Pysähdytään hetkeksi miettimään tavoitteita. Mikä ylipäätään on tavoite?

Tavoite on jokin konkreettinen asia, jota seuraamalla kuljemme kohti arvojamme, eikö vain? Jotta pystyt kulkemaan tavoitteesta toiseen, tulee tavoitteen kytkeytyä omaan arvomaailmaasi. Mikäli tavoitteesi ovat täysin omien arvojesi vastaiset tai joudut toimimaan vastoin omia arvojasi, et valitettavasti tule saavuttamaan tavoitteitasi tai nauti siitä mitä teet.

Mikä on tärkein tavoitteesi liittyen hyvinvointiisi juuri nyt?

Onko se kenties liikunnan aloittaminen tai jopa lisääminen? Onko se esimerkiksi oman jaksamisen lisääminen arjen kiireessä? Tai onko se esimerkiksi terveellisempi ruokavalio?Olkoon tavoitteesi mikä tahansa edellä mainituista tai jotakin aivan muuta, niin olennaista on se, että tavoitteesi tulee olla realistinen.

Esimerkiksi tavoitteena oleva 10 kilon painonpudotus kuukaudessa tuskin toteutuu, sillä et suoraan voi vaikuttaa painoosi. Se mihin voit vaikuttaa, on esimerkiksi oma aktiivisuutesi ja ruokailutottumuksesi. Molemmilla on myönteisiä vaikutuksia myös painoosi, vaikka et varsinaisesti edes lähde tavoittelemaan painonpudotusta.

Jos tavoitteesi on ”liikunnan aloittaminen”, niin luuletko tavoitteesi toteutuvan, mikäli et tarkenna tavoitettasi tarkemmin. Onko tavoitteesi vain ilmaa ja höttöä arjen pyörityksessä, jonka aloitus siirtyy ja siirtyy ja siirtyy? Olisiko tavoitteen toteutumisen kannalta parempi esimerkiksi ”kävelen töistä kotiin tiistaina ja torstaina? Tai käyn tekemässä puolen tunnin reippaan kävelylenkin tai uimassa sillä aikaa, kun lapset ovat harjoituksissa. Todennäköisesti kyllä, eikö vain?

Ihmisen mieli on varsin mielenkiintoinen kapistus. Huomioimme paljon helpommin negatiiviset asiat, kuin positiiviset. Myös negatiiviset asiat jäävät helpommin vaivaamaan ja pyörimään mieleen, kun taas positiiviset asiat unohdamme nopeasti. Ihan kuin niitä ei olisi koskaan ollutkaan.

Jos tavoitteesi on negatiivinen, esimerkiksi “haluan pudottaa 10 kg painoa”, on tavoite jotakin sellaista, jonka haluat pois. Ja yleensä mitä nopeammin, sen parempi. Olisiko tavoitteen saavuttamisen kannalta parempi tavoitella esimerkiksi kevyempää ja terveellisempää oloa? Lauseiden ero voi tuntua sinusta mitättömän pieneltä, mutta lopputuloksen kannalta niissä on suuri ero. Kevyempi ja terveellisempi olo kuulostaa jo joltakin ihanalta ja odottamisen arvoiselta asialta, eikö vain? Asialta, jota todennäköisesti tavoittelet innokkaammin ja positiivisella fiiliksellä. Ja bonuksena keho muokkaantuu ja painoakin putoaa siinä sivussa. Painonpudottaminen taas kuulostaa tylsältä, raskaalta, vaikealta pakkopullalta, eikä lainkaan mukavalta tehtävältä vai kuulostaako?

Tavoitteita pitää myös seurata. Tavoitteita laaditaan myös työelämässä, jotta nähdään mihin suuntaan ollaan menossa vai ollaanko menossa mihinkään suuntaan. Mikäli et seuraa omia tavoitteitasi, et pysty arvioimaan etenetkö kohti oikeaa suuntaa vai pysytkö paikallasi.

Seuranta kertoo myös sen ovatko arjessa tekemäsi asiat sellaisia, jotka ohjaavat sinua kohti tavoitettasi vai siitä poispäin.

Myös tässä oma valmentaja on suurena apuna. Laihduttamisessa ja kiinteytymisessä etenemistä seurataan usein mm. mittanauhalla, kiloilla tai rasvaprosentilla, mutta kaikkia tavoitteita ei ole tarpeellista seurata. Tärkeintä on tarkkailla omaa fiilistä ja jaksamista. Kaikki positiiviset asiat liittyen mm. päivittäiseen fiilikseen, jaksamiseen, unen laatuun ja mielialaan kannattaa kirjata ylös, sillä ne unohtuvat mielestä nopeasti. Kun ne on kirjattu ylös, voit aina palata kirjauksiisi takaisin ja huomata, kuinka olet jälleen mennyt askeleen eteenpäin.

Mieti vielä hetki sitä, onko tavoitteesi oma vai muiden asettama tavoite? 

Tarvitsetko esimerkiksi painonpudotustavoitetta? Oletko oikeasti miettinyt sitä, miten elämäsi muuttuu vai muuttuuko, jos pudotat painoasi muutaman kilon, 5 tai 10 kiloa tai enemmän? Oletko tavoitteen saavuttamisen jälkeen onnellisempi? Oikeasti onnellisempi? Onko elämäsi helpompaa kuin ennen?

Olisiko tärkeämpää miettiä esimerkiksi yleistä jaksamista ja vireystilaa, kuin kehosi painoa?

Puntarihan kertoo vain yhden lukeman, joka vaihtelee varsinkin meillä naisilla joka päivä. Turha stressata yhden kapistuksen takia, eikö vain.

Rakkaudella
Virpi

Kohti tavoitettasi – askel kerrallaan
www.lupaustenportaat.fi