fbpx

Ovatko hyvinvointiin liittyvät tavoitteesi realistisia?

Laihdutuskuuri ja sen tuoma nopea painonpudotus tavoitteena? Vai hyvinvoinnin parantaminen ja sitä kautta kevyempi olo?  

Laihdutuskuuri on monelle tuttu ja omakohtaisesti koettu asia. Saattaa olla, että sinullakin on kokemuksia erilaisista laihdutuskuureista, sillä niitä riittää enemmän kuin tarpeeksi. Aika usein itse sain ainoastaan rahaa palamaan. Tulokset jäivät laihoiksi, vaikka meikäläinen ei.  

Sain toki kiloja pudotettua, mutta tulokset eivät olleet pysyviä. Palasin kuurin jälkeen takaisin lähtötilanteeseen ja joskus jopa kauemmas siitä. 

Jos mietit omaa hyvinvointiasi, niin saatat olla tilanteessa, jossa terveydellisistä syistä laihtuminen olisi suotavaa. Ylipaino aiheuttaa usein monia ongelmia ja haasteita omaan terveyteen. Usein laihduttamisessa voi olla kyse myös pelkästään ulkonäköön liittyvistä asioista.   

Tarvitsetko laihdutuskuuria?

Onko laihdutuskuuri sellainen asia, mikä vie hyvinvointiasi eteenpäin? Vai onko laihdutuskuuri sellainen, joka vie sinut päinvastaiseen suuntaan?

Onko tavoitteena oleva painonpudotus asia, joka lisää energiaasi? Vai onko se asia, jonka jälkeen olet entistä väsyneempi, entistä kalpeampi versio itsestäsi ja niin nälkäinen? Nälkäinen, koska olet rajoittanut energiamäärääsi ja nyt kuurin jälkeen olet valmis syömään taas kuten aiemmin ja joskus jopa vähän enemmän. 

Olkoon tavoitteesi mikä tahansa, niin tavoitteesi tulee kytkeytyä omiin arvoihisi. Jotta pystyt saavuttamaan tavoitteesi, tulee tavoitteen kytkeytyä omaan arvomaailmaasi. Jos toimit vastoin arvojasi tai tavoitteesi on arvojesi vastainen, et valitettavasti onnistu. 

 laihdutuskuuri-ja-ruokavalio

Mikä on tärkein tavoitteesi liittyen hyvinvointiisi juuri nyt?

Onko tavoitteesi kenties liikunnan aloittaminen tai jopa lisääminen? Onko se oman jaksamisen lisääminen arjen kiireessä? Vai onko se esimerkiksi terveellisempi ruokavalio?

Olkoon tavoitteesi mikä tahansa edellä mainituista tai jotakin aivan muuta, niin olennaista on se, että tavoitteesi on realistinen.

Esimerkiksi 10 kilon painonpudotus kuukaudessa tuskin toteutuu. Ainakaan jos et halua tehdä sitä hyvinvointisi kustannuksella. Et voi suoraan vaikuttaa painoosi, mutta voit vaikuttaa esimerkiksi omaan aktiivisuuteesi ja ruokailutottumuksiisi.

Aktiivisuudella ja ruokailutottumuksilla on myönteisiä vaikutuksia myös painoosi, myös vaikka et varsinaisesti edes lähtisi tavoittelemaan painonpudotusta.  

Onko tavoitteenasi liikunnan aloittaminen?

Jos mietit tarkemmin tavoitettasi, niin luuletko tavoitteesi toteutuvan, jos tavoitteena on pelkkä  ”liikunnan aloittaminen”?  Mikäli et tarkenna tavoitettasi, niin se on vain ilmaa ja höttöä arjen pyörityksessä, jonka aloitus siirtyy ja siirtyy ja siirtyy. Aivan sama, jos haluat laihtua. Samaa ilmaa ja höttöä.

Olisiko tavoitteen toteutumisen kannalta parempi esimerkiksi ”kävelen töistä kotiin tiistaina ja torstaina? Tai käyn tekemässä puolen tunnin reippaan kävelylenkin sillä aikaa, kun lapset ovat harjoituksissa. Todennäköisesti kyllä, eikö vain?

