fbpx
tapojesi-orja

Oletko tapojesi orja!

Oletko tapojesi orja? Harvemmin sitä miettii syvällisesti sitä, miksi tekee asioita ja miten niitä tekee. 

Tällainen keskustelu itsensä kanssa on ajankohtainen esimerkiksi silloin, kun jotakin muutosta elämään olisi syytä tehdä. Siinä tilanteessa, kun huomaat olevasi omien tapojesi orja. 

Olet ehkä huomannut omassa elämässäsi asioita, joita muuttamalla jaksaisit paremmin ja olisit tyytyväisempi itseesi ja elämääsi.

Muutostarve voi tulla eteen esimerkiksi peilikuvasta, valokuvasta, kiristyneistä vaatteista tai kunnosta, joka ei enää ole niin hyvä, kuin toivoisit.

Muutostarve voi tulla eteen myös väsymyksestä tai vaikkapa lääkärin suusta.

Lääkärin suusta tullut diagnoosi voi tulla sinulle täysin puun takaa. Ehkäpä jo kuitenkin aavistelit jotakin ja osasit sisimmässäsi odottaa sitä. Ehkä vähän myös pelkäsit.

Kummassakin tapauksessa saat tarvitsemasi sysäyksen muutokseen.

oletko-tapojesi-orja-herkuttelu

Oletko tapojesi orja?

Kaipaatko muutosta omaan hyvinvointiisi?

Onko hyvinvointisi jäänyt kiireisen ja stressaavan arjen jalkoihin ja samalla kuntosi on rapistunut.

Saatat omasta mielestäsi olla mitä parhaimmassa kunnossa, mutta todellisuudessa hengästyt jo pienestä.  Jo kengännauhojen sitominen saattaa tuottaa sinulle hankaluuksia. 

Työpäivä vie kaikki voimasi, eikä energiaa riitä mihinkään ylimääräiseen. Peili ja puntari ovat asioita, jotka haluaisit kiertää kaukaa. 

Olet tyytymätön itseesi ja ruokit tätä tunnetta kritisoimalla itseäsi lisää aivan epäolennaisista asioista. 

Ruokavaliosi ja ruokailurytmisi huutaa päivittämistä. Et haluaisi enää stressata syömisen takia. 

Mutta miksi muutos voi olla sitten niin tajuttoman vaikeaa?

Olet varmaan kuullut sanonnan, että ”Ihminen on tapojensa orja”.

Päivittäisestä tekemisestäsi 40 % on tapoja.

Joka ikinen päivä kaikista asioista, joita teet, 40 % tulee ns. suoraan selkäytimestä, etkä edes huomaa sitä. 

Tähän määrään mahtuu mukaan sekä hyviä, että niitä ei niin hyviä toimintatapoja. Kuten esimerkiksi makeat ja suolaiset herkut, pikaruoat tai vaikka tupakanpoltto.

Kumpia tapoja sinä haluaisit elämääsi lisää juuri tällä hetkellä? Hyviä vai huonoja?

Entä kumpia elämässäsi on enemmän tällä hetkellä? Hyviä vai huonoja?

tapojesi-orja-pikaruoka

Kun lähdet muuttamaan asioita omassa arjessasi, joudut miettimään omia tapojasi. Huomaat nopeasti oletko tapojesi orja.

Muutos tehdään aina ensin ajattelussa ja vasta sen jälkeen käytännössä!

Mieti minkälaisia tapoja ja asioita löytyy käyttäytymisesi takaa.

Mieti minkälaisia tapoja liittyy esimerkiksi syömiseen. Syötkö tiettyjä ruoka-aineita tietyssä tunnetilassa? Mitä teet esimerkiksi silloin, kun makeanhimo iskee?

Mieti mitä asioita muuttamalla voisit vaikuttaa omaan käyttäytymiseesi.

Kun tiedostat omia tapojasi, voit tehdä niihin muutoksia. Voit tehdä parempia valintoja, jotka vievät kohti parempaa hyvinvointia.

