fbpx

Hurahda rohkeasti omaan lajiisi

Onko Sinulla joku tavoite, jonka haluaisit saavuttaa liikunnan avulla?

Jotta kuntoilusta tulee säännöllinen osa elämääsi, pitää liikuntamuodon olla sellainen, josta nautit oikeasti.

Kouluaikojen liikuntatuntien kokemukset ovat vaikuttaneet meidän monien elämään suuresti, osalle positiivisesti ja osalle valitettavasti negatiivisesti.

Negatiiviset kokemukset ovatkin sitten kulkeutuneet läpi koko aikuiselämän ja harmittavan monesti estäneet jopa kokonaan liikunnan harrastamisen. Haluaisin kuulua tuohon ensimmäiseen positiivisten kokemusten ryhmään, mutta valitettavasti joitakin tunteja ei ole lainkaan ikävä.

Koulupäivien jälkeen harrastimme päivittäin aktiivisesti liikuntaa, pääosin ulkosalla. Pelasimme kavereiden ja korttelin muiden lasten kanssa usein pesäpalloa tai nelistä, olimme kuurupiilosilla, kuvittelimme itsemme hiihtoladulla helenatakaloiksi ja hilkkariihivuoriksi.

Teini-iässä liityin ystäväni kanssa uimaseuraan ja harrastimme kilpauintia monia vuosia. Mutta aikuisuuden kynnyksellä tapahtui jotakin.

Nousin esimerkiksi ensimmäisen kerran hiihtosuksille kymmenen vuoden jälkeen vasta sitten, kun omat lapseni opettelivat hiihtämisen saloja. Samoin kävin uimisen kanssa sillä muutoksella, että meikäläisen löysi lasten kanssa lastenaltaasta, ei uimasta.

Miksi aktiivisuus väheni?

Vastaus on hyvin yksinkertainen ja aika yleinen – elämä vei mennessään.

Opiskelut, seurustelu, avioliitto, lapsien syntymät, lapsiperheen arki ja työelämä veivät kaiken energian, eikä kuntoilulle jaksanut uhrata edes ajatusta.

Aikaa omaan hyvinvointiin ei tuntunut löytyvän, eikä sitä kokenut silloin nuorempana edes niin tärkeäksi. Toista se on nyt, kun ikää tulee. Iän tuomat haasteet ovat asioita, joita ei nimittäin kaksi- tai kolmekymppisenä edes miettinyt.

Kun vuodet vierivät ja huomaa kyllästyneensä esimerkiksi omaan liikkumattomuuteensa, alkaa miettimään asioita aivan eri kantilta. Pitäisikö tehdä jotakin, että jaksan enemmän ja olen pirteämpi. Peilikuvalle pitäisi myös tehdä jotakin. Vaatteet kiristävät tai eivät enää edes mahdu päälle, eikä omassa vartalossa ole hyvä olla.

Mediasta pursuaa joka päivä erilaisia kuureja ja ohjeita siitä, miten pitäisi elää ja syödä, tai miltä pitäisi näyttää. Naisten lehdet pursuavat vinkkejä siitä, miten pääset tavoitepainoon hetkessä ja bikinikuntoon muutamassa kuukaudessa.

Entä oletko törmännyt usein uuteen lajiin, joka on juuri silloin kaikkien huulilla? Viesti on selkeä, juuri tätä uutuutta harrastamalla olet trendikäs. Lopputuloksena kaikki tämä informaatio sekoittaa pään ja harhauttaa sinut varsinaiselta polulta. 

Liikunnasta ei kannata tehdä liian vaikeaa.

Aloita miettimällä miksi harrastat tai harrastaisit jotakin lajia.

Kuulutko porukkaan, jossa käydään lenkillä 2-3 kertaa viikossa, mutta juokseminen ei kiinnosta Sinua yhtään? 

Joudutko raahaamaan itsesi kuntosalille, koska sinne on jostain syystä vain mentävä? Koska siellä käyvät muutkin, enkä halua erottautua joukosta. 

