fbpx

4 vinkkiä makeanhimoon

makeahimo-tayttaa-vatsan

Makeanhimo - ilkeä seuralainen vai hallittavissa oleva ystävä? Lue vinkit makeanhimoon.

Makeanhimo – sinullakin saattaa olla kokemusta siitä, mitä se on ja mitä se tarkoittaa arjessa. Terveellisesti syöminen voi olla muutoin hallussasi, mutta silloin kun makeanhimo iskee, voi terveellisesti syöminen tuntua jopa mahdottomalta. 

Kun makeanhimo valtaa mielen, todennäköisesti lopputuloksena on herkkujen valtaama vatsa, ähky sekä turvonnut ja epäonnistunut olo. 

Todennäköisesti tiedät kokemuksesta myös mitä tapahtuu sen jälkeen, kun tahdonvoimasi loppuu ja laitat ensimmäisen karamellin tai muun herkun suuhusi, joko tarkoituksella tai vahingossa.

Makeanhimo on ollut oikeastaan oman painonhallintani kompastuskivi lähes koko ikäni. Olisipa joku viisas keksinyt nikotiinilaastarin tyylisen tuotteen makeanhimoon, sillä olisin ostanut tuotteen jo aikaa sitten. Ja luulen, että en olisi ainoa. Ehkäpä sinäkin olet joskus toivonut vastaavaa.

Toki myynnissä on erilaisia valmisteita makeanhimon taltuttamiseen. Arvaa vaan, olenko niitä kokeillut vuosien varrella. Rahaa olen kyllä saanut palamaan, mutta niistä ei ollut ainakaan itselleni apua. Kokeilin niitä, sekä monia herkuttomia kuukausia ja eri pituisia karkkilakkoja omaa tahdonvoimaani uhmaten, välillä onnistuen hetkeksi ja välillä en.

Annan Sinulle 4 helppoa ja yksinkertaista vinkkiä, joiden avulla pystyt hillitsemään omaa makeanhimoasi. 

 

ruokailurytmi-avuksi-makeanhimo

1. Makeanhimo ja ruokailurytmi

 

Makeanhimoa voit hillitä korjaamalla ruokailurytmin

Ruokailurytmin muutoksessa voi alussa olla opettelemista, varsinkin jos ruokailurytmisi on ollut pitkään hukassa. Saatat syödä vähän mitä sattuu ja varsinkin milloin sattuu.  

Olen aina syönyt aamupalan, mutta sisällöt vaihtelivat. Söin aiemminkin aamupalalla puuroa, mutta lisätessäni puuron joukkoon raejuustoa ja marjoja tai hedelmiä, pysyy nälkä loitolla pidempään ja olen huomattavasti energisempi.

Syötkö lounaan, mikäli jossakin välissä ehdit? Itsekään en oikeastaan ehtinyt. Tai jos ehdin, niin se saattoi olla pikaisesti syöty salaatti. 

Salaattilounaassa oli se huono puoli, ettei se pitänyt nälkää loitolla. Se ei myöskään pitänyt vireystasoa ylhäällä, vaan väsymys iski viimeistään iltapäivällä. 

Minkälainen tilanne oli töistä kotiin tullessa?

Ensinnäkin väsynyt ja nälkäinen. Niin nälkäinen, että olisin voinut syödä vaikka hevosen. Ja niinhän sitä melkein söikin, määrällisesti ainakin enemmän kuin tarpeen. Mutta valitettavasti ei laadullisesti.
Se kaikki kostautui.

Tuossa tilanteessa suusta menee alas kaikkea muuta paitsi järkevää syömistä. 

Vaikka söin enemmänkin kuin tarpeeksi, nälkä ei suinkaan hellittänyt, vaan kohta elimistö suorastaan huusi lisää. Karkit ja muut herkut tekivät kauppansa, eikä sen jälkeen enää ollutkaan nälkä. Olo oli ainoastaan sokeripöhnäinen, vetämätön ja itsekriittinen.

Mikäli oma ruokailurytmisi tarvitsee päivitystä, niin aloita maltilla. 

Mikäli päätät laittaa kaikki kuntoon yhdellä kertaa, niin olet tuhoontuomitulla tiellä. Todennäköisesti et jaksa jatkaa samalla linjalla kovinkaan kauan. 

