fbpx
venyttele-säännöllisesti

Kun omat keinot eivät riitä

Oletko miettinyt, kuinka tärkeää venyttely ja palautuminen ovat hyvinvoinnillesi? Oletko joskus saanut kroppasi liikkumalla siihen pisteeseen, ettei pelkkä venyttely enää auta?

Minä olen, valitettavasti. Venyttely, eikä muut toimenpiteet enää auttaneet. Päinvastoin. 

Vanha kansa sanoo, että kantapään kautta oppii parhaiten. Täyttä totta, vaikka se voi olla aika rajukin oppimiskeino. Ainakin se on tehokas. 

Helpommallakin pääsee, nimittäin tietoa on tänä päivänä jokaisen saatavilla, vaikka kuinka paljon. Kantapään kautta oppimisella tarkoitan tässä sitä, että saat itsesi siihen kuntoon, etteivät omat keinot enää riitä.

Miten sitten saat itsesi tähän kuntoon?

Jokainen meistä tarvitsee liikkumisen vastapainoksi palautumista ja kehonhuoltoa. Yllättävän usein luullaan, että treeni vie suorituskykyä ylöspäin.

Asia on kuitenkin juuri päinvastoin – treeni vie suorituskykyäsi alaspäin.

Treeni tyhjentää energiavarastojasi, kuluttaa ja hajottaa kudoksiasi sekä väsyttää lihaksiasi ja hermostoasi. Kaikesta tästä johtuen suorituskykysi putoaa.

Mikäli kunnollista palautumista ei ole tai et panosta treenin jälkeisiin toimenpiteisiin, voit olla tilanteessa, jossa särkylääkepurkki on tarpeen.

muista-kunnon-venyttely

Onko venyttely pelkkää pakkopullaa?

Palautumisen kannalta tärkeitä asioita ovat harjoituksen aikana menetetyn nestetasapainon korjaaminen, harjoituksen jälkeinen välitön välipala sekä kolmantena loppuverryttely ja venyttely.

Lisäksi palautumiselle tärkeitä ovat riittävä ja laadukas yöuni, säännölliset ruokailut, erilaiset huoltotoimenpiteet sekä lämmittely.

Entä jos muut asiat ovat kunnossa, mutta treenin jälkeen unohdat kokonaan tai edes osittain loppuverryttelyn ja venyttelyn?

Hyvin usein ainakin kuntosalilla huomaa sen, että iso osa kuntoilijoista lähtee suoraan treeninsä jälkeen pois ilman minkäänlaista loppuverryttelyä tai venytyksiä.

Toivottavasti he menevät kotiin esimerkiksi kävellen tai pyöräillen ja tekevät kehon tarvitsemat venytykset kotona.

Pahinta on, mikäli ajetaan autolla kuntosalille ja salilta kotiin. Sen jälkeen lysähdetään sohvalle tekemättä minkäänlaisia kehon tarvitsemia huoltotoimenpiteitä. Tällainen toiminta alkaa kostautua ja keho alkaa antamaan sinulle erilaisia merkkejä. 

lihasten-hyvinvointi

Loppuverryttely ja venyttely ovat erittäin tärkeitä lihaksillesi.

Mikäli et ehdi tai et jaksa verrytellä tai venytellä, niin pikkuhiljaa lihakset alkavat muistuttamaan sinua olemassa olostaan – eikä kovin positiivisessa muodossa.

Itse huomasin muutoksen ensin kävellessä, kun askel alkoi olemaan jotenkin vaikeampi ja raskaampi. Varsinkin ylämäessä tuntui, kuin en pääsisi eteenpäin. Jalat olivat jotenkin tönkön tuntuiset. Myös uidessa matkanteko alkoi hidastua. 

Yritin muuttaa tilannetta lisäämällä venyttelyä ja ottamalla putkirullauksen avuksi. Rullaus oli kivuliasta. Varsinkin reisien ulkopinnoille tekemäni putkirullaus tuntui suorastaan kidutukselta.

Aika nopeasti lihassärky reisissä muuttui ajoittain jomottavaksi kivuksi, joka ei jättänyt rauhaan. Lopulta oli myönnettävä, etteivät omat keinot enää auttaneet.

Kun venyttelyt, putkirullaukset ja muut toimenpiteet tuntuivat vain pahentavan tilannetta ja särkylääke oli ainoa, joka auttoi, piti kääntyä asiansa osaavan hierojan puoleen.

Ja onneksi sellainen löytyi.

Tiesin jo hierontaan mennessäni, että jalat ovat jumissa. Mutta en osannut edes arvata minkälainen oli ensimmäinen käsittely.

Ensimmäinen kerta hierojan käsittelyssä oli nimittäin yhtä tuskaa. Jos ajattelet, että käsittely oli liian kovakourainen, niin asia ei ollut lainkaan niin. Meikäläisen jalat olivat vain niin tukossa.

Siinä maatessani mietin, että miksi olen tässä vasta nyt. Reisilihakseni ovat muistuttaneet olemassa olostaan jo useamman kuukauden ajan, kiitos ihanan uintiharrastuksen, joka vei mennessään. Mutta miksi havahduin hierojan lavetille vasta nyt.

Vastaus on aika yksinkertainen.

hieronta-auttaa-kipeytyneisiin-lihaksiin

Moni meistä haluaa tehdä asiat omalla tavallaan, siis itsenäisesti, ilman apuvoimia. Avun ottaminen vastaan voi olla jostain syystä vaikeaa.

Itsekin ajattelin korjaavani tilanteen lisäämällä liikkumista, venyttelyjä ja putkirullausta, mutta ne eivät enää toimineetkaan halutulla tavalla.

Vasta kolmannen hierontakerran jälkeen pystyin rentoutumaan käsittelyssä. Lihaksissa oli tapahtunut selkeä muutos parempaan. Toki kipupisteitä löytyi edelleen, mutta tilanne oli jo huomattavasti parempi. Askel oli kevyempi ja jaloissa oli upea tunne heti käsittelyn jälkeen.

Särkylääkepurkki sai olla kiinni, joten siinäkin mielessä erinomainen muutos. Toki lisäsin myös venyttelyjä ja huomioin loppuverryttelyn myös uinnin jälkeen entistä paremmin, joten myös ne tukevat lihasten palautumista.

Kun omat keinot eivät riitä, löytyy apua.

Saat tarvitsemasi tuen ja tarvittavat ohjeet matkallasi kohti tavoitteitasi. Liittyvät ne sitten hyvinvoinnin parantamiseen, kuntoilun aloittamiseen, stressin ja kiireen selättämiseen tai vaikkapa makeannälän taltuttamiseen tai ruokailutottumuksiin.

Jotta sinun ei tarvitse opetella asioita kantapään kautta, autan sinua mielelläni. 

Kun haluat vinkkejä ja työkaluja matkallesi, niin tutustu Lupausten Portaiden koulutuksiin ja verkkokursseihin tästä linkistä!

Rakkain terveisin💚
Virpi

Ps. Mikäli et vielä ole Lupausten Portaiden uutiskirjeen tilaaja, niin liittymällä mukaan saat lahjan. Uutiskirje on maksuton ja voit perua sen milloin tahansa. Lue lisää tästä linkistä!

lahjaksi-vinkit-painonhallintaan

Kommentoi