Tuntuuko kuntoilu Sinusta pakkopullalta? Nappaatko kiinni uusista hittilajeista, vaikka ne eivät Sinusta edes tunnu hyviltä?


Mikä on motiivisi kuntoilun takana?

Onko kuntoilu sinulle mielekästä?

Ensiaskel siihen, että löydät oman liikuntamuotosi, on harrastamasi lajin mielekkyys.

Liikunnasta pitää nauttia. Liikunnan pitää tuoda Sinulle iloa ja onnistumisen tunnetta. Sen ei pidä aiheuttaa stressiä, eikä ainakaan lisätä sitä.

Jotta pääset nauttimaan liikunnan riemusta, aloita lajeista, jotka motivoivat sinua.

Alussa ei kannata tehdä kalliita varustehankintoja, vaan lähteä liikkeelle pienimuotoisemmin. Varusteet eivät liiku, vaan Sinä. Varustehankintojen aika tulee kyllä – sen jälkeen, kun olet hurahtanut liikkumiseen, jos niille on tarvetta.

Itse hurahdin uimiseen vuosikymmenien tauon jälkeen. Nuoruusvuosien kilpauintiharrastus tympäännytti uimisen uimahallissa vuosikymmeniksi. Silloinen harrastusmäärä vei innon radalla uimisestä pitkäksi aikaa.

Uintiharjoituksia oli 4 kertaa viikossa ja jotenkin saman radan uiminen päästä päähän kilometristä toiseen ei tuntunut enää mielekkäältä. Ei edes lyhyemmissä matkoissa. Uinti tässä muodossa jäi, muttei kokonaan. Siirryin valmentamaan nuoria uimareita ja sain tällöin myös ensimmäiset kokemukset ohjaamisesta ja valmentamisesta.

Joka kerta ohjatessani vesijumppaajia tunsin vetoa altaaseen polskimaan. Minähän olen väärässä paikassa, tuolla altaassahan minun pitäisi olla.  Yhtenä aamuna löysin itseni uintiradalta. Tuo olikin erinomainen päätös oman hyvinvointini parantamiseen, ylläpitämiseen ja kehittämiseen.

Jo muutaman kuukauden jälkeen huomasin selkeän eron alkutilanteeseen. Uinti oli joka kerta yhä rennompaa ja uinnin jälkeen olo on suorastaan loistava. Uinti on erinomainen laji, joka kuormittaa tasaisesti koko kehoa. Ja on muuten tehokas.

Tekniikka on tärkeässä roolissa lajissa kuin lajissa.

Näin myös uinnissa. Uinnin mielekkyyttä voi alentaa esimerkiksi heikko uimataito tai vesipelko. Myös näihin molempiin löytyy apua.

Mikäli uintiharrastuksesi aloittaminen on kiinni näistä, niin kannattaa miettiä esimerkiksi yksityis- tai pienryhmävalmennusta. Kun tekniikka saadaan kuntoon, lajista tulee nautittavaa. Näin kuntoilusta tulee myös todennäköisemmin pysyvää omassa elämässäsi ja olet askeleen edempänä oman hyvinvointisi ylläpitämisessä ja kehittämisessä.

Kokeile ja testaa rohkeasti eri lajeja – voit yllättyä.

Varaudu siihen, että oma lajikirjosi voi heittää häränpyllyä ja löydät kokonaan uuden lajin. Saatat myös löytää takaisin nuoruusvuosien jälkeen unohduksiin jääneeseen lajiin, kuten minä.

Kun haluat vinkkejä ja työkaluja matkallesi, niin tutustu valmennuksiin ja koulutuksiin tästä linkistä!

Toivotan Sinulle ihania kuntoilukokemuksia💚
Virpi

Ps. Mikäli et vielä ole Lupausten Portaiden uutiskirjeen tilaaja, niin liittymällä mukaan saat lahjan. Uutiskirje on maksuton ja voit perua sen milloin tahansa.
Lue lisää tästä linkistä!

 

Kommentoi