fbpx
herkuttelu

Kun makeanhimo yllättää, voi tilanne lähteä helposti lapasesta

Elämässä tulee vastaan tilanteita, joissa makeanhimo voi yllättää. Jos herkuttelu lähtee lapasesta, voivat seuraukset olla ikäviä.

En ole poikkeus tässä, sillä olen painiskellut makeanhimon kanssa lähes koko ikäni.

Makeat herkut on aina maistuneet meikäläiselle, mutta irtokarkit on oikeastaan ne pahimmat murheenkryynit. Tai tarkemmin analysoituna salmiakki kaikissa ihanissa muodoissaan.

Vuosia sitten olin tilanteessa, jossa makeanhimo oli riistäytynyt käsistä (ja tunnustan, että joskus se tapahtuu nykyäänkin).

Söin herkkuja milloin väsymykseen, milloin nälkään, kiukkuun ja ärtymykseen, iloon ja suruun, sekä myös toimettomuuteen. Siis vähän kaikkeen.

Yritin hoitaa kaikkia tunnetilojani herkuilla, mutta menin tuossa yrityksessäni täydellä rytinällä metsään. Nimittäin kaikki herkuttelu ja puputtaminen kostautui.

Väsyneenä ja stressaantuneena jatkuva sokerinsyöminen väsytti entisestään. Ja mitä enemmän söin, sitä enemmän elimistöni kaipasi sitä lisää.

Kierre oli valmis. Kuulostaako yhtään tutulta?

Jotta pääsin irti tuosta kierteestä, piti lähteä ajattelemaan eri tavalla ja tekemään asioita hieman eri tavalla.

Tekeekö ruokailun jälkeen vielä mieli ”jotain”?

Eikö ole mielenkiintoista, että vaikka olet juuri syönyt terveellisen ja täysipainoisen aterian vatsan täyteen, niin mielesi tekee vielä jotakin?

Aivosi suorastaan vaativat jotakin makeaa.

Aivot vaativat makeaa syömisen päätteeksi, joten syö jälkiruoaksi vaikka tuoreita tai kuivattuja hedelmiä.

Toki voit syödä myös muuta jälkiruokaa, mutta mieti tuossa hetkessä miten syöt. Nautitko tuota herkkuasi hitaasti ja makustellen miltä se oikeasti maistuu ja miltä se tuntuu vai syötkö vaikkapa tottumuksesta pikaisesti jo seuraavaan hommaan kiirehtien?

Lopeta herkkujen syöminen heti, kun olet tyytyväinen.

Pahinta on, että syöt jälkiruokaa tai herkkuja, kuin leipää. Tai jatkat syömistä, vaikka yksi pala suklaata tai haukkaus pullasta olisi riittänyt tyydyttämään makeannälkäsi.

Tiedän omasta kokemuksesta, että koko karkkipussi voi mennä, vaikka karkit eivät maistuneet enää miltään pitkään aikaan. Ja pienempikin pulla riittäisi mainiosti.

Kaipaako elimistösi jotain makeaa?

Sokeripitoiset herkut stimuloivat aivojesi mielihyväkeskusta, joten ei ihme, että suklaalevyn syöminen saa hetkeksi ihanan olon.

Mutta vain hetkeksi, sillä todennäköisesti pistäessäsi suuhusi levyn viimeisen palan alkaa mielesi täyttyä muista ajatuksista.

Mikä ihme sai minut jälleen syömään koko levyn, vaikka olin vakaasti päättänyt jättää levyn rauhaan kaapin pohjalle?

Ehkäpä mielesi valtaa epätoivo ja pettymys kokonaisen suklaalevyn tuhoamisesta. Ehkäpä olosi ei olekaan enää niin hyvä.

Kokonaan ei herkuista kuitenkaan tarvitse luopua, vaan voit nauttia sitä mitä yleensäkin syöt makeannälkään.

Tee se kuitenkin tavallista hitaammin ja keskity tuohon mielihyvään. Kokeile vaikka tummaa suklaata tai jotain sellaista mitä et voi syödä niin nopeasti.

Jos haluat löytää itsellesi täysin kalorittoman vaihtoehdon, niin kokeile muita mielihyvää tuovia asioita syömisen sijaan.

Kokeile esimerkiksi mietiskelyä, ulkoilua, kylpyä, kirjan lukemista tai vaikka saunomista, niin saat ajatuksesi pois makeista herkuista.

Se, että kaapissasi lojuu suklaalevy ei välttämättä ole kovin hyvä juttu. Siellä se ainoastaan odottaa itsekurisi herpaantumista. Ja myös sinä saatat tietää mihin se johtaa.

