fbpx
millä-tyylillä-sinä-uit

Sulavaa menoa vai epätoivoista sähellystä?

Onko uinti sellainen laji, jota haluaisit kokeilla? Tunnetko olevasi vedessä kuin merenneito vai onko tunnetilasi aivan päinvastainen?

Uinti voi olla ihanaa tai se voi olla asia, jota vältät viimeiseen asti. Mikäli jälkimmäinen vaihtoehto tuntuu tutummalta, niin kynnyksesi uimaan lähtemiselle on todennäköisesti aika korkealla.

Syitä siihen, ettet nauti uimisesta, voi olla monia.

Uintitaitosi voi olla hakusessa, ehkä et nauti uimisesta tällä hetkellä. Muut näyttävät osaavan uida paljon paremmin ja tunnet jääväsi muiden jalkoihin.

Uimahalli tai uimaranta ovat paikkoja, joissa et mielelläsi vietä aikaa. Ajatuksena uiminen kuulostaa mukavalta, mutta käytäntö onkin sitten jotain aivan muuta. Vedenpelko tai heikko uintitaito ei houkuttele ketään veteen.

Lohdullista kuitenkin on, että vesipelko voidaan selättää ja kaikki meistä oppivat uimaan.

Uinnissa upeaa onkin juuri se, ettei kerran opeteltu taito häviä, vaikka välissä olisi vuosienkin mittainen tauko. Ihan sama kuin pyörällä tai autolla ajo, kerran kun sen oppii, se taito säilyy. 

Toki tekniikka voi kaivata päivittämistä, näissä jokaisessa, myös uinnissa.

Varsinkin, mikäli olet uinut alusta asti omien tuntemustesi mukaisesti. Tällöin mahdolliset tekniikkavirheet ovat seuranneet mukanasi joka kerta, jopa vuosikymmeniä. Tämä voi olla myös yksi syy siihen, miksi uinti ei yksinkertaisesti maistu.

opettele-tekniikka

Vanhan kansan sanonta – hitaasti hyvä tulee – pätee erinomaisesti myös uinnin opetteluun.

Kyse ei kuitenkaan ole pelkästään uimisesta, vaan vedessä pitää viettää myös aikaa. Vedessä pitää sukellella ja kelluskella. Eikä aikaakaan, kun liikut vedessä merenneidon lailla, kevyesti ja sulavasti.

Miltä kuulostaa? Siis sitä kohti, eikö vain. 

Tiedätkö mikä on uimataidon kriteeri?

Pohjoismaisen uimataidon määritelmässä hypätään uintisyvyiseen veteen ja pinnalle pääsyn jälkeen uidaan yhtäjaksoisesti 200m. Tästä matkasta 50m on selkäuintia.

Tuntuuko mielestäsi matka pitkältä?

Mikä on sinun uimataitosi tällä hetkellä tämän määritelmän mukaan?

Tekniikka on tärkeää – oikean tekniikan avulla vältyt monilta ongelmilta

Kun oikea uintitekniikka on hallussa, niin uintiasentosi pysyy hyvänä. Tällöin niska- ja hartiaseutusi ei rasitu. Jotta niskasi ei rasitu, sinun täytyy uskaltaa laittaa pääsi veden alle.

Joillekin pään laittaminen veden alle on suorastaan kauhistus. Usein näkeekin niska jäkitettynä matkaansa taittavia uimareita. Meno on aika jäykän näköistä, mutta taatusti myös niska- ja hartiaseutu on jumissa uinnin jälkeen.

Kun uskaltaudut ja opit laittamaan pään veden alle, niin siitä tulee automaattista. Näin uinti sujuu paljon helpommin.

Uimalasien käyttö auttaa tässä, sillä lasit suojaavat silmiä ja näet myös vedessä paremmin. Näin uimisesta tulee myös huomattavasti mukavampaa.

uskalla-laittaa-pää-veden-alle

Uinti voi olla upea harrastus

Tekniikkapuolta mietittäessä esimerkiksi vapaauinnissa on tärkeää opetella hengittämään molemmilta puolilta. Tällöin vartaloon ei tule kierto-ongelmaa.

Hyvin usein liikkuvuutemme eri kiertosuuntiin on erilainen. Onkin tärkeää heti alusta asti muistaa molemmat puolet tasaisesti.

Olen itse kokenut tämän kantapään kautta. Hengitin aloittaessani pelkästään oikealta puolelta. Aika nopeasti uinnin jälkeen vasemman puolen lapa ilmoittikin olemassaolostaan.

Uinti on erinomainen kuntoilumuoto, joka kuormittaa tasapuolisesti koko kehoa ja on erittäin tehokas – olkoon se sitten rintauintia tai vapaauintia. Vesijuoksu on myös erinomainen ja tehokas vaihtoehto. 

Kunto kasvaa ja uinnilla on myös positiivisia vaikutuksia hapenottokykyyn.

Siis tekemällä oppii, eikä koskaan ole liian myöhäistä aloittaa!

Mikäli niska- ja hartiaseudun kiputilat vaivaavat sinua, tutustu Eroon niskajumeista -verkkokurssiin tästä linkistä. 

Ihania uintihetkiä Sinulle toivottaen💚
Virpi

Ps. Mikäli et vielä ole Lupausten Portaiden uutiskirjeen tilaaja, niin liittymällä mukaan saat lahjan. Uutiskirje on maksuton ja voit perua sen milloin tahansa. Lue lisää tästä linkistä!

 

lahjaksi-vinkit-painonhallintaan

Kommentoi