Kyllä voit – voit itse valita haluamasi tunnetilan, jossa haluat olla 

Jos mielesi on tällä hetkellä pelokas ja ahdistunut, et ole ajatustesi kanssa yksin.

Saatat tuntea levottomuutta ja turvattomuutta tulevasta. Ympärillämme on asioita, jotka etenevät nyt omassa tahdissaan huolimatta siitä, missä tunnetilassa olet juuri nyt.

Pelko ja ahdistus lisäävät pelkoa ja ahdistusta.

Ilo ja luottamus lisäävät iloa ja luottamusta.

Saatat pyöritellä mielessäsi pahimpia skenaarioita siitä, mitä itsellesi ja läheisillesi tulee tapahtumaan. Kukaan ei tiedä tulevasta. Ja juuri se tekee ainakin omasta mielestäni tästä tilanteesta pelottavan.

Et voi muuttaa tilannetta, voit vain omalta osaltasi toimia vastuullisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että omalla käytökselläsi huomioit valtiovallan antamat ohjeistukset ja rajoitukset. Mielestäni juuri nämä ohjeistukset ja rajoitukset luovat ympärillemme myös sitä turvallisuutta, jota tarvitsemme tässä hetkessä.

Normaaliarjessa useat meistä ovat tottunut käymään ulkona syömässä, ystävien kanssa kahvilla, ryhmäliikuntatunneilla tai harrastuksissa, elokuvissa, teatterissa, konserteissa tai vaikka shoppailemassa.

On aivan luonnollista, että normaaliarjen rajoittaminen tuntuu ikävältä. Normaaliarjen rajoittaminen on kuitenkin tässä hetkessä meidän kaikkien hyvinvointiin liittyen tärkeää ja tarpeellista.

Myös itselläni ajatukset ja mieli vaeltavat helposti myös pelon puolelle. Näin käy varsinkin silloin, kun annan mieleni vapaasti provosoitua kaikista uutisista, skenaarioista ja facebook-keskusteluista.

Usein mietinkin myöhemmin, että miksi minun ylipäätään piti lukea juuri tuo artikkeli tai keskustelu, vaikka tiesin sen vaikuttavan negatiivisesti tunnetilaani.

Muutamien viime viikkojen aikana olen pystynyt vahvistamaan omaa mielenhallintaani. Olen myös päässyt konkreettisesti testaamaan tässä mediamyllerryksessä sen, miten nopeasti voin halutessani muuttaa omaa tunnetilaani.

Miten se sitten onnistuu?

Kun et pysty muuttamaan tilannetta, voit muuttaa asennettasi.

Muuta siis omaa suhtautumistasi tilanteeseen tai siihen asiaan, jota käyt läpi. Voit myös selkeästi päättää missä tunnetilassa haluat olla.


Mitä sinun sitten tarvitsee tehdä?

Sinun tehtäväsi on tehdä muutos, mutta mihin?

Tee muutos omaan ajatteluusi tätä tilannetta tai asiaa kohtaan.

Olet ainoa taho, joka pystyy tekemään tämän muutoksen itsessäsi. Kukaan muu ei tee tätä muutosta puolestasi.
Sillä se mihin keskityt, lisääntyy.

Voit pahentaa vielä lisää omaa olotilaasi olemalla yhteydessä vastaavassa tunnetilassa oleviin ihmisiin. Voit myös valita toisin.

Voit olla yhteydessä ihmisiin, jotka suhtautuvat kaikesta huolimatta luottavaisesti tulevaisuuteen ja luovat myös sinuun tätä tulevaisuuden uskoa.

He eivät kasvata omilla peloillaan sinun pelkotilaasi ja ahdistustasi. He tuovat iloa ja luottamusta elämääsi. Ja juuri tällaisina aikoina niitä tarvitaan entistä enemmän.

Kun jäät kiinni negatiiviseen ajatukseen tai tunteeseen, et pääse eteenpäin. Pyörit siinä tunnetilassa niin kauan, kunnes pääset siitä irti tai kunnes päästät siitä irti.

Olen useasti todennut, että mielemme on varsin mielenkiintoinen. Parasta tässä kuitenkin on se, että omilla ajatuksillasi voit vaikuttaa omaan tunnetilaasi. Voit vaikuttaa siihen, miten suhtaudut asioihin.

Mikäli oma sisäinen puheesi itsellesi on pelkopohjaista, negatiivista ja ahdistavaa, niin elämäsi muuttuu varsin epämukavaksi. Käperryt itseesi entistä synkempien ajatusten pariin. Se mihin keskityt, lisääntyy.

Kääntämällä oman sisäisen puheesi iloiseksi, luottavaiseksi ja sellaiseksi, että tästäkin selvitään, muutat ajatustesi kautta myös tunnetilaasi.

Joku viisas ihminen (lue mummo) sanoi nuoruudessani, ettei asioita kannata murehtia etukäteen. Murehditaan sitten, kun on sen aika. Tämä neuvo on erinomainen myös tässä hetkessä.

On tärkeää olla kiitollinen kaikista niistä asioista, jotka meillä on hyvin tällä hetkellä omassa elämässämme, eikö vain?

Koska emme voi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan, ei pelätä sitä etukäteen.

Kokemuksesta voin kertoa, että äitinä olen menettänyt monet yöunet murehtien lapsiani, heidän terveyttään, turvallisuuttaan ja elämäänsä vuosien varrella. Jossakin vaiheessa kuitenkin huomasin, että murehtiminen vaikuttaa ainoastaan itseeni ja vielä negatiivisesti. Huolehdin heistä edelleen, mutta voin vain luottaa siihen, että lapseni pärjäävät elämässä ja olla tukena tarpeen vaatiessa.

Älä jää kiinni negatiivisiin ajatuksiin, vaan muuta tietoisesti ajatuksesi iloon ja luottamukseen.

Rakkaudella ja kiitollisuudella💚
Virpi