Kärsitkö stressistä?

Kun olet stressaantunut, jokainen takaisku tai haaste voi lisätä makeanhimoasi. Samoin voi olla silloin, kun kaipaat esimerkiksi kosketusta ja halausta.

Pyri valitsemaan terveellisiä ja täyttäviä hiilihydraatteja. Ja vaikka voisi ajatella, ettei terveellisellä ruualla täytetty vatsa jätä tilaa makealle, niin makeanhimoisella tilaa löytyy aina.

Jotta makea ei tuo enemmän kaloreita päivääsi, kuin laki sallii, niin pyri välttämään stressiä.

Tee jotain sellaista, josta nautit. Lue hyvä kirja, käy kävelyllä, kuuntele musiikkia, tanssi, neulo, vietä aikaa ystäviesi kanssa, leiki koiran kanssa…

Jos kärsit stressistä, niin älä yritä hoitaa siitä syntyneitä oireita, vaan katso syvemmälle.

Sukella oireiden taustalla oleviin asioihin ja lähde vaikuttamaan niihin asioihin, jotka stressaavat sinua. Pikkuhiljaa saat myös stressin hallintaan.

Heitteleekö verensokerisi? Vaaniiko alhainen verensokeri?

Veren sokeripitoisuuden romahtaminen aiheuttaa makeannälkää. Ja mikä onkaan nopein tapa nostaa sitä?

Juurikin niin. Vastaus on helppo eli juuri ne sokeripitoiset herkut. Saatat tietää sen myös omasta kokemuksestasi. Tämä on niin tuttua myös meikäläiselle.

Opi tunnistamaan kehosi antamia merkkejä, jotta nälkä ei pääse kasvamaan liian suureksi.

Pyri pitämään ruokailurytmisi tasaisena.

Jos ruokailurytmisi ei ole tasainen aamusta iltaan ja edellisestä ruokailusta on kulunut jo reilusti aikaa, vaanii makeanhimo nurkan takana.

Jos tiedät, ettet pysty pitämään kiinni säännöllisestä ruokailurytmistä, niin pidä mukanasi sopivaa evästä, jolla voit ehkäistä hillitöntä makeannälkää ennakolta. 

Varaa mukaasi esimerkiksi hedelmiä, rahkaa tai vaikka pähkinöitä. Itselläni toimii erinomaisesti suklaanmakuinen ateriankorvike. Toki vaniljanmakuisena menee myös, mutta suklaanystävälle suklaa on aina suklaa.

Valitse niitä ruoka-aineita, jotka pitävät verensokerisi tasaisena. Pyri nauttimaan jokaisella aterialla kuituja, proteiineja ja terveellistä rasvaa.

Rasva on aika usein se, joka jätetään lähes kokonaan pois ruokavaliosta, kun halutaan laihduttaa. Rasva on asia, jota pelätään. Kannattaa kuitenkin muistaa se, että kehosi tarvitsee rasvaa joka päivä.

Uskallatko olla syömättä muiden seurassa?

Leivonnaiset ja monet muut makeat herkut liittyvät usein yhdessäoloon muiden ihmisten kanssa.

Mikä onkaan mukavampaa, kuin tarjota vieraille toinen toistaan upeampia leivonnaisia, tai olla itse valmiissa pöydässä, jossa pöytä notkuu erilaisia herkkuja.

Tuntuuko sinusta aivan oudolta, jos mitään tarjottavaa ei lauantai-iltana olisi esimerkiksi yhteisen elokuvaillan aikana?

Kokeile sokeristen ja rasvaisten herkkujen sijaan tarjota jotain terveellisempää. Kokeile rohkeasti eri vaihtoehtoja ja käytä mielikuvitustasi.

Tee vaikkapa hedelmäsalaatti tai värikäs kasviksista koottu lautanen seuranaan maukas dippi. Se sopii tarjottavaksi myös vieraille.

Oma äitini ja mummoni olivat kaikki sellaisia, että joka kerta ilmestyessämme paikalle, oli kahvi jo kiehumassa ja herkut pöydässä.

Siitä opin myös itse tämän toimintatavan, joka on edelleen syvällä. Aina, kun joku tulee kylään, vaikka vain hetkeksi, olisin jo keittämässä kahvia.

Kun olet itse vieraana, niin syö mitä haluat, mutta hitaasti ja nauttien. Jos haluat maistaa jotakin, niin älä kieltäydy turhaan.

