fbpx
kaikki-on-mahdollista

Jotta lähdet tekemään muutosta, tarvitset siihen jonkun syyn

Mikä on se muutos, jonka haluat? Mikä on se muutos, jonka vuoksi olet valmis ponnistelemaan? 

Yleensä, kun lähdetään tekemään muutoksia johonkin asiaan, tarvitaan syy muutoksen tekemiseen. Jos tämä syy ei ole tarpeeksi selkeä tai se ei ole välttämätön, tulee kapuloita rattaisiisi.

Muutoksessa joudut menemään oman mukavuusalueesi ulkopuolelle, joten joudut ponnistelemaan saavuttaaksesi haluamasi muutoksen.  

Jokainen tietää, ettei omalta mukavuusalueelta poistuminen, edes hetkeksi, ole niin miellyttävää. Siksi sitä kutsutaankin epämukavuusalueeksi. 

Jotta jaksat ponnistella tavoitteesi eteen, täytyy sinun ymmärtää, miksi olet ylipäätään lähtenyt liikkeelle. 

Pelkkä istumisen vähentäminen, terveellisempi syöminen tai liikunnan lisääminen eivät olet syitä itse muutokseen. Taustalla on jotakin muuta.

Itse toiminta ei useinkaan ole se asia, jota sinun kannattaa pohtia, kun haluat muutosta.

Katso asiaa hieman syvemmälle. 

kohota-kuntoasi-uimalla

Kun katsot esimerkiksi somefiidiäsi, et tee sitä somefiidin katselun takia.

Katsot fiidiäsi saadaksesi informaatiota. Selaat fiidiäsi saadaksesi päivitykset ystäviesi tai seuraamiesi henkilöiden postauksista. Saatat katsoa fiidiäsi myös, koska sinulla ei sillä hetkellä ole mitään muuta tekemistä.

Otan toiseksi esimerkiksi kuntoilun.

Olet jostain syystä päättänyt aloittaa kuntoilun. Jos aloitat harrastamaan esimerkiksi uintia, syy harrastuksen aloittamiseen on harvoin itse uinti. 

Ehkäpä syy uimisen aloittamiseen on se, ettet jostain syystä ole tyytyväinen ulkonäköösi. Sinulla saattaa olla heikko kunto ja haluat parantaa sitä uinnin avulla. Polvissasi voi olla nivelvaivoja ja etsit itsellesi sopivaa kuntoilumuotoa. Saatat ehkä myös kokea ahdistusta tilanteissa, joissa et koe olevasi omillasi esimerkiksi painosi takia.

Uinti auttaa sinua muuttamaan kaikkia edellä mainittuja paremmaksi, eikö vain?

Mikä on sinulle oikeasti tärkeää? Mihin asioihin muutos olisi vastaus?

Vastauksesi kautta pystyt arvioimaan, sisältyvätkö sinulle tärkeimmät asiat päivääsi vai oletko hyvinkin etäällä omista arvoistasi tällä hetkellä.

Saatat esimerkiksi listata oman perheesi arvoasteikollasi tärkeimmäksi. Siitä huolimatta kaveripiirisi, työsi ja erilaiset harrastukset sekä sosiaalinen media saattavat viedä suurimman osan ajastasi. Arvoasteikollasi tärkeimmäksi sijoittamasi asia, eli perhe, saa ajastasi ainoastaan minimaalisen ajan.

Kun kirkastat itsellesi sinulle kaikkein tärkeimmät asiat, pystyt tekemään haluamiasi muutoksia omaan elämääsi. Etenet samalla kohti arvojesi mukaista elämää.

Mikäli arvosi ovat kirkkaana mielessäsi ja itsellesi tärkeimmiksi listaamasi asiat ovat mukana päivittäisessä elämässäsi, olen todella iloinen ja onnellinen puolestasi. Elät arvojesi mukaista elämää!

onnellinen-vanhuus-arvo

Mitä arvot sitten ovat?

Arvot ovat asioita, jotka ovat sinulle tärkeitä.

Ne eivät ole konkreettisia asioita, joita voit objektiivisesti mitata. Arvoihin liittyy myös se, että ne tuntuvat sinusta oikealta, vaikka et osaisi edes selittää sitä. Sinun ei tarvitse perustella arvojasi.

Arvojen tunnistaminen ja kuunteleminen auttaa sinua voimaan paremmin. Juuri tästä johtuen niiden viestiä ei kannata jättää huomioimatta.

Vaikka toimisit tunteittesi pohjalta, voit aina valita toiminnan, joka on omien arvojesi mukaista. Jos jokin asia tuntuu sinusta turhauttavalta, voit silti toimia arvojesi mukaisesti.

