fbpx

Lue 5 vinkkiäni kaamosoireisiin

Kaamosoireet voivat haitata elämääsi. Mitä kaamosoireet ovat ja mistä ne johtuvat? Entä miten taltutat kaamokseen liittyviä oireita? Ota haltuun 5 vinkkiäni ja aloita kaamosoireiden taltuttaminen. 

Kaamosoireet alkavat silloin, kun valon määrä vähenee. Yleensä tätä oireilua saattaa pahimmillaan kestää aina maalis-huhtikuuhun asti, mutta useimmilla oireilu helpottaa jo helmikuun puolella.

Iän karttuessa kaamosoireilla on taipumus pahentua, valitettavasti. Sitä kohti ollaan siis menossa.

Ehkä kokemuksesta tiedät, että mitä yleisimmät kaamosoireet ovat. Niitä ovat väsymys, unisuus ja makeanhimo.

Olen oireillut itsekin, varsinkin viime vuosina.

Ensin ajattelin, että syynä on milloin täysikuu, milloin liian myöhäinen nukkumaanmeno tai kiireinen päivä, mutta tarkemmin analysoituna käännyn kaamosoireiden puolelle.

Painonhallinnan kannalta kaamosaika on mielenkiintoista ja varsin haasteellista aikaa. Iltaisin saattaa makeannälkä iskeä kuin salama kirkkaalta taivaalta.

Tämä saattaakin johtaa ylimääräisiin kiloihin kevääseen mennessä.

Tässä muutama vinkki siihen, miten selätät kaamosoireet ja selviät virkeämpänä kaamosajan.

VINKKI NRO 1 / KIRKASVALOLAMPPU

Oletko testannut? Itse olen. Ja voin ainakin omalta kohdaltani todeta, että se toimi ja yllättävän nopeasti.

Aluksi valon määrä tuntui aivan liian suurelta, mutta nopeasti silmä tottui. Pidän lamppua työpöydällä samalla kun teen koneella töitä.

Eräs ystäväni kertoi käyttävänsä lamppua aamulla kahvipöydässä samalla, kun lukee päivän lehtiä tai meikkaa. Toinen pitää lamppua työpaikallaan ja moni vielä harkitsee sen hankkimista.

Jos olet käyttänyt tai käytät parhaillaan kirkasvalolamppua, niin minkälaisia kokemuksia sinulla on? Oletko saanut apua oireisiin? Mielelläni kuulen omia kokemuksiasi. Voit lähettää viestiä osoitteella info@lupaustenportaat.fi

VINKKI NRO 2 / LIIKUNTA

Kaamosoireet lievittyvät kuntoliikunnalla. Vaikka et millään jaksaisi lähteä liikkeelle, niin se kannattaa. Pieni hengästyminen ja sykkeen nostaminen piristää nimittäin kummasti. Voit vaikkapa kävelylenkillä ottaa muutamia spurtteja tai kävellä lenkin hieman vauhdikkaammin kuin normaalisti.

Mikäli liikunnallinen aktiivisuus vähenee normaalista ja herkuttelu kasvaa, niin paino tuppaa valitettavasti nousemaan. Keväällä ollaan jälleen muutama askel kauempana tavoitteesta.

Jos olo on jo niin väsynyt, ettet jaksa tehdä mitään, voi liikkumaan lähteminen olla ylitsepääsemätöntä. Kuuntele kehoasi, tee sitä mikä tuntuu sillä hetkellä parhaimmalle. Jos haluat kääriytyä shaalinpeiton sisään sohvan nurkkaan, niin tee niin. Kunhan et jämähdä sinne päivä- tai viikkokausiksi. Muista olla itsellesi armollinen myös tässä.

Toisaalta voi olla, että tarvitset tsemppaajaa.

Ehkä ajattelet, ettei tässä hetkessä kannata aloittaa valmennusta, kun veto on poissa. Toisaalta se voi olla paras päätös, minkä voit tehdä itsesi hyväksi.

Kun sinun ei tarvitse miettiä esimerkiksi syömistä, liikkumista tai kehonhuoltoa, vaan joku toinen tekee sen puolestasi, pääset paljon helpommalla.

Voit tutustua valmennuksiin tästä linkistä!

