fbpx
tapojesi-orja

Oletko tapojesi orja!

Oletko tapojesi orja? Harvemmin joutuu miettimään syvällisesti sitä, miksi tekee asioita ja miten niitä tekee. 

Tällainen keskustelu itsensä kanssa on ajankohtainen esimerkiksi silloin, kun jotakin muutosta elämään olisi syytä tehdä. Siinä tilanteessa, kun huomat olevasi tapojesi orja. 

Olet ehkä huomannut omassa elämässäsi asioita, joita muuttamalla jaksaisit paremmin ja olisit tyytyväisempi itseesi ja elämääsi.

Muutostarve voi tulla eteen esimerkiksi peilikuvasta, valokuvasta, kiristyneistä vaatteista ja kunnosta, joka ei enää ole niin hyvä, kuin toivoisi. Muutostarve voi tulla eteen myös väsymyksestä tai esimerkiksi lääkärin suusta.

Lääkärin suusta tullut diagnoosi voi tulla sinulle täysin puun takaa. Ehkäpä jo kuitenkin aavistelit jotakin ja osasit sisimmässäsi odottaa sitä. Ehkäpä vähän myös pelkäsit.

Kummassakin tapauksessa diagnoosi voi antaa sinulle tarvittavan sysäyksen muutokseen. Ehkäpä se oli juuri se ulkopuolinen sysäys, jonka tarvitset.

oletko-tapojesi-orja-herkuttelu

Oletko tapojesi orja?

Kaipaatko muutosta omaan hyvinvointiisi? Se on ehkä jäänyt kiireisen ja stressaavan arjen jalkoihin ja samalla kuntosi on rapistunut.

Saatat omasta mielestäsi olla mitä parhaimmassa kunnossa, mutta todellisuudessa hengästyt jo pienestä.  Jo kengännauhojen sitominen saattaa tuottaa sinulle hankaluuksia.

Työpäivä vie kaikki voimasi, energiaa ei riitä mihinkään ylimääräiseen. Peili ja puntari ovat asioita, jotka haluaisit kiertää kaukaa. 

Olet tyytymätön itseesi ja ruokit tätä tunnetta kritisoimalla itseäsi lisää aivan epäolennaisista asioista. 

Ruokavaliosi ja ruokailurytmisi huutaa päivittämistä. Et halua enää stressata syömisen takia. 

Miksi muutos on sitten niin tajuttoman vaikeaa?

Olet varmaan kuullut sanonnan, että ”Ihminen on tapojensa orja”.

Näin on, sillä päivittäisestä tekemisestämme 40% on tapoja.

Joka ikinen päivä kaikista asioista, joita teet,  40% tulee ns. suoraan selkäytimestä, etkä edes huomaa sitä. Tähän mahtuu mukaan sekä hyviä, että huonoja toimintatapoja. Kuten esimerkiksi makeat ja suolaiset herkut, pikaruoat tai vaikka tupakanpoltto.

Kumpia tapoja sinä haluaisit elämääsi lisää juuri tällä hetkellä? Hyviä vai huonoja?

Kumpia elämässäsi on enemmän tällä hetkellä? Hyviä vai huonoja?

tapojesi-orja-pikaruoka

Kun lähtee muuttamaan asioita omassa arjessaan, tulee miettiä omia tapoja. Huomaat nopeasti oletko tapojesi orja.

Muutos tehdään aina ensin ajattelussa ja vasta sen jälkeen käytännössä!

Mieti minkälaisia tapoja ja asioita löytyy käyttäytymisesi takaa. Mieti minkälaisia tapoja liittyy esimerkiksi syömiseen. Syötkö tiettyjä ruoka-aineita tietyssä tunnetilassa? Mitä teet, jos makeanhimo iskee?

Mieti mitä asioita muuttamalla voisit vaikuttaa omaan käyttäytymiseesi.

Kun tiedostat omia tapojasi, voit tehdä niihin muutoksia. Voit tehdä parempia valintoja, jotka vievät kohti parempaa.  

On tärkeää huomata, että tämä toimii myös toiseen suuntaan, valitettavasti.

Maailmanmeno ympärillä on hektinen – vallalla on ”kaikki minulle nyt ja heti” -ajattelumalli. Tämä sama näkyy myös esimerkiksi painonpudotuksessa. Tuloksia halutaan nähdä heti, joten sorrutaan helposti pikakuureihin ja liian suureen energiavajeeseen.

Painoa kyllä tippuu nopeastikin, mutta mistä. 

Ja jos mietit laihdutuskuurien ja eri dieettien kirjoa, niin meneehän sitä aivan sekaisin, kun joka tuutista tulee tietoa. Yleensä ne lupaavat painonpudotusta ja upeita tuloksia hetkessä. Nehän uppoavat kuin häkä.

Tahdonvoimallasi jaksat tällaista kuuria eteenpäin, koska todennäköisesti olet ollut samassa tilanteessa ennenkin. Tiedät, että kuuri loppuu aikanaan, jonka jälkeen pääset vihdoin palaamaan jälleen…. mihin?

Tuttuihin ja turvallisiin vanhoihin tapoihisi. Siis mitä?

suklaa-tapojesi-orja

Oletko tyytyväisempi itseesi, kun painosi on pudonnut vaikka 5 – 10 kg, mutta edelleen tunnet itsesi väsyneeksi, nälkäiseksi, äkäiseksi, riittämättömäksi?

