fbpx
millä-tyylillä-sinä-uit

Onko uinti kuin merenneidon sulavaa menoa vai epätoivoista sähellystä?

Onko uinti sellainen laji, jota haluaisit kokeilla? Tunnetko olevasi vedessä kuin merenneito vai onko tunnetilasi aivan päinvastainen? Tunnetko itsesi enemmän räpiköiväksi ankanpojaksi?

Uinti voi olla ihanaa tai se voi olla asia, jota haluat välttää viimeiseen asti.

Mikäli jälkimmäinen vaihtoehto tuntuu tutummalta, niin kynnyksesi uimaan lähtemiselle on todennäköisesti aika korkealla.

Syitä siihen, ettet nauti uimisesta, voi olla monia.

Uintitaitosi voi olla hakusessa ja sen johdosta et ehkä nauti uimisesta. Muut näyttävät osaavan uida paljon paremmin ja tunnet jääväsi jalkoihin, kun muut painelevat ohitsesi sulavasti ja vauhdikkaasti.

Ajatuksena uiminen kuulostaa mukavalta, mutta käytäntö onkin sitten jotain aivan muuta.

Vedenpelko tai heikko uintitaito ei houkuttele ketään veteen. Ja jos näitä asioita ei uskalla tunnustaa edes itselleen, niin miten sitä voisi näyttää heikkoutensa muille? Vai voiko?

Lohdullista on, että vesipelko voidaan selättää ja kaikki meistä oppivat uimaan. Kaikki lähtee omasta halusta oppia. 

Uinnissa upeaa onkin juuri se, ettei kerran opeteltu taito häviä, vaikka välissä olisi vuosienkin mittainen tauko. Ihan sama kuin pyörällä tai autolla ajo, kerran kun sen oppii, se taito säilyy.

Toki tekniikka voi kaivata päivittämistä, myös uinnissa.

Tekniikkapäivitys uinnissa on tarpeen, varsinkin jos olet uinut alusta asti omien tuntemustesi mukaisesti.

Tällöin mahdolliset tekniikkavirheet ovat seuranneet mukanasi joka kerta, jopa vuosikymmenien ajan. Tämä voi olla myös yksi syy siihen, miksi uinti ei yksinkertaisesti maistu.

opettele-tekniikka

Vanhan kansan sanonta – hitaasti hyvä tulee – pätee erinomaisesti myös uinnin opetteluun.

Kyse ei kuitenkaan ole pelkästään uimisesta, vaan siitä, että opit olemaan vedessä luontevasti.

Vedessä pitää viettää aikaa. Vedessä pitää sukellella ja kelluskella. Eikä aikaakaan, kun liikut vedessä jo merenneidon lailla, kevyesti ja sulavasti.

Miltä kuulostaa? Siis sitä kohti, eikö vain?

Tiedätkö mikä on uimataidon kriteeri?

Pohjoismaisen uimataidon määritelmässä hypätään uintisyvyiseen veteen ja pinnalle pääsyn jälkeen uidaan yhtäjaksoisesti 200m. Tästä matkasta 50m on selkäuintia.

Tuntuuko tuo matka mielestäsi pitkältä?

Mikä on sinun uimataitosi tällä hetkellä tämän määritelmän mukaan?

Tekniikka on tärkeää – oikean tekniikan avulla vältyt monilta ongelmilta

Kun oikea uintitekniikka on hallussa, niin uintiasentosi pysyy hyvänä, eikä niska- ja hartiaseutusi rasitu.

Jotta et rasita niskaasi, täytyy sinun uskaltaa laittaa pääsi veden alle. Joillekin pään laittaminen veden alle on suorastaan kauhistus, ehkä sinullekin.

Sekin on kuitenkin opeteltavissa ja sen jälkeen uinti sujuu huomattavasti nautinnollisemmin.

Usein näkee niska jäkitettynä matkaansa taittavia uimareita. Meno on aika jäykän näköistä, mutta taatusti se tuntuu myös niska- ja hartiaseudulla jumituksena uinnin jälkeen. Ei ihme, ettei uinti kiinnosta.

Kun rohkaiset mielesi ja opit laittamaan pään veden alle, tulee siitä automaattista. Näin uinti sujuu paljon helpommin.

Uimalasien käyttö auttaa myös tässä, sillä lasit suojaavat silmiä ja näet myös vedessä paremmin. Tuntuuhan se myös turvallisemmalta, kun näkee eteensä. Näin uimisesta tulee myös huomattavasti mukavampaa.

uskalla-laittaa-pää-veden-alle

Uinti voi olla upea harrastus

Tekniikkapuolta mietittäessä esimerkiksi vapaauinnissa on tärkeää opetella hengittämään molemmilta puolilta, jotta vartaloon ei tule kierto-ongelmaa.

Hyvin usein vartalon liikkuvuus eri kiertosuuntiin on erilainen. Onkin tärkeää heti alusta asti muistaa molemmat puolet tasaisesti.

Olen itse kokenut tämän kantapään kautta. Hengitin aloittaessani uinnin pitkän tauon jälkeen pelkästään oikealta puolelta. Se oli luontevampaa ja helpompaa. Aika nopeasti uinnin jälkeen vasemman puolen lapa ilmoittikin olemassaolostaan.

Uinti on erinomainen kuntoilumuoto. Se kuormittaa tasapuolisesti koko kehoa ja on erittäin tehokas – olkoon tyylisi sitten rintauintia, selkäuintia tai vaikka vapaauintia.

Jos et halua uida, niin vesijuoksu on myös erinomainen ja tehokas vaihtoehto. Kunto kasvaa ja molemmilla on myös positiivisia vaikutuksia hapenottokykyyn.

Siis tekemällä oppii, eikä koskaan ole liian myöhäistä aloittaa!

Mikäli niska- ja hartiaseudun kiputilat vaivaavat sinua, niin Eroon niskajumeista -verkkokurssi saattaisi kiinnostaa sinua.

Ihania uintihetkiä
~ Virpi

PS. Tervetuloa Lupausten Portaiden uutiskirjeen tilaajaksi. Uutiskirje on maksuton ja voit perua sen milloin tahansa. Lue lisää tästä linkistä!

Hei, jos tykkäsit lukemastasi, olen kiitollinen, kun jaat sen kavereillesi.

Kommentoi