fbpx
missä-tunnetilassa-haluat-olla

Voitko itse vaikuttaa olotilaasi, entä ajatuksiisi?

Missä tunnetilassa haluat olla? 

Jos mielesi on tällä hetkellä pelokas ja ahdistunut, et ole ajatustesi kanssa yksin.

Saatat tuntea levottomuutta ja turvattomuutta tulevasta. Ympärillämme on asioita, jotka etenevät nyt omassa tahdissaan huolimatta siitä, missä tunnetilassa olet juuri nyt.

Pelko ja ahdistus lisäävät pelkoa ja ahdistusta. Kun taas ilo ja luottamus lisäävät iloa ja luottamusta.

Saatat pyöritellä mielessäsi pahimpia skenaarioita siitä, mitä itsellesi ja läheisillesi tulee tapahtumaan. Kukaan ei tiedä tulevasta. Ja juuri se tekee ainakin omasta mielestäni tästä tilanteesta pelottavan.

Et voi muuttaa tilannetta, voit vain omalta osaltasi toimia vastuullisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että omalla käytökselläsi huomioit valtiovallan antamat ohjeistukset ja rajoitukset. Mielestäni juuri nämä ohjeistukset ja rajoitukset luovat ympärillemme myös sitä turvallisuutta, jota tarvitsemme tässä hetkessä.

Olemme tottuneet käymään ulkona syömässä, ystävien kanssa kahvilla, ryhmäliikuntatunneilla tai harrastuksissa, elokuvissa, teatterissa, konserteissa tai vaikka shoppailemassa.

On aivan luonnollista, että normaaliarjen rajoittaminen tuntuu ikävältä. Normaaliarjen rajoittaminen on kuitenkin tässä hetkessä meidän kaikkien hyvinvointiin liittyen tärkeää ja tarpeellista.

Myös itselläni ajatukset saattavat vaeltaa myös pelon puolelle. Näin käy varsinkin silloin, kun annan mieleni vapaasti provosoitua kaikista uutisista, skenaarioista ja facebook-keskusteluista.

Usein mietinkin myöhemmin, että miksi minun ylipäätään piti lukea juuri tuo artikkeli tai keskustelu, vaikka tiesin sen vaikuttavan negatiivisesti tunnetilaani.

minkä-asenteen-valitset

Voitko muuttaa omaa tunnetilaasi?

Olen itse myös konkreettisesti päässyt testaamaan tässä mediamyllerryksessä sen, miten nopeasti voin halutessani muuttaa omaa tunnetilaani.

Miten se sitten onnistuu?

Kun et pysty muuttamaan tilannetta, voit muuttaa omaa asennettasi.

Muuta siis omaa suhtautumistasi tilanteeseen tai siihen asiaan, jota käyt läpi.

Voit selkeästi päättää missä tunnetilassa haluat olla.


Mitä sinun sitten tarvitsee tehdä?

Sinun tehtäväsi on tehdä muutos, mutta mihin?

Tee muutos omaan ajatteluusi tätä tilannetta tai asiaa kohtaan.

Olet ainoa taho, joka pystyy tekemään tuon muutoksen itsessäsi. Kukaan muu voi tehdä tätä muutosta puolestasi. Sinulle voidaan kyllä antaa ohjeita ja neuvoja, mutta sinä päätät mitä teet näiden ohjeiden ja neuvojen kanssa.

Se mihin keskityt, lisääntyy.

Jos olosi on epävarma, epäonnistunut, pelokas tai negatiivinen, niin voit pahentaa oloasi entisestään olemalla yhteydessä vastaavassa tunnetilassa oleviin ihmisiin. Voit myös pahentaa oloasi entisestään lukemalla tai kuuntelemalla aiheeseen liittyviä negatiivisia kommentteja, lausuntoja, uutisia…

Voit myös valita toisin.

Voit olla yhteydessä ihmisiin, jotka eivät kasvata omilla peloillaan sinun pelkotilaasi ja ahdistustasi. Ole sellaisten ihmisten ympäröimä, jotka tuovat iloa ja luottamusta elämääsi. 

Voit jättää uutiset ja kommentointien seuraamisen vähemmälle. Jo pienikin tauko auttaa. Huomaat tauon tuomat positiiviset muutokset nopeasti. 

valitse-elämääsi-ilo

Jos jäät kiinni negatiiviseen ajatukseen tai tunteeseen, niin päästä siitä irti.  

Negatiiviseen ajatukseen ja tunnetilaan voi helposti jäädä kiinni. Saatat jäädä näiden ajatustesi kanssa pyörimään päivä- tai viikkokausiksi. Jokainen negatiivinen ajatus ja tunnetila vie pohjaa pois omalta hyvinvoinniltasi.

Olen useasti todennut, että mielemme on varsin mielenkiintoinen. Parasta kuitenkin on se, että omilla ajatuksillasi voit vaikuttaa omaan tunnetilaasi. Voit vaikuttaa siihen, miten suhtaudut asioihin.

Mikäli oma sisäinen puheesi itsellesi on pelkopohjaista, negatiivista ja ahdistavaa, niin elämäsi muuttuu varsin epämukavaksi. Käperryt itseesi entistä synkempien ajatusten pariin. Se mihin keskityt, lisääntyy.

Kääntämällä oman sisäisen puheesi iloiseksi, luottavaiseksi ja sellaiseksi, että tästäkin selvitään, muutat ajatustesi kautta myös tunnetilaasi.

Joku viisas ihminen (mummo) sanoi nuoruudessani, ettei asioita kannata murehtia etukäteen. Murehditaan sitten, kun on sen aika. Tämä neuvo on erinomainen myös tässä hetkessä.

On tärkeää olla kiitollinen kaikista niistä asioista, jotka meillä on hyvin tällä hetkellä omassa elämässämme. 

Koska kukaan ei tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan, ei sitä kannata murehtia ja pelätä etukäteen.

Äitinä olen menettänyt monet yöunet murehtien lapsiani, heidän terveyttään, turvallisuuttaan ja elämäänsä vuosien varrella. Jossakin vaiheessa kuitenkin huomasin, että murehtiminen vaikuttaa ainoastaan itseeni ja ainoastaan negatiivisesti.

Huolehdin toki lapsistani edelleen, mutta voin vain luottaa siihen, että he pärjäävät elämässä.  

Älä jää kiinni negatiivisiin ajatuksiin, vaan muuta tietoisesti ajatuksesi iloon ja luottamukseen.

Sinun ei tarvitse tehdä matkaasi yksin, sillä autan sinua mielelläni.

Jos odotat edelleen omaa onnistumistasi ja läpimurtoasi, niin lue lisää Läpimurto onnistumiseen -kurssista tästä linkistä.

Rakkaudella ja kiitollisuudella💚
Virpi

Ps. Jos et vielä ole Lupausten Portaiden uutiskirjeen tilaaja, niin liittymällä mukaan saat lahjan. Uutiskirje on maksuton ja voit perua sen milloin tahansa. Tilaa uutiskirje tästä linkistä.

 

lahjaksi-vinkit-painonhallintaan

Kommentoi