Kaamos sanana kuulostaa jo pahaenteiseltä, mutta kun siihen lisää kaamosoireet, niin tilanne ei välttämättä ole mikään paras mahdollinen.

Kaamosoireet alkavat silloin, kun valon määrä vähenee eli elämme parhaillaan juuri tätä vaihetta. Tätä oireilua saattaa pahimmillaan kestää aina maalis-huhtikuuhun asti, mutta useimmilla oireilu helpottaa jo helmikuun puolella.

Iän karttuessa kaamosoireilla on taipumus pahentua, valitettavasti. Sitä kohti ollaan siis menossa.

Ehkä kokemuksesta tiedät, että yleisimpiin kaamosoireisiin kuuluvat väsymys, unisuus ja makeanhimo. Olen itse kärsinyt näistä jo muutaman viikon ajan. Ensin ajattelin, että syynä on milloin täysikuu, milloin liian myöhäinen nukkumaanmeno tai kiireinen päivä, mutta tarkemmin analysoituna käännyn kaamosoireiden puolelle.

Painonhallinnan kannalta kaamosaika on mielenkiintoista ja varsin haasteellista aikaa. Varsinkin iltaisin saattaa makeannälkä iskeä kuin salama kirkkaalta taivaalta. Tämä saattaakin johtaa ylimääräisiin kiloihin kevääseen mennessä.

Tässä muutama vinkki siihen, miten selviät virkeämpänä kaamosajan.

Oletko testannut kirkasvalolamppua?
Itse en vielä ole, mutta vakaasti harkitsen. Lamppu voisi olla työpöydällä samalla kun teen koneella töitä.
Eräs ystäväni kertoi käyttävänsä lamppua aamulla kahvipöydässä samalla kun lukee päivän lehtiä, toinen pitää lamppua työpaikallaan.
Jos olet käyttänyt tai käytät parhaillaan kirkasvalolamppua, niin minkälaisia kokemuksia sinulla on? Oletko saanut apua oireisiin?

Toinen vinkkini koskee liikuntaa.
Kaamosoireita pystytään lievittämään kuntoliikunnalla eli vaikka ei millään jaksaisi lähteä liikkeelle, niin se kannattaa. Pieni hengästyminen ja sykkeen nostaminen piristää kummasti. Voit vaikkapa kävelylenkillä ottaa muutamia spurtteja tai kävellä lenkin hieman vauhdikkaammin kuin normaalisti.

Mikäli liikunnallinen aktiivisuus vähenee normaalista ja herkuttelu kasvaa, niin paino nousee. Keväällä ollaankin jälleen muutama askel kauempana tavoitteesta.

Jos olo on jo niin väsynyt, ettei jaksa tehdä mitään, voi liikkumaan lähteminen olla ylitsepääsemätöntä. Kuuntele kehoasi, tee sitä mitä tuntuu sillä hetkellä parhaimmalle. Jos haluat kääriytyä shaalinpeiton sisään sohvan nurkkaan, niin tee niin. Kunhan et jämähdä sinne päivä- tai viikkokausiksi. Muista olla itsellesi armollinen myös tässä.

Toisaalta nyt on juuri se aika vuodesta, kun tarvitaan tsemppaajaa. Ehkä ajattelet, ettei tässä hetkessä kannata aloittaa valmennusta, kun veto on poissa. Toisaalta se voi olla paras päätös mitä voit tehdä itsesi hyväksi. Kun sinun ei tarvitse miettiä esimerkiksi syömistä, liikkumista tai kehonhuoltoa, vaan joku toinen tekee sen puolestasi, pääset paljon helpommalla.

Ja vaikka haluaisitkin vetäytyä omiin oloihisi, niin muistathat, että hyvien ystävien tapaaminen voi parantaa sekä omaa, että ystäväsi olotilaa. Saattaa nimittäin olla, että ystävälläsi on vieläkin pahempia oireita kuin sinulla. Näin pystytte auttamaan toisianne.

Entäpä ruokavalio?
Painonhallinnan kanssa kamppailevan kannattaa kiinnittää tähän erityistä huomiota.

Kaamosoireisiin kuuluu siis makeanhimo ja ruokahalun kasvu. Tässä on vaarana se, että varsinkin iltaisin saattaa mopo lähteä käsistä. Voit himoita enemmän suklaata, pullaa, leivoksia, leipää, pastaa … kaikkea hiilaripitoista, vaikka ne eivät kuuluisikaan normaalisti ruokavalioosi.

Tämä on yksi asia, johon itse joudun irtokarkkisyöppönä kiinnittämään erityistä huomiota.
Yksi konsti oli laittaa ”Syö omena” -post-it lappunen kaapissa olevaan karkkiboxiin sekä keksipakettiin. En tiedä toimiiko se, mutta tulevien päivien ja viikkojen aikana se selviää. Ainakin eilen illalla söin jo kaksi omenaa😊

Pyri siis syömään terveellisesti. Pidä kiinni säännöllisestä ateriarytmistä, jolloin energiataso pysyy tasaisena koko päivän. Ja huomioi, ettei yksittäinen ateriakoko kasva.

Entäpä nukkuminen?
Vaikka olisit kuinka väsynyt, pyri säilyttämään normaali uni-valverytmi. Nukkumalla tilanne ei nimittäin välttämättä parane, vaikka päiväunet kuulostavatkin jo aivan taivaalliselta.

Mikäli kaipaat päivänokosia ja sinulla on siihen mahdollisuus, niin ei muuta kuin menoksi. Huomioi kuitenkin, ettet nuku liian kauan. Näin seuraavan yön uni ei vaarannu. Yksi ystäväni lataa itsensä joka päivä 40 minuutin päiväunilla. Sen jälkeen hän on nollannut itsensä ja hän on uutta virtaa täynnä. Kokeile, toimiiko sinulla.

Itse odotan talviaikaa, jolloin kelloja siirretään tunnilla taaksepäin. Käytössä on jälleen tuo yksi kadonnut tunti, siis nukkumiseen. Toivottavasti tämä kellojen siirtely itsessään siirtyy mahdollisimman pian historiaan, sillä ainakin itse huomaan sen vaikutuksen itseeni.

Viimeisenä vinkkinä rentoutuminen
Anna kehon ja mielen levätä. Pyri rentoutumaan ja palautumaan arjesta ja työkiireistä sinulle mieluisilla keinoilla.

Esimerkiksi kevyt jooga, erilaiset venyttelyt, hieronnat tai leppoisat kävelylenkit raittiissa ilmassa voivat tuoda kaivattua energiaa. Myös musiikin kuuntelu rauhoittaa ja rentouttaa.

Kaamosaika on erinomaista aikaa käydä vaikkapa konserteissa, teatterissa ja muissa kulttuuririennoissa. Niistä saat lisäboostia omaan arkeesi.

Mikäli mieliala muuttuu selkeästi huonompaan suuntaan kaamosajan myötä, voi kyseessä olla jotakin muuta. Jos huomaat itsessäsi tai läheisissäsi tällaisia merkkejä, on syytä kääntyä ammattilaisen puoleen.

Mielelläni kuulen kokemuksistasi.

Rakkaudella Virpi

Kohti tavoitteitasi ja unelmiasi
www.lupaustenportaat.fi