Lohduttaako silloin puntarin kertoma lukema? Tekeekö lukema sinut onnelliseksi?

Painonpudotuksessa ja ylipäätään muutoksessa halutaan todistusaineistoa, jotta jaksetaan eteenpäin. Tunne ja näyttö siitä, että olet menossa oikeaan suuntaan, vahvistaa onnistumisen tunnetta.

Onnistumisen tunne motivoi ja ruokkii jatkamaan, vaikka olo olisi liian suuresta energiavajeesta johtuen päivästä toiseen vetämätön. Jatkat, vaikka liikkumaan lähtö ei innosta, et edes jaksaisi.

Kuurin loppuessa palkitset itsesi viikkojen, jopa kuukausien rankasta rutistuksesta. Elimistösi kyllä tietää millä herkuilla ja määrillä palkitseminen on hyvä tehdä. Ja paluu takaisin entiseen on todennäköisesti edessä.

Vaikka sanonnasta ”pienin askelin” on mediaseksikkyys kaukana, on se ainoa oikea tie pysyvään muutokseen.

Pysyvä muutos ei ole mikään kuuri, vaan elämänpituinen matka. Se on uusien tapojen käyttöönottoa ja vanhojen huonojen tapojen päivittämistä terveellisempään suuntaan.

Se on parempien valintojen tekemistä. 

Huomaat nopeasti, miten askeleesi on kevyempi ja olosi energisempi. Työpäivän jaksat paremmin ja saatat jopa huomata nauttivasi liikkumisesta.

Peilistä ja puntarista tulee ystäviäsi, joiden tapaaminen ei enää stressaa. Voit rauhallisella ja tyytyväisellä mielellä seurata itsesi kehittymistä siksi ihmiseksi, joka haluat olla.

Voit myös unohtaa koko puntarin – tunnet kyllä miltä sinusta tuntuu ja miltä näytät ilman puntariakin. Miksi siis stressata enempää?

etene-pienin-askelin-tapojesi-orja


Pienin askelin – mitä se sitten tarkoittaa?

Mikäli ajattelet laittavasi kaikki kuntoon yhdellä kertaa; ravitsemuksen, kuntoilun, parisuhteen, työelämän, harrastukset, ystävyyssuhteet… niin olet jo tuhoon tuomitulla matkalla.

Mitä enemmän haluat muuttaa yhdellä kertaa, sitä vaikeampaa se tulee olemaan ja sitä suuremmalla syyllä epäonnistumisen riski on suuri.

Pienin askelin tarkoittaa sitä, että muutat yhden tai korkeintaan muutaman tavan kerrallaan. Se tarkoittaa, että luot itsellesi kokonaan uuden tavan yksi kerrallaan. 

Kun tämä tapa on muodostunut itsellesi uudeksi tavaksi, otat käsittelyyn seuraavan.

Juuri tässä piilee se vaaran paikka. Yksi kerrallaan voi kuulostaa liian hitaalta etenemiseltä. Mutta mieti asiaa seuraavalta kannalta. Jos etenet yksi muutos kerrallaan vuoden ajan. Missä ja miten pitkällä olet vuoden päästä?

Entä jos teet kaikki muutokset kerralla. Et jaksa noudattaa muutoksia kovinkaan pitkään ja luovutat. Joudut jälleen aloittamaan uudelleen, taas uudelleen ja taas uudelleen. Voi olla, että vuoden päästä olet tässä samassa aloittamisen tilanteessa. 

Pienillä teoilla tehdään isoja muutoksia, sillä 1 % muutos on 37 kertaa parempi vuoden päästä.

istuminen-tapojesi-orja

Istutko paljon päivän aikana?

Oletko esimerkiksi toimistotyössä ta istut paljon päiväsi aikana? Tai vietätkö aikaa autossa istuen? Entä paljonko käytät aikaa istuen tietokoneen tai television ääressä  työpäivän jälkeen? 

Jo vähentämällä 2 h istumista päivässä, karisee vuositasolla kropasta -5kg.

Päivä- ja kuukausitasolla muutos on pieni, mutta vuositasolla jo aika huikea. Ja vain sillä, että peppu nousee penkistä.

Entäpä jos olet tottunut palkitsemaan itsesi kiireisen päivän jälkeen vaikkapa irtokarkkipussilla? Voisiko karkit vaihtaa johonkin muuhun, vaikkapa omenoihin? Saat nimittäin syödä aikamoisen määrän omenia, jotta pääsisit samaan energiamäärään.

Tai vähennä ensin vaikka pienempään rasiaan tai suklaalevy suklaapatukkaan. Näin sinun ei tarvitse luopua herkuistasi kokonaan.

Pienin askelin voi tuntua hitaalta, eikä näy heti välttämättä päällepäin. Silti pinnan alla tapahtuu koko ajan

Mikäli haluat työkaluja makeanhimoon, niin tutustu Makeanhimon taltuttamisen pikakurssiin tästä linkistä.

Rakkain terveisin💚
Virpi

Ps. Mikäli et vielä ole Lupausten Portaiden uutiskirjeen tilaaja, niin liittymällä mukaan saat lahjani. Uutiskirje on maksuton ja voit perua sen milloin tahansa. Lue lisää tästä linkistä!

liittymislahja

Kommentoi