Älä ole liian ankara itseäsi kohtaan, sillä saattaa nimittäin olla, että kylässä syömättä jätetty kakkupala muuttuukin kotimatkalla karkkipussiksi.

Ankaruus itseään kohtaa on omiaan kasvattamaan himoa.

Suuntaatko liikunnan jälkeen herkkuhyllylle?

Hiilihydraattivarastojesi tyhjeneminen voi laukaista makeannälän. Ja kun se iskee, voi sen jälkeen kaikki mennä pieleen.

Koko liikkumisesta saamasi hyöty jää taustalle, kun suuntaat karkkihyllylle.

Voit ehkäistä makeanhimon pitämällä huolta säännöllisestä ja riittävästä energiansaannistasi. Tankkaa päivän aikana terveellisiä hiilihydraatteja, kuten täysjyväviljaa, hedelmiä, kasviksia ja perunaa.

En ole laihdutuskuurien tai dieettien ystävä, sillä niitä testanneena ja lukuisia määriä itse kokeilleena sain itseni pitkällä juoksulla ainoastaan huonompaan suuntaan.

Vältä dieettejä, joissa rajoitetaan hiilihydraattien saantia. Jos haluat laihtua vähentämällä hiilihydraattien saantia, niin syö hitaasti imeytyviä, kylläisyysarvoltaan parhaita hiilihydraatteja.

makeanhimo-mitä-se-o

Oletko riippuvainen sokerista?

Kun puhutaan sokerista, niin siihen voi jäädä koukkuun. Sokeri voi johtaa eräänlaiseen riippuvuuteen.

Sinulla saattaa olla tunne, ettet tule toimeen ilman säännöllistä herkuttelua. Sinusta voi tuntua, ettet pärjää ilman makean rauhoittavaa vaikutusta. 

Sokeririippuvuus on kuitenkin enemmän psyykkistä laatua. Aivojesi mielihyväkeskus ei ole tyytyväinen, vaikka söisitkin runsaasti sokeria. Ja juuri siitä syystä jatkat sokerin syömistä.

Jos sokeririippuvuus on sinulle ongelma, niin tee päätös lähteä muuttamaan tilanne.

Päätöksesi jälkeen tee itsellesi suunnitelma sokerin käytön vähentämiseksi.

Jos kiellät itseltäsi sokerin kokonaan kerralla, voi se aiheuttaa ylilyöntejä tulevaisuudessa. Saatat tietää mitä tapahtuu karkkilakon tai herkkulakon jälkeen?

Saatat syödä tuon lakkosi jälkeen enemmän herkkuja pienessä ajassa, kuin olisit syönyt koko lakkosi aikana.

Saattaa olla, että jossakin vaiheessa herpaannut pieneksi hetkeksi ja ongelma palaa takaisin entistä voimakkaampana herkutteluna. Kantapään kautta kokeneena voin todeta, ettei se tunnu hyvältä.

Harvenna makeiden ruokien nauttimiskertoja.

Suunnittele etukäteen missä ja milloin syöt herkkuja. Harvenna myös makeiden juomien käyttöä.

Itselläni paras jano- ja ruokajuoma on vesi, sillä makeanhimoisena myös light-juomiin tuli helposti himo. Mitä enemmän sitä joi, sitä enemmän sitäkin teki mieli.  

Älä kiellä itseltäsi mitään, vaan tee pieniä muutoksia kerrallaan.

Jos tapanasi on syödä iso suklaalevy tai karkkipussi kerralla, niin tyydy pienempään suklaapatukkaan ja koko pussin sijaan karkkiaskiin.

Saat tarvitsemasi herkkuhetken, mutta määrä on huomattavasti pienempi, kuin aiemmin.

Tai jos tapanasi on leipoa koko rykmentille (kuten minulla aiemmin, vaikka lapset ovat jo muuttaneen pois), niin muuta leipomusten määrää.

Pellillinen pullia voikin olla vain muutama pulla. Tai olisiko helpompi ostaa nuo pullat valmiina, ettei koko pellillistä tarvitse syödä itse.

tapojesi-orja

Haluatko lisää työkaluja?

Voit pitää makeanhimosi kurissa välttämällä edellä olevia ansoja.

Kun teet pieniä muutoksia maltillisesti, olet pikkuhiljaa tilanteessa, jossa makeankäyttösi on kohtuullista ja hallittavissa.

Saat myös otteen makeanhimostasi.

Jos kamppailet makeanhimon kanssa, niin saattaisit olla kiinnostunut tästä kurssista.

Rakkaudella
~ Virpi

Hei, jos tykkäsit lukemastasi, olen kiitollinen, kun jaat sen kavereillesi.