Miten sinä huomioit kanssaihmiset?

Tervehditkö kauppareissulla iloisesti kaupan kassaa vai lastaatko liukuhihnan täyteen tavaraa puhumatta juuri sanaakaan?

Tervehditkö kollegoitasi saapuessasi töihin? Entä lähtiessäsi pois töistä?

Entä miten huomioit muut ihmiset esimerkiksi saapuessasi kuntokeskukseen tai kohdatessasi saman vastaantulijan kävelylenkillä joka ilta?

Viime päivien aikana olen tarkkaillut eri ihmisten käyttäytymistä eri tilanteissa. Aihe nousi mieleeni, kun keskustelimme valmennettavani kanssa treeneissä tekemistämme huomioista.

Keskustelimme nimittäin siitä, miten lähes kaikki ihmiset tervehtivät meitä, kun tulemme treenaamaan.

Joka kerta tuntuu kuin olisimme kaikki yhtä perhettä ja saman tavoitteen äärellä. Hakemassa hyvää oloa ja terveyttä joko altaasta tai kuntosalilta.

Tarkemmin tätä asiaa miettiessäni huomaan kuitenkin eron nuorempien ja vanhempien ikäluokkien käyttäytymisessä.

Nämä iloisesti tervehtivät kuuluvat pääsääntöisesti vanhempaan ikäluokkaan. Sekä miehet, että naiset huomioivat vastaantulevat iloisesti jo käytävällä.

Voin sanoa, että muutamalla sanalla ja toisen huomioimisella voi muuttaa toisen olotilaa kummasti.

Mielialamme heijastuu ulospäin.
Masentunut kävelee hitaammin, selkä kumarassa ja katse alaspäin. Hän ei halua ottaa kontaktia toisiin ihmisiin.

Kun taas toinen katsekontaktissa ikään kuin valmistautuu hymyillen lähes halaamaan kaveria.

Varmaan olet huomannutkin, että nauru sekä hymy tarttuvat.

Tiedätkö, että hymy ja hyvä ryhti vaikuttavat omiin aivoihisi?

Kun hymyilet, aivosi päättelevät, että jossakin on jotain hymyilemisen arvoista. Näin aivosi auttavat sinua hymyilemään lisää.

Ja kun hymyilet, sinulle hymyillään takaisin.
Kokeile vaikka.

Pyri löytämään ilo jokaisesta päivästäsi – saunan pehmeästä löylystä, tuulen lempeästä kosketuksesta kasvoillasi, muuttolintuparven näkemisestä, ystävän viestistä, vuodenajasta, uudesta harrastuksesta, päätöksestä muuttaa nykytilanne, rakkaasi kosketuksesta tai mistä tahansa muusta.

Tärkeää on, että keskityt positiivisiin asioihin.

Se mihin keskityt, lisääntyy.

Tässä vielä helppo harjoitus juuri tähän hetkeen.

Ota reipas ryhti, istu tai seiso hartiat takana ja rinta rottingilla.

Vedä naamasi hymyyn, vaikka väkisin.

Näin annat aivoillesi signaalin, että kannattaa hymyillä.
Ja sinä hymyilet!

Näin yksinkertaista se on.

 

Hymyillään kun tavataan💚
Virpi