On tärkeää huomata, että sama toimii myös toiseen suuntaan, valitettavasti.

Maailmanmeno ympärillä on hektinen – vallalla on ”kaikki minulle nyt ja heti” -ajattelumalli.

Sama näkyy myös esimerkiksi painonpudotuksessa. Tuloksia halutaan nähdä heti, joten sorrutaan helposti pikakuureihin ja liian suureen energiavajeeseen. 

Painoa kyllä tippuu nopeastikin, mutta mistä.


Jos mietit laihdutuskuurien ja eri dieettien kirjoa, niin meneehän sitä aivan sekaisin, kun joka tuutista tulee tietoa.

Yleensä lupauksena on nopea painonpudotus ja upeita tuloksia hetkessä ilman oikeastaan, että joutuisit tekemään mitään eri tavalla kuin aiemmin. 

Nehän uppoavat kuin häkä. Tiedän sen, sillä olen kokenut seuraukset myös omissa nahoissani.

Tahdonvoimallasi jaksat tällaista kuuria eteenpäin, koska todennäköisesti olet ollut samassa tilanteessa ennenkin.

Tiedät, että kuuri loppuu jossakin hetkessä ja sen jälkeen pääset vihdoin palaamaan jälleen….

Palaamaan mihin?

Tuttuihin ja turvallisiin vanhoihin tapoihisi.

Siis mitä? Jep ja taas olet samassa tilanteesta, josta aloitit.

suklaa-tapojesi-orja

Oletko tyytyväisempi itseesi, jos painosi putoaa haluamasi kilomäärän, jos tunnet itsesi väsyneeksi, nälkäiseksi, äkäiseksi, riittämättömäksi ja ehkäpä onnettomaksi?

Lohduttaako sinua tuossa hetkessä puntarin näyttämä lukema?

Tekeekö puntarissa näkyvä luku sinut onnelliseksi tai onnettomaksi?

Painonpudotuksessa ja ylipäätään missä tahansa muutoksessa halutaan todistusaineistoa, jotta jaksetaan eteenpäin. Tunne ja näyttö siitä, että olet menossa oikeaan suuntaan, vahvistaa onnistumisen tunnetta.

Onnistumisen tunne motivoi ja ruokkii jatkamaan, vaikka olo olisi liian suuresta energiavajeesta johtuen päivästä toiseen vetämätön. Jatkat, vaikka liikkumaan lähtö ei innosta, etkä edes jaksaisi.

Kuurin loppuessa palkitset itsesi viikkojen, jopa kuukausien rankasta rutistuksesta.

Ja elimistösi kyllä tietää vanhasta tottumuksesta millä herkuilla palkitseminen on hyvä tehdä.

Ja paluu takaisin entiseen on todennäköisesti edessä.

 

Vaikka sanonnasta ”pienin askelin” on mediaseksikkyys kaukana, on se ainoa oikea tie pysyvään muutokseen.

Pysyvä muutos ei ole mikään kuuri, vaan elämänpituinen matka. Se on uusien tapojen käyttöönottoa ja vanhojen huonojen tapojen päivittämistä itselleen terveellisempään suuntaan.

Käytännössä se tarkoittaa parempien valintojen tekemistä. 

Valinnat auttavat sinua esimerkiksi kesyttämään kiireen, taltuttamaan makeanhimon, suhtautumaan itseesi armollisemmin, pääsemään eroon suorittamisesta tai itsesi pienentämisestä…

Huomaat nopeasti, miten askeleesi ja mielesi on kevyempi ja olosi energisempi. Jaksat työpäivän paremmin ja saatat jopa huomata nauttivasi liikkumisesta.

Peilistä ja puntarista tulee ystäviäsi, joiden tapaaminen ei enää stressaa sinua. Voit rauhallisella ja tyytyväisellä mielellä seurata itsesi kehittymistä ja etenemistäsi kohti niitä asioita, joita haluat.

