Stressaatko liikkumisesta tai liikkumattomuudesta?
Miltä sana stressi sinusta kuulostaa? Mitä ajatuksia ja tunteita se sinussa herättää?

Stressillä on negatiivinen kaiku, vaikka ilman stressiä emme saisi juuri mitään itsestämme irti. Pieni stressi antaa meille jokaiselle sen tarvittavan potkun aikomusten sijaan lähteä tekemään. Pieni stressi ennen esiintymistä tai kisaa parantaa suoritusta, koska yrität enemmän. Eikö vain?

Meistä jokainen voi stressata eri asioista ja eri tilanteista. Toista stressaavat esimerkiksi riittämättömyyden tunne ja tekemisen puute, toista taas esimerkiksi kiire sekä kaikki tekemättömät työt. Ja kolmas stressaa jostakin aivan muusta.

Stressireaktio on täysin luonnollinen.

Ongelmia tulee siinä vaiheessa, kun stressiä kasataan stressin päälle, stressitila kestää liian pitkään tai se koetaan liian usein. Elimistö ei ehdi palautumaan.

Stressaantuneena esimerkiksi alkoholin käyttö ja tupakanpoltto lisääntyvät, samoin epäterveellinen syöminen lisääntyy ja usein myös liikuntaharrastukset sekä ulkoilu jäävät vähiin. Negatiivinen kierre on siis valmis.

Epäterveellinen ruoka yhdessä liikunnan vähenemisen kanssa lisäävät ongelmia painonhallinnassa. Paino tuppaa nousemaan ja sehän stressaa vielä lisää. Kun syöt epäterveellisesti, väsyt entisestään. Väsyneenä et jaksa edes miettiä terveellisemmän ruoan valmistamista, vaan ehkä haet nopeita ratkaisuja kaupan valmiista ruoka-annoksista tai pikaruokaloista. Saat niistä toki energiaa, mutta ne ovat pääasiassa höttöhiilareita ja turhia kaloreita, jolloin työpäivän jälkeen virtaa ei riitä mihinkään ylimääräiseen. Ja kierre pahenee. Kohta et halua enää näyttäytyä entisellä kuntosalillasi, lenkkipolulla tai vaikkapa uimahallissa. Tiedät, että jossakin peilikuvasi takana on se oikea Sinä, joka odottaa päästäkseen esille. Oletko valmis tekemään asialle jotakin?

Stressitilanteen purkamiseen onneksi löytyy vaihtoehtoja; rentoudu tai liiku. Tai tee mielellään näitä molempia.
Oma valmentaja on myös tässä sinulle suurena apuna.

Toisella toimii rentoutumisharjoitukset paremmin ja toisella taas liikunta. Itselläni molemmat ovat käytössä, sillä ajoittain elimistöni vaatii enemmän rentoutumista ja joskus taas enemmän liikkumista.

Kuuntele kehoasi ja reagoi kehon hälytyskellojen herätyksestä ja mieti pitäisikö jotain tehdä toisin.

Tärkeää on kuunnella omaa kehoa. Onnekseni osaan tänä päivänä kuunnella kehoani paremmin kuin ennen. Nyt tiedän milloin pitää hellittää, ettei tilanne pääse pahenemaan. Ennen tuota taitoa jouduinkin keskittymään rentoutuspuoleen ja yksinkertaisesti lepoon, jotta sain elimistöni stressitilan purettua.

Lähde liikkeelle maltillisesti pienin askelin.

Kun aloitat liikkumisen kannattaa muistaa se, ettet lähde liikkeelle täysillä tai et aloita liian rankoilla treeneillä. Nehän kuormittavat elimistöäsi entistä enemmän. Ja into todennäköisesti loppuu nopeasti. Älä siis tee liikunnasta itsellesi uutta stressitekijää. Liikkumisen tulee olla mukavaa, mielekästä ja nautinnollista. Valmentajan kanssa yhdessä löytyvät oikeat keinot päästä eteenpäin kohti parempaa oloa ja hyvinvointia.

Jos et ole edes esimerkiksi pitänyt liikunnasta kouluajan jälkeen, älä ajattele liikkumista epämiellyttävänä suorituksena. Ota liikkumiseen kokonaan uusi asenne. Tee niin kuin itse haluat. Jos haluat kävellä korttelin ympäri – kävele – vaikka kaverisi kävelee kymmenen kilometriä. Jos haluat pyöräillä lähimpään kahvilaan kahville – pyöräile – vaikka kaverisi haluaa kiertää samalla reissulla koko maakunnan.

Mieti minkälaisesta liikkumisesta itse olet joskus nauttinut.

Voit joutua menemään vuosien, jopa vuosikymmenten taakse, mutta takuulla jostakin mielensopukasta löytyy lajeja, jotka ovat tuoneet sinulle iloa. Aloita näistä lajeista. Liikkuminen voi olla esimerkiksi uintia, joogaa, kävelyä, tanssia, venyttelyä, ratsastusta, hiihtoa, sauvakävelyä, sienestystä, marjametsässä kävelyä, vaellusta, pyöräilyä tai vaikka kaikkia näitä sopivassa suhteessa tai kokonaan jotain aivan muuta.

Ole valmis kokeilemaan uusia lajeja.

Se kannattaa riippumatta siitä, minkä ikäinen olet. Parhaimmillaan voit löytää itsellesi harrastuksen, joka vie mukanaan. Toisaalta saat kokemusta eri lajeista, joista ei välttämättä tullut suosikkejasi. Olet kuitenkin tätäkin kokemusta rikkaampi. Lajien parista voit löytää myös itsellesi uusia samanhenkisiä ystäviä. Ystäviä, jotka kamppailevat samojen asioiden kanssa kuin sinä.

Liikkuminen ei saa olla pakkopullaa, vaan liikkumisen tulee olla mielekästä.

Ihania liikkumisen kokemuksia Sinulle toivottaen
Virpi

Muutosvalmentaja, Personal Trainer, Kuntosalivalmentaja

www.lupaustenportaat.fi