Laihdutuskuuri voi viedä kaiken energian.  

Ihmisen mieli on varsin mielenkiintoinen kapistus. Huomioimme paljon helpommin negatiiviset asiat, kuin positiiviset. Negatiiviset asiat jäävät helpommin myös vaivaamaan ja pyörimään mieleen, kun taas positiiviset asiat unohdamme nopeasti. Ihan kuin niitä ei olisi koskaan ollutkaan.

Jos haluat esimerkiksi pudottaa 10 kg painoa, on tavoitteesi negatiivinen. Tavoitteesi on jotakin sellaista, jonka haluat pois. Olisiko tavoitteen saavuttamisen kannalta parempi tavoitella esimerkiksi kevyempää ja terveellisempää oloa?

Lauseiden ero voi tuntua sinusta mitättömän pieneltä, mutta lopputuloksen kannalta niissä on suuri ero.

Kevyempi ja terveellisempi olo kuulostaa joltakin ihanalta ja odottamisen arvoiselta asialta, eikö vain? Asialta, jota todennäköisesti tavoittelet innokkaammin ja positiivisella fiiliksellä. Ja bonuksena keho muokkaantuu ja painoakin putoaa siinä sivussa. 

Painonpudottaminen tai laihduttaminen taas kuulostaa tylsältä, raskaalta, vaikealta, haasteelliselta, rajoittavalta, eikä lainkaan mukavalta tehtävältä vai kuulostaako?

laihdutus-seuranta

Entä seuranta?

Tavoitteita pitää myös seurata, eikö vain?

Mikäli et seuraa omia tavoitteitasi, et pysty arvioimaan etenetkö oikeaan suuntaan vai pysytkö paikallasi. Mikäli et seuraa omia tavoitteitasi, et pysty arvioimaan mihin olet oikein matkalla. 

Seuranta kertoo ovatko arjessa tekemäsi asiat sellaisia, jotka ohjaavat sinua kohti tavoitettasi vai siitä poispäin.

Laihduttamisessa ja kiinteytymisessä etenemistä seurataan usein mm. mittanauhalla, kiloilla tai rasvaprosentilla, mutta kaikkia tavoitteita ei ole edes tarpeellista seurata. Tärkeintä on tarkkailla omaa fiilistä ja jaksamista.

Kaikki positiiviset asiat liittyen mm. päivittäiseen fiilikseen, jaksamiseen, unen laatuun ja mielialaan kannattaa kirjata ylös, sillä ne unohtuvat mielestä nopeasti. Kun ne on kirjattu ylös, voit aina palata kirjauksiisi takaisin ja huomata, kuinka olet jälleen mennyt askeleen eteenpäin.

Mieti vielä sitä, kenen tavoitetta tavoittelet? Onko tavoitteesi oma vai jonkun muun asettama tavoite? 

Tarvitsetko esimerkiksi painonpudotustavoitetta?

Oletko oikeasti miettinyt sitä, miten elämäsi muuttuu vai muuttuuko, jos pudotat painoasi muutaman kilon, 5 kg,  10 kg tai enemmän?

Oletko tavoitteen saavuttamisen jälkeen onnellisempi? Oikeasti onnellisempi? Onko elämäsi helpompaa kuin ennen? 

Olisiko tärkeämpää miettiä esimerkiksi yleistä jaksamista ja vireystilaa, kuin kehosi painoa? Puntarihan kertoo vain yhden lukeman, joka vaihtelee varsinkin meillä naisilla joka päivä. Turha stressata yhden kapistuksen takia, vai mitä?

Kun haluat vinkkejä ja työkaluja syömiseen ja painonhallintaan, niin tutustu Elinvoimainen nainen-verkkokurssiin tästä linkistä.

Rakkaudella💚
Virpi

Ps. Mikäli et vielä ole Lupausten Portaiden uutiskirjeen tilaaja, niin liittymällä mukaan saat lahjan. Uutiskirje on maksuton ja voit perua sen milloin tahansa. Lue lisää  tästä linkistä!

lahjaksi-vinkit-painonhallintaan

Kommentoi