fbpx

Kaamosoireet voivat olla ilkeitä. Helpota oloasi näiden vinkkien avulla.

Mitä kaamosoireet ovat ja mistä ne johtuvat? Entä miten taltutat kaamokseen liittyviä oireita?

Kaamosoireet alkavat silloin, kun valon määrä vähenee. Yleensä tätä oireilua saattaa pahimmillaan kestää aina maalis-huhtikuuhun asti, mutta useimmilla oireilu helpottaa jo helmikuun puolella.

Iän karttuessa kaamosoireilla on taipumus pahentua, valitettavasti. Sitä kohti ollaan siis menossa.

Ehkä kokemuksesta tiedät, että yleisimmät kaamosoireet ovat väsymys, unisuus ja makeanhimo.

Olen oireillut itsekin. Ensin ajattelin, että syynä on milloin täysikuu, milloin liian myöhäinen nukkumaanmeno tai kiireinen päivä, mutta tarkemmin analysoituna käännyn kaamosoireiden puolelle.

Painonhallinnan kannalta kaamosaika on mielenkiintoista ja varsin haasteellista aikaa.

Iltaisin makeannälkä saattaa iskeä kuin salama kirkkaalta taivaalta. Ja jos annat sille pikkusormen, saattaa se johtaa ylimääräisiin kiloihin siihen mennessä, kun kuoriudut talvivaatteista.

Seuraavaksi annan sinulle vinkkejä siihen, miten voit selättää kaamosoireita ja selviät virkeämpänä kaamosajan.

VINKKI NRO 1 / KIRKASVALOLAMPPU

Oletko testannut? Itse olen. Ja voin ainakin omalta kohdaltani todeta, että se toimii ja yllättävän nopeasti.

Aluksi tosin valon määrä tuntui aivan liian suurelta, mutta nopeasti silmä tottui. Ystäväni pitää lamppua työpöydällään, toinen kertoi käyttävänsä lamppua aamulla kahvipöydässä samalla, kun lukee päivän lehtiä tai meikkaa. Kolmas harkitsee sen hankkimista.

Jos olet käyttänyt kirkasvalolamppua, niin minkälaisia kokemuksia sinulla on? Oletko saanut apua oireisiin? Mielelläni kuulen omia kokemuksiasi. Voit lähettää viestiä osoitteella info@lupaustenportaat.fi

VINKKI NRO 2 / LIIKUNTA

Kaamosoireet lievittyvät kuntoliikunnalla. Vaikka et millään jaksaisi lähteä liikkeelle, niin se kuitenkin kannattaa. Pieni hengästyminen ja sykkeen nostaminen piristää nimittäin kummasti.

Voit kävelylenkillä ottaa vaikkapa muutamia spurtteja tai kävellä lenkin hieman vauhdikkaammin, kuin normaalisti.

Mikäli liikunnallinen aktiivisuus vähenee normaalista ja herkuttelu kasvaa, niin paino tuppaa valitettavasti nousemaan. Keväällä ollaan jälleen muutama askel kauempana tavoitteesta.

Jos olo on jo niin väsynyt, ettet jaksa tehdä mitään, voi liikkumaan lähteminen olla ylitsepääsemätöntä. Kuuntele kehoasi, tee sitä mikä tuntuu sillä hetkellä parhaimmalle. Jos haluat kääriytyä shaalinpeiton sisään sohvan nurkkaan, niin tee niin. Kunhan et jämähdä sinne päivä- tai viikkokausiksi.

Muista olla itsellesi armollinen.

Toisaalta voi olla, että tarvitset tsemppaajaa. Ehkä ajattelet, ettei tässä hetkessä missään nimessä kannata aloittaa valmennusta tai mitään verkkokurssia, kun veto on poissa. Toisaalta se voi olla paras päätös, minkä voit tehdä itsesi hyväksi. Voit tutustua verkkokursseihin tästä linkistä!

Ja vaikka haluaisitkin vetäytyä omiin oloihisi, niin muistathat, että hyvien ystävien tapaaminen voi parantaa sekä omaa oloasi, että ystäväsi olotilaa. Saattaa nimittäin olla, että ystävälläsi on vieläkin pahempia oireita kuin sinulla. Näin pystytte auttamaan toisianne.