Kun teet muutoksia pienin askelin, niin sekä kehosi, että mielesi ehtivät mukaan muutokseen.
Näin muutoksesta tulee todennäköisemmin myös pysyvä.

Aloita siitä, jota on tällä hetkellä helpoin noudattaa. Jos et esimerkiksi syö aamupalaa, niin aloita siitä. Valitse aamupalalle niitä ruoka-aineita, joita haluat syödä. Älä valitse niitä, joita pitäisi syödä.

Pyri tekemään sellaisia muutoksia, joita voit noudattaa koko loppuikäsi.

vesi-avuksi-makeanhimoon

2. Makeanhimo ja viisasten juoma – vesi

 

Makeanhimoa voit hillitä lisäämällä vedenjuontia. 

Lisätessäsi veden juontia, huomaat nopeasti positiivisia muutoksia kehossasi ja jaksamisessasi.

Lisätessäni vedenjuontia ihoni kunto parani ja pienet päänsäryt sekä jomotukset hävisivät.
Päänsärkyni olivat johtuneet nestevajauksesta. Ei ihme, sillä aiemmin kaikessa kiireessä saatoin juoda vain muutaman lasin vettä päivässä, jos sitäkään.

Vedenjuonti toi muitakin positiivisia muutoksia. 

Kasvojen pöhötys sekä vatsan turvotus hävisivät ja energisyys lisääntyi. Yhtenä huomiona myös sormien turvotus väheni. Vaikka puntarin lukema ei mielestäni ole tärkein asia, otin myös ilolla vastaan muutosten näkymisen puntarilla.

Lisätessäni veden määrää myös yleinen jaksaminen ja energisyys paranivat huomattavasti.

Nykyisin ruoka maistuu paljon paremmalta kuin aiemmin. Aivan tavalliset ruoat maistuvat herkullisemmilta, kun makeansyönti on vähentynyt ja kurissa. En todellakaan ole käynyt kokkikursseja, joten se ei voi olla syy ruoan maun paranemiseen.


Jos sinulla on vaikea muistaa juoda riittävästi, niin aloita esimerkiksi lisäämällä vedenjuontia ruokailujesi yhteyteen.

Voit ottaa tavaksesi juoda esimerkiksi lasillisen vettä ennen jokaista ruokailua. Näin lisäät vedenjuomistasi lähes huomaamattasi.

Voit täyttää aamuisin vesikannun valmiiksi pöydällesi. Pyri myös juomaan tuo vesi, ettei se ole kannussa edelleen koskemattomana päivän päättyessä. 

kuuntele-kehoasi-makeanhimo

3. Makeanhimo ja kehosi kuuntelu
 

Makeanhimo on aikamoinen opettaja. Lähinnä opiskelu tulee kantapään kautta. Kun opit kuuntelemaan kehoasi, opit ennakoimaan tilanteita, joissa makeanhimo nostaa päätään. 

Ateriarytmin muutoksessa voi aluksi tuntua siltä, että olet koko ajan syömässä. Ja tottahan se on, myös omalla kohdallani. Verrattuna aiempaan jo muutaman aterian lisääminen päivään tuntui siltä, että päivät ovat pelkkää ruoan syömistä.

Itselläni meni muutama viikko siihen, että tunsin oikeaa nälkää. Se oli erilainen tunne ja kieltämättä aika huikea tunne. Tajusin, etten ollut tuntenut oikeaa nälkää aikoihin. Aiemmin en ollut kuunnellut kehoani ja sen viestejä. 

Oikeastaan en ollut osannut kuunnella kehoani. En tunnistanut oliko tunne nälkää, janoa, itsensä lääkitsemistä, tunnesyömistä, itsensä palkitsemista vai jotakin muuta.


Kehosi kertoo mitä sinun pitäisi tehdä. Sinun on vain opittava kuuntelemaan kehosi viestejä.

Jos se tuntuu vaikealta, niin pysähdy rauhassa hetkeksi. Hengitä syvään ja kysy itseltäsi, mitä tarvitset juuri nyt. Ja tuon kysymyksen jälkeen malta kuunnella myös vastauksesi.

4. Makeanhimo ja kohtuus


Makeanhimo talttuu, kun et kieltäydy mistään herkuistasi. Mielestäni kaikki kuurit ja lakot ovat turhia. Ne aiheuttavat vain turhaa mielipahaa ja kieltäytymistä asioista ja ruoka-aineista.

