fbpx
liikkuminen-stressaa

Stressaatko liikkumisesta? Aiheuttaako liikkumattomuus sinulle stressiä?

Miltä sana stressi sinusta kuulostaa? Mitä ajatuksia ja tunteita se sinussa herättää? Stressaatko liikkumisesta vai liikkumattomuudesta?

Stressillä on negatiivinen kaiku, vaikka ilman stressiä emme saisi juuri mitään itsestämme irti.

Pieni stressi antaa meille jokaiselle sen tarvittavan potkun aikomuksen sijaan lähteä tekemään jotakin. Ottamaan sen tärkeän askeleen.

Pieni stressi ennen esiintymistä tai kisasuoritusta parantaa suoritusta, koska yrität enemmän.

Jokainen meistä stressaa eri tavalla eri tilanteissa. Yhtä stressaa esimerkiksi riittämättömyyden tunne ja tekemisen puute, toista taas esimerkiksi kiire, sekä kaikki tekemättömät työt. Ja kolmas stressaa ihmissuhteistaan tai jostakin aivan muusta.

Stressireaktio on täysin luonnollinen.

Ongelmia tulee siinä vaiheessa, kun stressiä kasataan stressin päälle, stressitila kestää liian pitkään tai se koetaan liian usein.

Ongelmia tulee, mikäli elimistösi ei ehdi palautumaan stressitilanteesta.

Stressaantuneena esimerkiksi alkoholin käyttö ja tupakanpoltto lisääntyvät, samoin epäterveellinen syöminen. Usein myös liikuntaharrastukset ja ulkoilu jäävät vähiin.

Saatat passivoitua jopa huomaamattasi.

Negatiivinen kierre on valmis.

Epäterveellinen ruoka yhdessä aktiivisuuden ja liikkumisen vähenemisen kanssa lisäävät ongelmia painonhallinnassa. Paino tuppaa nousemaan ja sehän stressaa vielä lisää. Kun syöt epäterveellisesti, väsyt entisestään.

Väsyneenä et jaksa miettiä terveellisemmän ruoan valmistamista, vaan ehkä haet nopeita ratkaisuja valmiista ruoka-annoksista tai pikaravintoloista.

Saat näistä ruoka-annoksista toki energiaa, mutta ne ovat pääasiassa höttöhiilareita ja turhia kaloreita. Ja kierre pahenee.

Stressaantuneena myös makeanhimo voi pahentua.

Stressaatko liikkumisesta juuri tämän takia? Lähteekö makeanhimo lapasesta ja yrität korjata sen jälkiä liikkumalla?

Kohta et halua enää näyttäytyä entisellä kuntosalillasi, lenkkipolulla tai vaikkapa uimahallissa. Tiedät kuitenkin, että jossakin peilikuvasi takana on se oikea sinä, joka odottaa hetkeä päästäkseen takaisin esille.

kokeile-uusia-lajeja

Oletko valmis tekemään asialle jotakin?

Stressitilanteen purkamiseen löytyy vaihtoehtoja; rentoudu tai liiku. Tai tee mielellään näitä molempia.

Toisella toimii rentoutumisharjoitukset paremmin ja toisella taas liikunta. Valitse se, mikä tuntuu itsellesi parhaimmalta ja toimivalta. Tänään se voi olla liikkuminen, huomenna se voi olla rentoutuminen.

Itselläni molemmat ovat käytössä. Ajoittain elimistöni vaatii enemmän rentoutumista ja hiljentymistä ja toisinaan taas enemmän aktiivisuutta.

Kuuntele kehoasi ja reagoi kehon hälytyskellojen herätyksestä ja mieti mitä pitäisi tehdä toisin.

On tärkeää kuunnella omaa kehoa.

Onnekseni myös itse osaan tänä päivänä kuunnella kehoani paremmin, kuin aiemmin. Nyt tiedän milloin pitää hellittää, ettei tilanne pääse pahenemaan. Ennen tuota taitoa jouduinkin keskittymään rentoutuspuoleen ja yksinkertaisesti lepoon, jotta sain elimistöni stressitilan purettua.

Lähde liikkeelle maltillisesti pienin askelin.

Kun aloitat liikkumisen, kannattaa muistaa se, ettet lähde liikkeelle täysillä, etkä aloita liian vauhdikkaasti. Näin et kuormita elimistöäsi lisää. Se ei ole tarkoitus.

Jos näin käy, todennäköisesti intosi loppuu nopeasti.

Älä tee liikunnasta itsellesi uutta stressitekijää. Liikkumisen tulee olla mukavaa, mielekästä ja nautinnollista.

Stressaatko kenties liikkumisesta, koska kouluajoista on mieleesi jäänyt pelkästään negatiivisia kokemuksia?

Älä ajattele liikkumista enää epämiellyttävänä suorituksena, vaan ota liikkumiseen kokonaan uusi asenne.

Liiku niin kuin itse haluat.

Jos haluat kävellä korttelin ympäri – kävele – vaikka kaverisi kävelee kymmenen kilometriä.

Jos haluat pyöräillä lähimpään kahvilaan kahville – pyöräile – vaikka kaverisi haluaa kiertää samalla reissulla koko maakunnan.

tennis-liikuntamuodoksi

Mieti minkälaisesta liikkumisesta olet joskus nauttinut.

Voit joutua menemään vuosien, jopa vuosikymmenten taakse, mutta takuulla jostakin mielensopukasta löytyy lajeja, jotka ovat tuoneet sinulle iloa.

Aloita näistä lajeista.

Liikkuminen voi olla esimerkiksi uintia, joogaa, kävelyä, tanssia, venyttelyä, ratsastusta, hiihtoa, sauvakävelyä, sienestystä, marjametsässä kävelyä, vaellusta, pyöräilyä, mailapelejä tai vaikka kaikkia näitä.

Se voi olla myös ihan jotain aivan muuta. Sinä tiedät parhaiten.

Ole valmis kokeilemaan uusia lajeja.

Se kannattaa riippumatta siitä, minkä ikäinen olet ja minkälaisia kokemuksia liikkumisesta sinulla on.

Parhaimmillaan voit löytää itsellesi harrastuksen, joka vie mukanaan.

Toisaalta saat kokemusta eri lajeista, joista ei välttämättä tullut suosikkejasi tälläkään kertaa. Olet kuitenkin tätäkin kokemusta rikkaampi.

Lajien parista voit löytää myös itsellesi uusia samanhenkisiä ystäviä. Ystäviä, jotka kamppailevat samojen haasteiden parissa, kuin sinä.

Liikkuminen ei saa olla pakkopullaa, vaan liikkumisen tulee olla mielekästä.

Mikäli makeanhimo on se asia, joka saa sinut stressaamaan liikkumisesta, niin tutustu Makeanhimon taltuttamisen pikakurssiin tästä linkistä.

Ihania liikkumisen kokemuksia
~  Virpi

Ps. Mikäli et vielä ole Lupausten Portaiden uutiskirjeen tilaaja, niin liittymällä mukaan saat lahjan. Uutiskirje on maksuton ja voit perua sen milloin tahansa. Lue lisää tästä linkistä!

Hei, jos tykkäsit lukemastasi, olen kiitollinen, kun jaat sen kavereillesi.

Kommentoi