Ja vaikka haluaisitkin vetäytyä omiin oloihisi, niin muistathat, että hyvien ystävien tapaaminen voi parantaa sekä omaa, että ystäväsi olotilaa. Saattaa nimittäin olla, että ystävälläsi on vieläkin pahempia oireita kuin sinulla. Näin pystytte auttamaan toisianne.

VINKKI NRO 3 / RUOKAVALIO

Painonhallinnan kanssa kamppailevan kannattaa kiinnittää tähän erityistä huomiota.

Kaamosoireisiin kuuluu siis makeanhimo ja ruokahalun kasvu. Tässä on vaarana se, että viimeistään illalla saattaa mopo lähteä käsistä. Voit himoita enemmän suklaata, pullaa, leivoksia, leipää, pastaa … kaikkea hiilaripitoista, vaikka ne eivät kuuluisikaan normaalisti ruokavalioosi.

Tämä on asia, johon itse joudun irtokarkkisyöppönä kiinnittämään erityistä huomiota. Tähän varautuneena pyrin liikkumaan enemmän raittiissa ulkoilmassa. Keittiön pöydältä löytyy myös makeannälkään terveellisempiä vaihtoehtoja, esim. banaaneja, omenoita ja päärynöitä.

Mikä onkaan maukkaampi naposteluherkku, kuin hedelmäsalaatti. Kokeile!

Pyri syömään terveellisesti. Pidä kiinni säännöllisestä ateriarytmistä, jolloin energiataso pysyy tasaisena koko päivän.

Huomioi, ettei yksittäinen ateriakoko kasva.

Jos käytössäsi ei ole lautasmallia, niin kokeile sitä. Mikäli kaipaat työkaluja ruokavalioon ja syömiseen, niin tutustu Elinvoimainen nainen -verkkokurssiin.

VINKKI NRO 4 / RIITTÄVÄ UNI

Vaikka olisit kuinka väsynyt, pyri säilyttämään normaali uni-valverytmi. Nukkumalla tilanne ei nimittäin välttämättä parane. Varsinkin väsyneenä ainakin omasta mielestäni päiväunet kuulostavat aivan taivaalliselta.

Mikäli kaipaat päivänokosia ja sinulla on siihen mahdollisuus, niin ei muuta kuin menoksi. Huomioi kuitenkin, ettet nuku liian kauan, jotta seuraavan yön uni ei vaarannu. Usein kuulee sanottavan, että en nuku päiväunia, koska seuraavana yönä ei sitten nukuta. Tässä todennäköisesti on juuri toteutunut edellä mainittu eli päiväunet ovat olleet liian pitkät. Tuntitolkulla ei siis tarvitse päivällä nukkua, sillä jo 20 – 40 minuutin päiväunet riittävät virkistämään.

Yksi ystäväni lataa omat akkunsa joka päivä 40 minuutin päiväunilla. Hän toteuttaa sen laittamalla kännykkään hälytyksen 40 minuutin päähän. Joskus hän nukkuu 30 minuuttia, joskus 15 minuuttia, mutta joka kerta hän on nollannut itsensä ja on uutta virtaa täynnä. Kokeile, toimisiko tämä sinulla.

VINKKI NRO 5 / RENTOUTUMINEN

Anna kehon ja mielen levätä. Pyri rentoutumaan ja palautumaan arjesta ja työkiireistä sinulle mieluisilla keinoilla.

Esimerkiksi kevyt jooga, erilaiset venyttelyt, hieronnat tai leppoisat kävelylenkit raittiissa ilmassa voivat tuoda kaivattua energiaa. Myös musiikin kuuntelu rauhoittaa ja rentouttaa.

Mikäli mielialasi muuttuu selkeästi huonompaan suuntaan kaamosajan myötä, voi kyseessä olla jotakin muuta. Jos huomaat itsessäsi tai läheisissäsi tällaisia merkkejä, on syytä keskustella asiasta lääkärin kanssa.

Mikäli et vielä ole Lupausten Portaiden uutiskirjeen tilaaja, niin liittymällä mukaan saat lahjan. Uutiskirje on maksuton ja voit perua sen milloin tahansa. Lue lisää tästä linkistä!

Rakkaudella
Virpi💚

Kommentoi