fbpx

Repsahdus – uhka vai mahdollisuus?

Onko repsahdus Sinulle uhka vai mahdollisuus?

Viime viikkojen aikana olen useamman kanssa keskustellut repsahduksista ja siitä johtuen halusin kirjoittaa muutaman sanasen.

Minkälaisia tunteita sana repsahdus herättää Sinussa?

Entä minkälaisia tunteita itse repsahdus herättää Sinussa?

Juhlakaudet ja kesä ovat monille varsinaista herkuttelun aikaa, kun erilaiset illanistujaiset tarjoavat jos jonkinlaista herkkua. Makeaa ja suolaista, juomia unohtamatta. Myös oma ruokailu saattaa olla vähän mitä sattuu.

Varsinkin lomalla, moni meistä syö epäsäännöllisemmin ja eri tavalla kuin arjessa. Tämä saattaa johtaa annoskokojen kasvuun ja suurempaan herkuttelun tarpeeseen, kun energiansaanti ei ole tasaista päivän aikana.

Mikäli kamppailet painonhallinnan kanssa, olet ehkä myös jossakin hetkessä kokenut jopa epäonnistumisen tunteita näistä ruoka- tai juomavalinnoistasi.

Tuntuuko siltä, että pienikin epäonnistuminen vie pohjan pois ja silloin on helpompi lyödä koko painonhallinta ranttaliksi?


Repsahdus on osa painonhallintaa, niin hyvässä kuin pahassa
.

Kaikki meistä repsahtavat, ihan jokainen. Se ei kaada maailmaa, vaikka se sillä hetkellä ja jälkeenpäin siltä tuntuisikin.

Repsahdus voi olla ahmimista, ylensyömistä tai syömistä esimerkiksi silloin, kun mieli on maassa. Repsahdus voi olla myös huono tapa tai hallitsematon himo.

Itselläni repsahdus yleensä koskee irtokarkkeja ja varsinkin salmiakkia. Voinkin todeta, että jos meikäläistä vaivaa joskus hallitsematon salmiakinhimo, niin jokin on sinä päivänä mennyt pieleen.

Jos et vielä ole lukenut 4 vinkkiäni makeanhimoon, niin pääset lukemaan ne tästä linkistä!

Repsahtaminen ei kaada maailmaa. Se mitä teet repsahduksesi jälkeen, ratkaisee.

Parhaimmillaan nimittäin repsahdus auttaa Sinua eteenpäin.

Kun tunnistat syyn siihen, mikä aiheuttaa repsahduksen, pääset huiman harppauksen eteenpäin.

Tutki itseäsi ja toimintaasi ja mieti johtuiko repsahdus esimerkiksi syömättömyydestä, väsymyksestä, tunnetilastasi vai jostakin muusta.

Kun mietit hieman syvällisemmin asiaa, pääset kiinni repsahdusten syihin. Tällöin pystyt myös vaikuttamaan itse asiaan.

Kun puhutaan elintapamuutoksesta tai olemassa olevien tapojen muuttamisesta terveydelle hyödyllisimmiksi, mennään yleensä kaksi askelta eteen ja yksi taakse. Ja joskus toisinpäin.

Eli matkanteko on hidasta. Ja niin sen pitääkin olla.

Kun teet muutoksia pikkuhiljaa, niin sekä mielesi, että kehosi ehtivät mukaan muutokseen. Näin myös tulokset ovat pysyvämpiä. Pyri tekemään muutoksia, joita voit noudattaa koko loppuikäsi.

Nopeat ja liian monet muutokset yhtä aikaa eivät toimi. Ihmismieli on vaan sellainen, joten maltti on valttia.

Kun tiedostat edellä mainitun, on paljon helpompi käsitellä omia repsahduksiaan. Se ei ole niin vakavaa, kunhan et jää repsahduksen tielle, vaan korjaat kurssin suunnan.

Voiko repsahduksen välttää?


Kun seuraavan kerran repsahdat, niin mieti ja analysoi tarkemmin syitä repsahduksen takana.

Ovatko ne jotakin edellä mainittuja vai jotakin muuta. Mieti mitä muutoksia Sinun pitäisi tehdä, jottei sama tilanne toistuisi. Älä kuitenkaan odota tilanteen muuttuvan heti ensimmäisellä kerralla. Jotta muutoksesta tulee pysyvä, tarvitaan toistoja, toistoja ja vielä lisää toistoja.

Itselläni parhaiten irtokarkkihimo pysyy loitolla, kun pidän kiinni säännöllisestä ateriarytmistä. Tällöin saan energiaa koko päivän tasaisesti, eikä liian suuri nälkä tai väsymys pääse iskemään holtittomana karkkipussin rapisteluna.

Kun hyväksyt repsahtelun osaksi normaalia painonhallintaasi ja sallit itsellesi herkutteluhetken silloin tällöin, pääset paljon helpommin takaisin oikealle raiteelle.

Jo pelkkä salliminen auttaa Sinua eteenpäin. Jo tieto siitä, että Sinulla on lupa herkutella, auttaa Sinua. Mikäli asetat itsellesi kieltoja, niin kiellon kohteista tulee Sinulle entistä himoitumpia.

Itselleen kannattaa olla myös armollinen. Älä lannistu, vaan ota repsahduksesta opiksi. Aina voit oppia itsestäsi uutta. Kun tiedostat repsahduksen ja mietit sen jälkeisiä toimiasi, niin olet jo askeleen edempänä.

Jos haluat työkaluja omaan syömiseen liittyen, niin tutustu Elinvoimainen nainen -verkkokurssiin tästä linkistä.

Rakkain terveisin💚
Virpi

Ps. Jos et vielä ole Lupausten Portaiden uutiskirjeen tilaaja, niin liittymällä mukaan saat lahjan. Uutiskirje on maksuton ja voit perua sen milloin tahansa.
Lue lisää  tästä linkistä!

1 ajatus aiheesta “Repsahdus – uhka vai mahdollisuus?”

  1. Anne Pitkäpaasi

    ”Se mikä vuosien saatossa on tullut ei lähde heti”. Salli repsahdukset. Niin minullekin tapahtuu. Meille kaikille. ”Karkkipäivä” täytyy olla. Minun herkkyani on raejuusto ja appelsiini. Kokeile. Kuidut ja protskut samassa hetkissä. Nam!

Kommentoi