fbpx
tehokas-spinning

Spinning – varsinainen aamunavaus yli 10 vuoden tauon jälkeen. Kannattiko?

Spinning heti aamulla – olipa varsinainen aamunavaus kymmenen vuoden tauon jälkeen.

Kymmenen vuotta on mielestäni aika pitkä tauko. Mutta se aika kuitenkin meikäläisellä meni, ennen kuin suuntasin uudelleen spinning-tunnille.

Lähdin ennakkoluulottomasti liikkeelle, mutta asetin kuitenkin itselleni tiettyjä tavoitteita.

Ensimmäisenä tavoitteena oli kokeilla olisiko tämä tunti sellainen, jonne suuntaisin jatkossa yhä uudelleen ja uudelleen. 

Toisena tavoitteena oli testata omaa kuntoa ja katsoa löytyykö meikäläisestä tunnille tarvittavaa poweria, sehän näyttää ainakin aika rankalta.

Kolmantena tavoitteena oli testata miten polvet suhtautuu vauhdin hurmaan. Aiemmin nimittäin meikäläisen polvet eivät ole olleet juuri pyöräilyn ystäviä.

Kun näihin tavoitteisiin lisää kesän ihanat pyöräilylenkit suvisäässä, niin onhan se huomattavasti helpompaa hypätä pyörän päälle ja lähteä liikkeelle, kun on jotain pohjaa alla. Vai mitä?

polta-kaloreita-spinning-tunnilla

Aamun aikainen treeni kokosi tunnille peräti 7 innokasta pyöräilijää.

Peräti 7 innokasta oli heti aamusta valmiina tositoimiin. Ja oli aika hienoa huomata, että myös kaksi miestä oli uskaltautunut tunnille.

Peukut näille rohkeille miehille uskalluksesta tulla naisvaltaiseen joukkoon (toinen näistä miehistä oli muuten naapurini.)

Vaikka en ollut vuosikausiin käynyt tunnilla, menin kokenein ottein heti pyörän kimppuun – säädin satulan ja tangon korkeuden, hyppäsin satulaan ja viritin jalkani kiinni polkimiin.

Eka huomio – voi ei, tämä satula ei tiedä hyvää. Missä on pehmuste?

Ei auta, vesipullo tangolle ja siitä päästiinkin heti itse asiaan. Seuraava huomio tai suorastaan yllätys oli, kun vetäjä sanoi, että treeni kestää tunnin.

Siis tunnin – itse olin asennoitunut vain kolmeen varttiin. Siinä meinasi paniikki iskeä. Mutta tällä mennään, kun tänne asti on tultu (autolla tosin).

Tuntia mentiin sopivassa suhteessa istuen ja seisten, tasaisella ja ylämäkeen. Entä missä oli alamäki?

Niitä kaipaan ainakin ulkoilmapyöräilyssä – ihana on vain antaa pyörän mennä itsestään ja nauttia menosta. Se on hetki, kun voi mennä tukka putkella ilman stressiä. Alamäen jälkeen jaksaa myös kummasti muutamat ylämäet.

Tunti eteni yllättävänkin nopeasti. Täytyy sanoa, että tunti oli todella tehokas.

Rehellisesti sanottuna oikeastaan himmailin vähän liikaa säätöjen kanssa. Joskus huijasin itseni lisäksi myös vetäjää, sillä olin vain lisääväni vastusta. Oikeasti en sitä tehnyt. Eihän meikäläisen tavoitteena kuitenkaan ollut vetää itseäni äärirajoille.

Tunnin lähestyessä loppuaan huomasin, että olisin voinut tehdä treenin huomattavasti kovemmilla vastuksilla. Turhaan himmailin. Aliarvioin oman kuntoni. Ja polvet:)

Mutta siltikin, treeni oli hyvä ja jotain jäi siis parannettavaa ensi kertaan. Tavoite kaksi toteutui. Siis ilmeisesti olen menossa uudelleen. Tavoite yksi myös ehkä toteutumassa.

oma-treeni

Spinning-tunnissa on se hyvä puoli, että olet ryhmässä, mutta teet kuitenkin omaa suoritustasi koko treenin ajan.

Tunnin aikana et pahemmin ehdi katsoa mitä vieruskaveri tekee, kuka polkee mitenkin tai millä vastuksella.

Joudut keskittymään täysin omaan suoritukseesi. Vastaat itse pyöräsi vastuksen säätämisestä ja sitä kautta treenin rasittavuudesta.

Voit tehdä treenin täysin oman tavoitteesi ja kuntosi mukaan.

Jos ei jaksa, niin ei jaksa. Jos paukkuja riittää, voi viedä itsensä myös todella tiukille. Ja toisaalta, eipä siinä naapurin tekemisiä oikein näekään, kun yövalaistuksessa mentiin. Ja ehkä rasituksessa myös silmät vähän sumenee.

Spinningissä lihasrasitus kohdistuu hengitys- ja verenkiertoelimiin, sekä pääsääntöisesti alavartalon lihaksiin.

Niin totta – hengityselimistö sai treeninsä ja reisilihaksissa oli treenin jälkeen aika makea tunne. Vaikka jalkalihakset olivat olennaisessa roolissa, myös keskivartalon lihaksisto oli mukana treenissä.

Jotta vältät alaselkävaivoja on pyöräilyssä ajoasento ja keskivartalon lihashallinta keskeisessä roolissa. Huomioi siis oikea ajoasento ja huolehdi myös lavan ja hartiarenkaan lihaskontrollista, sekä rangan liikkuvuudesta.

Huono ajoasento voi aiheuttaa myös polvivaivoja. Tätä pelkäsin tässä treenissä, mutta pelko oli turha. Selvisin ilman polvivammoja.

Satulan korkeuden säätäminen oikealle tasolle auttaa usein näihin vaivoihin. Ainakaan omat polveni eivät tunnista olleet moksiskaan, joten taisi säädötkin mennä ihan nappiin. Tavoite kolme siis myös toteutui.

Mikäli et ole ikinä kokeillut spinningiä, suosittelen lämpimästi kokeilemaan. Saatat löytää treenistä uuden lempilajisi.

Voi myös olla, ettet pidä lajista lainkaan. Mutta se ei haittaa. Pääasia on, että kokeilet erilaisia kuntoilumuotoja.

Mikäli et kokeile eri lajeja, et voi tietää miltä treeni tuntuu tai minkä fiiliksen treeni sinulle antaa.

Ainakin olet yhtä kokemusta rikkaampi.

Ihania kuntoilukokemuksia
~ Virpi

Ps. Mikäli et vielä ole Lupausten Portaiden uutiskirjeen tilaaja, niin liittymällä mukaan saat lahjan. Uutiskirje on maksuton ja voit perua sen milloin tahansa. Lue lisää  tästä linkistä!

Hei, jos tykkäsit lukemastasi, olen kiitollinen, kun jaat sen kavereillesi.

Kommentoi