fbpx
venyttele-säännöllisesti

Tiedätkö kuinka tärkeää venyttely ja palautuminen ovat hyvinvoinnillesi?

Oletko joskus saanut kroppasi liikkumalla siihen pisteeseen, ettei pelkkä venyttely enää auta?

Minä olen, valitettavasti. Venyttely, eivätkä muut toimenpiteet enää auttaneet. Päinvastoin.

Vanha kansa sanoo, että kantapään kautta oppii parhaiten. Täyttä totta, vaikka se voi olla aika rajukin oppimiskeino. Ainakin se on tehokas.

Kantapään kautta oppimisella tarkoitan tässä sitä, että saat itsesi siihen kuntoon, etteivät omat keinot enää riitä.

Miten sitten saat itsesi sellaiseen kuntoon?

Jokainen meistä tarvitsee liikkumisen vastapainoksi palautumista ja kehonhuoltoa.

Yllättävän usein luullaan, että treeni vie suorituskykyä ylöspäin. Asia on kuitenkin juuri päinvastoin. Treeni vie suorituskykyäsi alaspäin.

Treeni tyhjentää energiavarastojasi, kuluttaa ja hajottaa kudoksiasi, sekä väsyttää lihaksiasi ja hermostoasi. Kaikesta tästä johtuen suorituskykysi putoaa.

Mikäli et panosta treenin jälkeisiin toimenpiteisiin, eikä kunnollista palautumista ole, voit olla samassa tilanteessa, jossa itse olin ja jossa ulkopuolinen apu, sekä särkylääkepurkki ovat tarpeen.

muista-kunnon-venyttely

Onko venyttely pelkkää pakkopullaa?

Palautumisen kannalta tärkeitä asioita ovat treenin aikana menettämäsi nestetasapainon korjaaminen, välitön välipala harjoituksesi jälkeen, sekä kolmantena loppuverryttely ja venyttely.

Lisäksi palautumisellesi tärkeitä ovat riittävä ja laadukas yöuni, säännölliset ruokailut, erilaiset huoltotoimenpiteet, sekä alkulämmittely ennen varsinaista treeniä.

Entä jos muut asiat ovat kunnossa, mutta treenin jälkeen unohdat kokonaan tai edes osittain loppuverryttelyn ja venyttelyn?

Hyvin usein ainakin kuntosalilla huomaa sen, että iso osa kuntoilijoista lähtee pois salilta suoraan viimeisen laitteen jälkeen ilman minkäänlaista loppuverryttelyä tai venytyksiä.

Toivottavasti he menevät kotiin esimerkiksi kävellen tai pyöräillen ja tekevät kehon tarvitsemat venytykset kotona.

Pahinta on, että ajetaan autolla kuntosalille ja salilta kotiin ja sen jälkeen lysähdetään sohvalle tekemättä enää yhtään mitään, tekemättä minkäänlaisia kehosi tarvitsemia toimenpiteitä.

Tällainen toiminta alkaa kostautua ja kehosi alkaa antamaan sinulle erilaisia merkkejä.

lihasten-hyvinvointi

Loppuverryttely ja venyttely ovat erittäin tärkeitä lihaksillesi.

Mikäli et ehdi tai et jaksa verrytellä tai venytellä, niin pikkuhiljaa lihaksesi alkavat muistuttamaan sinua olemassaolostaan – eikä kovin positiivisessa muodossa.

Itse huomasin muutoksen ensin kävellessä. Askel alkoi olemaan jotenkin vaikeampi ja raskaampi. Varsinkin ylämäessä en meinannut päästä millään eteenpäin. Jalat olivat jotenkin tönkön tuntuiset. Myös uidessa matkanteko alkoi hidastua.

Yritin muuttaa tilannetta lisäämällä venyttelyä ja ottamalla putkirullauksen avuksi.

Rullaus oli kuitenkin epämukavaa ja kivuliasta. Varsinkin reisien ulkopinnoille tekemäni rullaus tuntui tuossa hetkessä suorastaan kidutukselta.

Aika nopeasti lihassärky reisissä muuttui jomottavaksi kivuksi, joka ei jättänyt rauhaan.

Lopulta oli myönnettävä, etteivät omat keinot enää auttaneet.

Onneksi apua ja tukea on saatavilla.

Kun venyttelyt, putkirullaukset ja muut toimenpiteet tuntuivat vain pahentavan tilannetta ja särkylääke oli ainoa, joka auttoi, piti kääntyä asiansa osaavan hierojan puoleen.

Ja onneksi sellainen löytyi.

Tiesin jo hierontaan mennessäni, että jalat ovat jumissa. Mutta en osannut edes arvata minkälainen oli ensimmäinen käsittely.

Ensimmäinen kerta hierojan käsittelyssä oli nimittäin ajoittain yhtä tuskaa. Jos ajattelet, että käsittely oli liian kovakourainen, niin asia ei ollut lainkaan niin.

Meikäläisen jalat olivat vain niin tukossa.

Siinä maatessani mietin ainoastaan sitä, että miksi olin siinä vasta nyt.

Reisilihakseni olivat muistuttaneet olemassaolostaan jo useamman kuukauden ajan, kiitos ihanan uintiharrastuksen, joka vei mennessään.

Mutta miksi havahduin hierojan lavetille vasta nyt?

Vastaus on aika yksinkertainen.

hieronta-auttaa-kipeytyneisiin-lihaksiin

Moni meistä haluaa tehdä asiat omalla tavallaan, siis itsenäisesti, ilman apuvoimia.

Avun ottaminen vastaan voi olla jostain syystä vaikeaa.

Itsekin ajattelin korjaavani tilanteen lisäämällä liikkumista, venyttelyjä ja putkirullausta. Ne eivät kuitenkaan toimineet haluamallani tavalla.

Vasta kolmannen hierontakerran jälkeen pystyin rentoutumaan käsittelyssä.

Lihaksissa oli tapahtunut selkeä muutos parempaan. Toki kipupisteitä löytyi edelleen, mutta tilanne oli jo huomattavasti parempi. Askel oli kevyempi ja jaloissa oli upea tunne heti käsittelyn jälkeen.

Särkylääkepurkki sai olla kiinni, joten siinäkin mielessä erinomainen muutos.

Sanotaan, ettei suutarin lapsilla ole kenkiä. Tästä kokemuksesta viisastuneena yritän lisätä venyttelyjä jo altaassa uinnin jälkeen ja pyrin huomiomaan loppuverryttelyn entistä paremmin.

Kun omat keinot eivät riitä, löytyy apua.

Saat tarvitsemasi tuen ja tarvittavat ohjeet, sekä työkalut matkallasi kohti tavoitteitasi. Liittyvät ne sitten hyvinvoinnin parantamiseen, kuntoilun aloittamiseen, stressin tai kiireen selättämiseen, motivoitumiseen tai vaikkapa makeannälän taltuttamiseen ja ruokailutottumuksiin.

Jotta sinun ei tarvitse opetella asioita kantapään kautta, autan sinua mielelläni.

Tutustu Lupausten Portaiden koulutuksiin ja verkkokursseihin tästä linkistä!

Rakkain terveisin
~ Virpi

PS. Mikäli et vielä ole Lupausten Portaiden uutiskirjeen tilaaja, niin liittymällä mukaan saat lahjan. Uutiskirje on maksuton ja voit perua sen milloin tahansa. Lue lisää tästä linkistä!

Hei, jos tykkäsit lukemastasi, olen kiitollinen, kun jaat sen kavereillesi.

Kommentoi