VINKKI NRO 3 / RUOKAVALIO

Painonhallinnan kanssa kamppailevan kannattaa kiinnittää tähän erityistä huomiota.

Kaamosoireisiin kuuluu siis makeanhimo ja ruokahalun kasvu. Tässä on vaarana se, että viimeistään illalla saattaa mopo lähteä käsistä. Ja pahimmillaan se voi lähteä käsistä ihan joka ilta.

Saatat himoita enemmän suklaata, pullaa, leivoksia, leipää, pastaa … kaikkea hiilaripitoista, vaikka ne eivät kuuluisikaan normaalisti ruokavalioosi.

Tämä on asia, johon itse joudun irtokarkkisyöppönä kiinnittämään erityistä huomiota. Keittiön pöydältä löytyykin makeannälkään terveellisempiä vaihtoehtoja, kuten esim. banaaneja, omenoita ja päärynöitä. Mikä onkaan maukkaampi naposteluherkku, kuin hedelmäsalaatti. Kokeile!

Pyri syömään terveellisesti. Pidä kiinni säännöllisestä ateriarytmistä, jolloin energiatasosi pysyy tasaisena koko päivän.

Huomioi, ettei yksittäinen ateriakoko kasva. Voit välttää sitä esimerkiksi ottamalla käyttöön lautasmallin. Mikäli kaipaat työkaluja ruokavalioon ja syömiseen, niin tutustu Elinvoimainen nainen -verkkokurssiin tästä.

VINKKI NRO 4 / RIITTÄVÄ UNI

Vaikka olisit kuinka väsynyt, pyri säilyttämään normaali uni-valverytmi. Nukkumalla tilanne ei nimittäin välttämättä parane.

Varsinkin väsyneenä ainakin omasta mielestäni päiväunet kuulostavat aivan taivaalliselta. Mikäli kaipaat päivänokosia ja sinulla on siihen mahdollisuus, niin ei muuta kuin unten maille. Huomioi kuitenkin, ettet nuku päiväunilla liian kauan, jotta seuraavan yön unesi ei vaarannu.

Saatat nyt sanoa, ettet nuku päiväunia, koska seuraavana yönä ei nukuta. Tässä todennäköisesti on juuri toteutunut edellä mainittu eli päiväunesi ovat olleet liian pitkät.

Tuntitolkulla ei siis tarvitse päivällä nukkua, sillä jo 20 – 40 minuutin päiväunet riittävät virkistämään.

Eräs ystäväni lataa omat akkunsa joka päivä 40 minuutin päiväunilla. Hän toteuttaa sen laittamalla kännykkään hälytyksen 40 minuutin päähän. Joskus hän nukkuu 30 minuuttia, joskus 15 minuuttia, mutta joka kerta hän on nollannut itsensä ja on uutta virtaa täynnä.

Kokeile, toimisiko tämä sinulla.

VINKKI NRO 5 / RENTOUTUMINEN

Mielesi ja kehosi tarvitsee lepoa, joten anna niille niiden tarvitsema hetki. Pyri rentoutumaan ja palautumaan arjesta ja työkiireistä sinulle mieluisilla keinoilla.

Esimerkiksi kevyt jooga, erilaiset venyttelyt, hieronnat tai leppoisat kävelylenkit raittiissa ilmassa voivat tuoda kaipaamaasi energiaa. Myös musiikin kuuntelu rauhoittaa ja rentouttaa.

Mikäli mielialasi muuttuu selkeästi huonompaan suuntaan kaamosajan myötä, voi kyseessä olla jotakin muuta. Jos huomaat itsessäsi tai läheisissäsi tällaisia merkkejä, on syytä keskustella asiasta lääkärin kanssa.

Rakkaudella
~Virpi

PS. Mikäli et vielä ole Lupausten Portaiden uutiskirjeen tilaaja, niin liity mukaan joukkoon. Uutiskirje on sinulle maksuton ja voit perua sen milloin tahansa. Lue lisää tästä linkistä!

Hei, jos tykkäsit lukemastasi, olen kiitollinen, kun jaat sen kavereillesi.

Kommentoi