Oletko joskus saanut kroppasi treenaamalla siihen pisteeseen, ettet pärjää ilman kipulääkettä? Minä olen, valitettavasti.

Vanha kansa sanoo, että kantapään kautta oppii parhaiten. Täyttä totta, mutta mielestäni se ei ole paras mahdollinen oppimiskeino, vaikka tehokas onkin. Helpommallakin nimittäin pääsee, sillä tietoa on tänä päivänä jokaisen saatavilla, vaikka kuinka paljon. Kantapään kautta oppimisella tarkoitan tässä sitä, että saat itsesi siihen kuntoon, etteivät omat keinot enää riitä.

Miten sitten saat itsesi tähän kuntoon?

Jokainen meistä tarvitsee aktiivisen liikkumisen vastapainoksi palautumista.
Yllättävän usein luullaan, että treeni vie suorituskykyä ylöspäin. Asia on kuitenkin juuri päinvastoin – treeni vie suorituskykyä alaspäin.

Treeni tyhjentää energiavarastoja, kuluttaa ja hajottaa kudoksia sekä väsyttää lihaksia ja hermostoa, jolloin suorituskyky putoaa. Mikäli kunnollista palautumista ei ole ja treenin jälkeisiin toimenpiteisiin ei panosteta, voidaan olla tilanteessa, jossa särkylääkepurkki on tarpeen.

Palautumisen kannalta tärkeitä asioita ovat harjoituksen aikana menetetyn nestetasapainon korjaaminen, harjoituksen jälkeinen välitön välipala sekä kolmantena loppuverryttely ja venyttely.

Lisäksi riittävä ja laadukas yöuni, säännölliset ruokailut, huoltotoimenpiteet sekä lämmittely ovat myös palautumisen kannalta tärkeässä roolissa.

Entä jos muut asiat ovat kunnossa, mutta jos treenin jälkeen laistat kokonaan tai edes osittain loppuverryttelystä ja venyttelystä?

Hyvin usein ainakin kuntosalilla huomaa sen, että iso osa kuntoilijoista lähtee suoraan treenistä pois ilman loppuverryttelyä tai minkäänlaisia venytyksiä. Toivottavasti he menevät treenistä kotiin esimerkiksi kävellen tai pyöräillen ja venyttelevät kotona. Pahinta on, mikäli ajetaan autolla kuntosalille ja salilta kotiin ja lysähdetään sohvalle rankan treenin jälkeen tekemättä minkäänlaista loppuverryttelyä tai venyttelyä.

Loppuverryttely ja venyttely ovat erittäin tärkeitä lihaksillesi.

Mikäli skippaat verryttelyn tai venyttelyn, niin pikkuhiljaa lihakset alkavat muistuttaa olemassa olostaan – negatiivisessa muodossa. Itse huomasin muutoksen ensin kävellessä, kun askel oli jotenkin vaikeampi. Varsinkin ylämäessä tuntui kuin en pääsisi eteenpäin. Uidessa matkanteko alkoi hidastua. Lisäksi varsinkin reisien ulkopinnoille tekemäni putkirullaus tuntui lähes kidutukselta, eikä putkirullaus tuntunut jaloissa lainkaan enää hyvältä. Aika nopeasti myös lihassärky reisissä muuttui ajoittain jomottavaksi kivuksi, joka ei jättänyt rauhaan. Lopulta oli myönnettävä, etteivät omat keinot enää auta.

Kun omat huoltotoimet; venyttelyt, putkirullaukset ja muut toimenpiteet tuntuvat vain pahentavan tilannetta ja särkylääke on ainoa, joka auttaa, on käännyttävä asiansa osaavan hierojan puoleen.

Ja onneksi sellainen löytyi. Tiesin jo hierontaan mennessäni, että jalat ovat jumissa. Mutta en osannut edes arvata minkälainen oli ensimmäinen käsittely. Ensimmäinen kerta hierojan käsittelyssä oli nimittäin yhtä tuskaa. Jos ajattelet, että käsittely oli liian kovakourainen, niin asia ei ollut lainkaan niin. Meikäläisen jalat olivat vain niin tukossa.

Siinä maatessani mietin, että miksi olen tässä vasta nyt. Reisilihakseni ovat muistuttaneet olemassa olostaan jo useamman kuukauden ajan, kiitos ihanan uintiharrastuksen, joka vei mennessään. Mutta miksi havahduin hierojan penkille vasta nyt.

Ehkäpä vastaus on siinä, että meistä moni on sellainen, että haluaa tehdä asiat omalla tavallaan, siis itse. Avun ottaminen vastaan voi olla vaikeaa. Itsekin ajattelin korjaavani tilanteen lisäämällä venyttelyjä ja putkirullausta, mutta ne eivät enää toimineetkaan halutulla tavalla. Vasta kolmannen hierontakerran jälkeen pystyin rentoutumaan käsittelyssä, koska lihaksissa oli tapahtunut jo selkeä muutos parempaan. Toki kipupisteitä löytyi edelleen, mutta tilanne oli jo huomattavasti parempi. Askel oli kevyempi ja jaloissa oli upea tunne käsittelyn jälkeen. Särkylääkepurkki on saanut olla kiinni, joten siinäkin mielessä erinomainen muutos. Toki lisäsin myös venyttelyjä ja huomioin loppuverryttelyn myös uinnin jälkeen entistä paremmin, joten myös ne tukevat lihasten palautumista.

Kun omat keinot eivät riitä, löytyy apua. Omalta valmentajalta saat tuen ja tarvittavat ohjeet matkallasi kohti tavoitteitasi, liittyvät ne sitten hyvinvoinnin parantamiseen, kuntoilun aloittamiseen, stressin ja kiireen selättämiseen tai vaikkapa ruokavaliomuutoksiin.

Autan Sinua mielelläni matkallasi kohti tavoitteitasi, ettei sinun tarvitse opetella kantapään kautta asioita, kuten itse ole tehnyt.

Rakkain terveisin
Virpi

Kohti tavoitettasi – askel kerrallaan
www.lupaustenportaat.fi