On todistettu, että kielletty asia nousee mielessämme entistä vetovoimaisemmaksi ja tässä se ongelman ydin ja samalla myös ratkaisu juuri piileekin.

Myös omalla kohdallani kiellot synnyttävät vain enemmän himoa kiellettyjä ruoka-aineita kohtaan. Yleensä kuuria tai dieettiä jaksaakin juuri sen takia, että tiedostaa jossain syvällä sisimmässään, että kuurin jälkeen helpottaa. 

Kuuri, dieetti tai lakko tarkoittaa käytännössä sitä, että se on voimassa vain tietyn aikaa. Se ei kestä loputtomiin, vaan se päättyy jossakin hetkessä. Sen jälkeen voi jälleen palata tuttuun ja turvalliseen arkeen, siis valitettavan usein entisiin tapoihin.

Mahdolliset tulokset ja muutokset häviävät nopeasti, kun palaat takaisin tuttuihin tapoihin.

Mikäli et muuta pysyvästi omia toimintatapojasi, ajatuksiasi ja tottumuksiasi, palaat yhtä nopeasti sinne mistä lähditkin. Saattaa käydä myös niin, että olet jopa huonommassa kunnossa, kun aloittaessasi kuurin tai dieetin.

Kun mikään ruoka tai ruoka-aine ei ole kielletty ja nautit niitä kohtuudella, ei niihin muodostu himoa. Näin ruoka ei enää näyttele pääosaa päivässäsi, eikä syömäsi ruoka vie voimavarojasi ja energiaasi, vaan päinvastoin, saat niitä lisää.

Unohda kaikki kuurit ja dieetit. Älä ajattele, että sinun pitää laihduttaa.

Päätä tehdä valintoja, jotka auttavat sinua voimaan paremmin. Kun nautit herkkuja kohtuudella, ei sinun tarvitse kieltäytyä mistään.

 
makeanhimo-voi-yllattaa

Makeanhimo – yllättääkö se minut edelleen?

En suinkaan ole päässyt kokonaan irti makeanhimosta, eikä se ole ollut tarkoituskaan. Syön makeisia, vaaleaa leipää, kakkuja ja muita herkkuja, kun tekee mieli.

Kaikenlaiset kiellot ovat ihmismielelle kuin huuto tehdä juuri päinvastoin, enkä ole tässä poikkeus.


Milloin sitten pitää olla varuillaan? Milloin makeanhimo nostaa päätään?


✔️
Makeanhimo nostaa päätään varsinkin silloin, kun olen laistanut päivän normaalista ateriarytmistä.

✔️Se nostaa päätään, jos ruokailuväli venyy liian pitkäksi.

✔️Se nostaa päätään myös, mikäli olen syönyt normaalia vähemmän.

✔️ Ja se nostaa päätään, mikäli olen unohtanut veden juonnin.

Aika yksinkertaisia asioita, eikö vain?

Näinhän se on, ei mitään rakettitiedettä, vaan kyse on aika yksinkertaisista asioista.

Todennäköisesti juuri siitä syystä ne ovat joskus niin vaikeita asioita käytännössä. Jokainen meistä kokee asioita eri tavalla ja se mikä on helppoa yhdelle, ei välttämättä ole sitä toiselle.

Huolehtimalla pelkästään em. asioista, voit estää makeanhimoa ja pystyt pitämään sen kurissa. Makeaa ei tee mieli, kun päivän aikana energiasaanti on tasainen ja kunnossa. Ainakaan makeat herkut eivät enää näyttele pääosaa päivässäsi.

Toki minullekin tulee hetkiä, jolloin makea vie mennessään. Maailma ei kuitenkaan pysähdy tai kaadu siihen. Hyvinvointini ei kaadu, eikä tehtyä kannata murehtia, eikä ainakaan kannata syyllistää itseään.

Haluatko työkaluja makeanhimon taltuttamiseksi?

Jo näiden 4 vinkin avulla voit hillitä makeanhimoasi. Jos haluat lisää keinoja ja työkaluja, niin autan sinua mielelläni. Annan sinulle työkalut, joiden avulla voit taltuttaa makeanhimosi.
 
Työkalujen avulla huomaat eron nopeasti itsessäsi ja arjessasi. Syömisen tulee olla rentoa, eikä syyllistävää. Älä siis enää stressaa syömisestä, ainakaan herkuttelusta!

Taltuta makeanhimosi ja nauti elämästä!