne, että keuhkot räjähtävät, jos en pääse nopeasti pinnalle.

Omalle epämukavuusalueelle joutuminen vaikutti siihen, etten ollut halukas edes kokeilemaan.

Sama ikävä tunne tuli vapaauinnissa. Nyt kuitenkin jälkiviisaana voin todeta, että parasta mitä hengitykselleni olen pystynyt tekemään, on uintiharrastuksen uudelleen aloittaminen. Ja ei pelkästään rintauinnin, vaan myös vapaauinnin ja sukeltamisen. Toki myös kunto kasvaa uidessa ja sillä on positiivisia vaikutuksia hapenottokykyyn.

Uinti on erinomainen kuntoilumuoto, joka kuormittaa tasapuolisesti koko kehoa ja on erittäin tehokas – olkoon se sitten rintauintia tai vapaauintia.

Siis tekemällä oppii, eikä koskaan ole liian myöhäistä aloittaa!
Voit ottaa tueksesi oman valmentajan, jolloin pääset nopeammin ja sujuvammin eteenpäin – niin lajin haltuunotossa, kuin myös uintiradalla.

Katso Lupausten portaiden uintivalmennuksista lisää www.lupaustenportaat.fi

Ihania uintihetkiä Sinulle toivottaen
Virpi

Askel kerrallaan – kohti tavoitettasi!
www.lupaustenportaat.fi