Olipa varsinainen aamun avaus – löysin itseni yli kymmenen vuoden tauon jälkeen spinning-tunnilta.

Meikäläisen tavoitteena oli kokeilla olisiko tämä tunti sellainen, jonne suuntaisin jatkossa uudestaan ja uudestaan.

Toisena tavoitteena oli testata omaa kuntoa ja katsoa löytyykö meikäläisestä tunnille tarvittavaa poweria.

Kolmantena tavoitteena oli testata miten polvet suhtautuu vauhdin hurmaan. Aiemmin nimittäin meikäläisen polvet eivät ole olleet juuri pyöräilyn ystäviä.

Kun näihin tavoitteisiin lisää kesäkauden lähestymisen ja ihanat tulevat ulkopyöräilylenkit, niin onhan se huomattavasti helpompaa hypätä pyörän päälle ja lähteä liikkeelle, kun on jotain pohjaa alla, eikö vain?

Aamun aikainen treenihetki kokosi tunnille 7 innokasta pyöräilijää. Oli hienoa huomata, että myös kaksi miestä oli uskaltautunut tunnille. Peukut näille rohkeille miehille uskalluksesta tulla naisvaltaiseen joukkoon.

Vaikka en ollut vuosikausiin käynyt tunnilla, menin kokenein ottein heti pyörän kimppuun – säädin satulan ja tangon korkeuden, hyppäsin satulaan sekä viritin jalkani kiinni polkimiin.

Eka huomio – voi ei, tämä satula ei tiedä hyvää. Missä on pehmuste?

Ei auta, vesipullo tangolle ja siitä päästiinkin heti itse asiaan. Seuraava huomio tai suorastaan yllätys oli, kun vetäjä sanoi, että treeni kestää tunnin. Siis tunnin – itse olin asennoitunut kolmeen varttiin. Siinä meinasi paniikki iskeä. Mutta tällä mennään, kun tänne asti on tultu.

Tuntia mentiin sopivassa suhteessa istuen ja seisten, tasaisella tai ylämäkeen. Entä missä oli alamäki? Niitä kaipaan ainakin ulkoilmapyöräilyssä – ihana on vain antaa pyörän mennä itsestään ja nauttia menosta. Siinä jaksaa silloin kummasti myös muutamat ylämäet.

Tunti eteni yllättävänkin nopeasti. Täytyy sanoa, että tunti oli todella tehokas. Itse oikeastaan himmailin aika paljon säätöjen kanssa. Joskus olin vain lisääväni vastusta, vaikka en sitä oikeasti tehnytkään. Eihän meikäläisen tavoitteena kuitenkaan ollut vetää itseäni äärirajoille.

Tunnin lähestyessä loppuaan huomasin, että olisin voinut tehdä treenin huomattavasti kovemmilla vastuksilla eli turhaan himmailin. Mutta siltikin, treeni oli hyvä ja jotain jäi siis parannettavaa ensi kertaan. Siis ilmeisesti olen menossa uudelleen. Tavoite yksi siis ehkä toteutumassa.

Spinning-tunnissa on se hyvä puoli, että olet ryhmässä, mutta teet kuitenkin aivan omaa suoritustasi koko tunnin ajan.

Tunnin aikana et pahemmin ehdi katsoa mitä vieruskaveri tekee tai kuka polkee mitenkin tai millä vastuksella. Joudut keskittymään täysin omaan suoritukseesi. Vastaat itse pyöräsi vastuksen säätämisestä ja sitä kautta treenin rasittavuudesta.

Voit tehdä treenin täysin oman tavoitteesi ja kuntosi mukaan. Jos ei jaksa, niin ei jaksa. Jos paukkuja riittää, voi viedä itsensä myös todella tiukille. Ja toisaalta, eipä siinä naapurin tekemisiä oikein näekään, kun yövalaistuksessa mentiin.

Spinningissä lihasrasitus kohdistuu hengitys- ja verenkiertoelimiin sekä pääsääntöisesti alavartalon lihaksiin. Niin totta – hengityselimistö sai treeninsä ja reisilihaksissa oli treenin jälkeen aika makee tunne. Vaikka jalkalihakset olivat olennaisessa roolissa, myös keskivartalon lihaksisto oli mukana treenissä. Hyvä niin.

Jotta vältät alaselkävaivoja on pyöräilyssä ajoasento sekä keskivartalon lihashallinta keskeisessä roolissa. Huomioi siis oikea ajoasento ja huolehdi myös lavan ja hartiarenkaan lihaskontrollista sekä rangan liikkuvuudesta.

Huono ajoasento voi aiheuttaa myös polvivaivoja. Satulan korkeuden säätäminen oikealle tasolle auttaa usein näihin vaivoihin. Ainakaan omat polveni eivät tunnista olleet moksiskaan, joten taisi säädötkin mennä ihan nappiin.

Mikäli et ole ikinä kokeillut spinningiä, suosittelen lämpimästi kokeilemaan. Saatat löytää treenistä uuden lempilajisi. Voi myös olla, ettet pidä lajista lainkaan. Mutta se ei haittaa. Pääasia on, että kokeilet erilaisia kuntoilumuotoja.

Mikäli et kokeile, et voi tietää miltä treeni tuntuu tai minkä fiiliksen treeni sinulle antaa.

Ainakin olet yhtä kokemusta rikkaampi, eikö vain?

Ihania kuntoilukokemuksia Sinulle toivottaen
Virpi

Ps.
Mikäli et vielä ole liittynyt mukaan sähköpostituslistalle, niin liity mukaan tästä linkistä!