 

etene-pienin-askelin-tapojesi-orja


Pienin askelin – mitä se sitten tarkoittaa?

Mikäli ajattelet laittavasi kaikki asiat kuntoon yhdellä kertaa; ravitsemuksen, kuntoilun, parisuhteen, työelämän, harrastukset, ystävyyssuhteet, raha-asiat… niin olet jo tuhoon tuomitulla matkalla.

Mitä enemmän haluat muuttaa yhdellä kertaa, sitä vaikeampaa se tulee olemaan ja sitä suurempi on epäonnistumisen riski.

Pienin askelin tarkoittaa sitä, että muutat yhden tai korkeintaan muutaman tavan kerrallaan.

Pienin askelin tarkoittaa, että luot itsellesi kokonaan uuden tavan yksi kerrallaan. 

Kun tämä tapa on muodostunut itsellesi uudeksi tavaksi, otat käsittelyyn seuraavan.

Juuri tässä piilee se vaaran paikka.

Yksi kerrallaan voi kuulostaa liian hitaalta etenemiseltä. Mutta mieti asiaa hieman tarkemmin.

Jos etenet pienin askelin vuoden ajan, niin missä ja miten pitkällä olet vuoden päästä?

Entä jos teet kaikki muutokset kerralla?

Et jaksa noudattaa muutoksia kovinkaan kauan ja jossakin hetkessä todennäköisesti luovutat. Joudut jälleen aloittamaan uudelleen, taas uudelleen ja taas uudelleen…

Voi olla, että vuoden päästä olet tässä samassa aloittamisen tilanteessa. 

Pienillä teoilla tehdään isoja muutoksia.

istuminen-tapojesi-orja

Istutko paljon päivän aikana?

Oletko esimerkiksi toimistotyössä ja istut paljon päiväsi aikana? Vai vietätkö aikaa autossa istuen?

Entä paljonko käytät aikaa istuen tietokoneen tai television ääressä työpäivän jälkeen? 

Jo vähentämällä 2 tuntia istumista päivässä, karistat vuositasolla kropastasi -5kg.

Päivä- ja kuukausitasolla muutos voi tuntua sinusta pieneltä, mutta vuositasolla jo aika huikea. Ja vain sillä, että peppu nousee penkistä.

Entäpä, jos istutkin tuon ajan? Mikä tilanne on silloin verrattuna -5 kg:n painonpudotukseen?

Oletko tottunut palkitsemaan itsesi kiireisen päivän jälkeen vaikkapa irtokarkkipussilla tai muilla herkuilla? 

Voisiko karkit vaihtaa johonkin muuhun, vaikkapa omenoihin?

Omenoita saa nimittäin syödä aikamoisen määrän, jotta pääsee samaan energiamäärään karkkipussin kanssa.

Tai vähennä ensin vaikka pienempään karkkirasiaan tai suklaalevy suklaapatukkaan. Näin sinun ei tarvitse luopua herkuistasi kokonaan.

Pienin askelin voi tuntua hitaalta, eikä näy heti välttämättä päällepäin. Silti pinnan alla tapahtuu koko ajan


Itse olen kamppaillut makeanhimon kanssa lähes koko ikäni.

Olen kokeillut elämäni aikana eripituisia lakkoja, sokerista kieltäytymistä kokonaan, kromia ja ties mitä muita tuotteita ja vippaskonsteja.

Mikään ei ole kuitenkaan saanut meikäläisen makeanhimoa talttumaan paremmin, kuin työkalut, jotka nyt myös sinulla on mahdollisuus saada käyttöösi.  

Olen paketoinut nämä työkalut ja vinkit Makeanhimon taltuttamisen -pikakurssiin. Klikkaa vain tästä ja lue lisää, jos haluat saada nämä työkalut heti käyttöösi. 


Rakkaudella 
~ Virpi

 

PS.
Jos et vielä ole saanut ilmaisia vinkkejä omaan hyvinvointiisi, niin lue lisää tästä linkistä!

Kommentoi