Hei Sinä ihanainen!

Viime viikkojen aikana olen useamman kanssa keskustellut repsahduksista ja siitä johtuen halusin kirjoittaa muutaman sanasen.

Minkälaisia tunteita sana repsahdus herättää Sinussa?

Entä minkälaisia tunteita itse repsahdus herättää Sinussa?

Kesä on ollut monelle varsinaista herkuttelun aikaa, kun erilaiset illanistujaiset ja juhlat tarjoavat jos jonkinlaista herkkua, niin makeaa kuin suolaista, juomia unohtamatta. Myös oma ruokailu saattaa kesällä olla vähän mitä sattuu.

Varsinkin lomalla, moni meistä syö epäsäännöllisemmin ja eri tavalla kuin arjessa. Tämä saattaa johtaa annoskokojen kasvuun ja suurempaan herkuttelun tarpeeseen, kun energiansaanti ei ole tasaista päivän aikana.

Mikäli kamppailet painonhallinnan kanssa, olet ehkä myös jossakin hetkessä kokenut jopa epäonnistumisen tunteita näistä ruoka- tai juomavalinnoistasi.

Tuntuuko siltä, että pienikin epäonnistuminen vie pohjan pois ja silloin on helpompi lyödä koko painonhallinta ranttaliksi?

Repsahdus on osa painonhallintaa, niin hyvässä kuin pahassa.

Kaikki meistä repsahtavat, eikä se kaada maailmaa, vaikka se sillä hetkellä ja jälkeenpäin siltä tuntuukin.

Repsahdus voi olla ahmimista, ylensyömistä tai syömistä esimerkiksi silloin, kun mieli on maassa. Repsahdus voi olla myös huono tapa tai hallitsematon himo. Itselläni repsahdus yleensä koskee irtokarkkeja ja tarkemmin salmiakkia. Voinkin todeta, että jos meikäläistä vaivaa joskus hallitsematon salmiakinhimo, niin jotakin on sinä päivänä mennyt pieleen.

Se mitä teet repsahduksesi jälkeen, ratkaisee.

Parhaimmillaan repsahdus nimittäin auttaa sinua eteenpäin. Kun tunnistat syyn siihen, mikä aiheuttaa repsahduksen, pääset askeleen eteenpäin.

Tutki itseäsi ja toimintaasi, johtuiko repsahdus esimerkiksi syömättömyydestä, väsymyksestä, tunteesta vai jostakin muusta. Kun asiaa miettii hieman syvällisemmin, pääsee kiinni repsahdusten syihin. Tällöin pystyt vaikuttamaan itse asiaan.

Entä miksi repsahdan?
Kun puhutaan elintapamuutoksesta tai olemassa olevien tapojen muuttamisesta terveydelle hyödyllisimmiksi, mennään yleensä kaksi askelta eteen ja yksi taakse. Eli matkanteko on hidasta. Ja niin sen pitääkin olla.

Kun muutoksia tehdään pikkuhiljaa, ehtii sekä mieli, että keho muutokseen mukaan. Näin myös tulokset ovat pysyvämpiä. Nopeat ja liian monet muutokset yhtä aikaa eivät toimi. Ihmismieli on vaan sellainen, joten maltti on valttia. Kun tämän tiedostaa, on paljon helpompi käsitellä omia repsahduksiaan. Se ei ole niin vakavaa, kunhan et jää repsahduksen tielle, vaan korjaat kurssin suunnan.

Voiko repsahduksen sitten välttää?
Kun seuraavan kerran repsahdat, niin mieti ja analysoi tarkemmin syitä repsahduksen takana. Ovatko ne jotakin edellä mainittuja vai jotakin muuta. Mieti mitä muutoksia sinun pitäisi tehdä, jottei sama tilanne toistuisi. Itselläni parhaiten irtokarkkihimo pysyy loitolla, kun pidän kiinni säännöllisestä ateriarytmistä. Tällöin saan energiaa koko päivän tasaisesti, eikä liian suuri nälkä tai väsymys pääse iskemään holtittomana karkkipussin rapisteluna.

Kun hyväksyy repsahtelun osaksi normaalia painonhallintaa ja sallii itselleen herkutteluhetken silloin tällöin, pääsee paljon helpommin takaisin oikealle raiteelle. Mikäli asetat itsellesi kieltoja, niin kiellon kohteista tulee sinulle entistä himoitumpia.

Itselleen kannattaa olla myös armollinen. Älä lannistu, vaan ota repsahduksesta opiksi. Aina voi oppia uutta.

Kun tiedostat repsahduksen ja mietit sen jälkeisiä toimiasi, niin olet jo askeleen edempänä.

Rakkain terveisin
Virpi

Muutosvalmentaja, Personal Trainer, Kuntosalivalmentaja

Kohti tavoitettasi – askel kerrallaan
www.lupaustenportaat.fi

ps. Mielelläni kuulen mitä ajatuksia kirjoitukseni sinussa herätti. Voit lähettää kommentit myös sähköpostilla tästä!