fbpx
kun-haluat-laihtua-repsahdus

Repsahdus – uhka vai mahdollisuus?

Laihtua nopeasti ja helposti – onko se pelkkä kaukainen haave, kun samaan aikaan repsahdus istuu olkapäälläsi odottamassa sopivaa hetkeä iskeä. Vesittääkö repsahdus koko urakkasi?

Usein minulta kysytään, että miten voisi laihtua nopeasti ja helposti. Tuo aihe tuntuu olevan aika usein käsittelyssä, joten halusin kirjoittaa muutaman sanasen repsahduksien näkökulmasta.

Minkälaisia tunteita sana repsahdus herättää sinussa? Entä minkälaisia tunteita itse repsahdus herättää sinussa?

Juhlakaudet ja kesä ovat monille varsinaista herkuttelun aikaa. Monet erilaiset illanistujaiset tarjoavat jos jonkinlaista herkkua. Makeaa ja suolaista, juomia unohtamatta. Myös oma ruokailu saattaa olla vähän mitä sattuu.

Varsinkin lomalla, moni meistä syö epäsäännöllisemmin ja eri tavalla kuin arjessa. Kun energiansaanti ei ole tasaista päivän aikana, voit kuin huomaamattasi kasvattaa annoskokoa ja herkutella enemmän. 

Mikäli kamppailet painonhallinnan kanssa, olet ehkä myös jossakin hetkessä kokenut jopa epäonnistumisen tunteita ruoka- tai juomavalinnoistasi.

Mikäli haluat laihtua nopeasti voi pienikin epäonnistuminen viedä pohjan pois koko hommalta.

Repsahdus voi olla yksi tällainen epäonnistuminen, vaikka se ei tarvitsisi olla sitä lainkaan.  Jo yksittäisen repsahduksen jälkeen voi olla helpompi lyödä koko painonhallinta ranttaliksi.

Repsahdus on osa painonhallintaa, niin hyvässä kuin pahassa.

Kaikki meistä repsahtavat, ihan jokainen. Se ei kuitenkaan kaada maailmaa, vaikka se sillä hetkellä ja jälkeenpäin siltä tuntuisikin.

Repsahdus voi olla ahmimista, ylensyömistä tai syömistä esimerkiksi silloin, kun mieli on maassa. Repsahdus voi olla myös huono tapa tai hallitsematon himo.

Itselläni repsahdus yleensä koskee irtokarkkeja ja varsinkin salmiakkia. Voinkin todeta, että jos meikäläistä vaivaa joskus hallitsematon karkkihimo, niin jokin on sinä päivänä mennyt pieleen.

Jos et vielä ole lukenut 4 vinkkiäni makeanhimoon, niin pääset lukemaan ne tästä linkistä!

Repsahtaminen ei kaada maailmaa, vaikka haluat laihduttaa nopeasti. Se mitä teet repsahduksesi jälkeen, ratkaisee.

Parhaimmillaan repsahdus voi auttaa sinua eteenpäin. Kun tunnistat syyn siihen, mikä aiheutti tuon repsahduksen, pääset huiman harppauksen eteenpäin.

Tutki itseäsi ja toimintaasi ja mieti johtuiko repsahdus esimerkiksi nälästä, väsymyksestä, tunnetilastasi vai jostakin muusta.

Kun mietit hieman syvällisemmin asiaa, pääset kiinni repsahdusten syihin. Tällöin pystyt myös vaikuttamaan itse asiaan.

Kun puhutaan elämäntapamuutoksesta tai olemassa olevien tapojen muuttamisesta terveydelle hyödyllisimmiksi, mennään yleensä kaksi askelta eteen ja yksi taakse. Ja joskus toisinpäin.

Eli matkanteko on hidasta. Ja niin sen pitääkin olla, joten älä edes yritä laihtua nopeasti.

Kun teet muutoksia pikkuhiljaa, ehtivät sekä mielesi, että kehosi mukaan tähän huikeaan muutokseen. Kun annat kehollesi ja mielellesi aikaa tottua muutokseen, tulee tuloksista myös pysyviä. Aika huikeaa, jos vuosikausien jojoilujen jälkeen ei tarvitse enää aloittaa alusta kertaakaan. 

Nopeat ja liian monet muutokset yhtä aikaa eivät yksinkertaisesti toimi. Ihmismieli on vaan sellainen, joten maltti on valttia.

Saatat olla itsekin sortunut siihen, että haluat kaikki mahdolliset muutokset kerralla. Älä tee sitä virhettä enää.

Mieti kumpi on parempi. Se, että aloitat laihdutuskuurin vuoden aikana 6 kertaa ja edelleen vuoden päästä olet lähtöpisteessä. Vai se, että aloitat vain kerran. Teet pieniä muutoksia maltillisesti ja olet vuodessa edennyt huikean matkan?

Voiko repsahduksen välttää?

Kun seuraavan kerran repsahdat, niin mieti ja analysoi tarkemmin syitä tuon repsahduksen takana.

Liittyykö repsahduksesi nälkään, janoon, kiukkuun, hellyydenkaipuuseen, ärtyyntymiseen, loukkaantumiseen, kipuun tai johonkin muuhun asiaan.  

Kun saat selville mitä asioita ja tunteita on repsahduksesi taustalla, niin mieti seuraavaksi mitä muutoksia sinun pitäisi tehdä, jotta sama tilanne ei toistuisi.

Älä kuitenkaan odota tilanteen muuttuvan heti ensimmäisellä kerralla. Törmäät samaan tilanteeseen todennäköisesti useita kertoja, joten malttia myös tässä. Jotta muutoksesta tulee pysyvä, tarvitaan toistoja, toistoja ja vielä lisää toistoja.

Itselläni parhaiten irtokarkkihimo pysyy loitolla, kun pidän kiinni säännöllisestä ateriarytmistä. Kun saan energiaa tasaisesti päivän aikana, ei nälkä pääse iskemään kuin salama kirkkaalta taivaalta. Jos liian kova nälkä tai väsymys iskee, saattaa se johtaa holtittomaan karkkipussin rapisteluun.  

Pääset paljon helpommin takaisin oikealle polulle, kun hyväksyt repsahtelun osaksi normaalia painonhallintaasi. Salli itsellesi herkutteluhetki silloin tällöin.

Jo pelkkä herkutteluhetken salliminen auttaa sinua eteenpäin. Jo tieto siitä, että sinulla on lupa herkutella, auttaa sinua. Mikäli asetat itsellesi kieltoja, niin näistä kiellon kohteista tulee sinulle entistä himoitumpia.

Itselleen kannattaa olla myös armollinen. Älä lannistu, vaan ota repsahduksesta opiksi. Voit oppia itsestäsi jälleen kerran jotakin uutta. Kun tiedostat repsahduksen ja mietit sen jälkeisiä toimiasi, niin olet jo ottanut huiman askeleen. 

Rakkain terveisin💚
Virpi

PS. Mikäli makeanhimo pitää sinua otteessaan, saatat olla kiinnostunut tästä verkkokurssista. 

PS.PS. Jos et vielä saa Lupausten Portaiden maksutonta uutiskirjettä, niin lue lisää tästä linkistä!

1 ajatus aiheesta “Repsahdus – uhka vai mahdollisuus?”

  1. Anne Pitkäpaasi

    ”Se mikä vuosien saatossa on tullut ei lähde heti”. Salli repsahdukset. Niin minullekin tapahtuu. Meille kaikille. ”Karkkipäivä” täytyy olla. Minun herkkyani on raejuusto ja appelsiini. Kokeile. Kuidut ja protskut samassa hetkissä. Nam!

Kommentoi