Itse hyppäsin pois oravanpyörästä, koska sen hetkinen työni oli muuttunut omia arvojani vastaiseksi. Irtisanoutuminen tuossa hetkessä oli itselleni se muutos. 

Omien arvojen tunnistaminen ei ole aina helppoa. Saatat voida pitkään huonosti, etkä välttämättä yhdistä pahaa oloasi arvoihisi lainkaan. 

Arvot voivat myös muuttua elämäntilanteiden muuttuessa. Joskus tarvitaankin perusteellista pohdintaa ja aikaa, jotta pääsee omien arvojensa äärelle.

Arvojen äärelle on kuitenkin mahdollista päästä, kun oikeasti pysähtyy ja uskaltaa kuunnella omaa sisimpäänsä.

Joillakin asioilla voi olla myös välinearvoa. Raha on esimerkiksi juuri tällainen. Raha ei itsessään ole tärkeä, mutta sen avulla voidaan saavuttaa merkityksellisiä asioita. 

Arvot tulevat sinulle konkreettisiksi toiminnan kautta, mutta välttämättä et kuitenkaan toteuta kaikkia arvojasi.  

Mikäli omat arvosi ja toimintasi ovat ristiriidassa keskenään, aiheuttaa se vaikeuksia elämässäsi. Jos omat arvosi ovat osittain tai kokonaan tiedostamattomia, on niitä silloin taas hankalampi toteuttaa. Tällöin oma toimintasi saattaa olla ristiriidassa arvojesi kanssa.

Muutos on vaikeampi toteuttaa. 

mistä-unelmoit

Arvojen pohtiminen aika ajoin on tärkeää. Tätä kautta voit lisätä omaa hyvinvointiasi ja kirkastaa elämäsi suuntaa.

Omaksut arvoja jo omassa lapsuudessasi, omassa kasvatuksessasi. Omaksut arvoja myös vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa sekä yhteiskunnan välityksellä.

Jokainen meistä kuitenkin valitsee omat arvonsa itse.

Moni pohtii esimerkiksi aikuisuuden kynnyksellä, sopivatko kotoa saadut perhearvot itselle vai ovatko omat perhearvot jotakin ihan muuta. Arvot voivat siis muuttua elämän aikana.

Muutokset voivat lähteä liikkeelle niin arvoista itsestään kuin myös elämänmuutoksista. Kun arvosi muuttuvat, arvomaailmaasi ilmestyy uusia asioita. Samalla aiemmin tärkeänä pitämäsi asiat voivat poistua. Se on täysin luonnollista. Asioista tulee päästää irti, jos ne eivät palvele sinua enää nykyhetkessä. 

Arvojen muutos pidemmällä aikavälillä muuttaa omia tapojasi ja tottumuksiasi.

Jos pidät esimerkiksi rahaa tärkeänä, saatat oman hyvinvointisi kustannuksella paiskia ympäripyöreitä päiviä. Tämä taas vaikuttaa hyvinvointiisi negatiivisesti. Saatat nukkua huonosti ja stressaat kiireen keskellä. Ruokavaliosi voi olla mitä sattuu ja säännöllinen ruokarytmi voi olla vain kaukainen haave.

Arvomuutoksen myötä saatat käyttää tulevaisuudessa juuri näihin asioihin enemmän huomiota. Saatat käyttää enemmän yhteistä aikaa myös läheisten kanssa, kuin aiemmin.

Kun lähdet tekemään muutoksia omaan elämääsi, ensimmäisenä tulee mieleen niitä asioita, jotka johtuvat huonoista elämäntavoista. Tällaisia ovat esimerkiksi ylipaino, kiire, stressi, sairaudet tai ylipäätään erilaiset ongelmat.

Tärkeämpää on kuitenkin miettiä niitä syitä, jotka ovat aiheuttaneet nämä edellä mainitut ongelmat.

Olin itse tilanteessa, jossa elimistöni kävi ylikierroksilla. En ehtinyt, eikä minulla ollut voimavaroja huolehtia omasta hyvinvoinnistani. Jatkuva kiire, stressi, huoli ja murhe äidin sairauden etenemisestä olivat läsnä jokapäiväisessä elämässäni. En kokenut eläväni arvojeni mukaista elämää.

Kun lähdet tekemään muutoksia, voit helposti unohtaa ongelman ytimen ja yrittää parhaasi mukaan hoitaa seurauksia.

Autan mielelläni sinua omalla muutosmatkallasi. Aloita tutustumalla Avaimet onnistumiseen -verkkokurssiin tästä linkistä. Verkkokurssilla saat avaimia omaan onnistumiseesi. 

Iloa päivääsi toivottaen💚
Virpi

Ps. Jos et vielä ole uutiskirjeeni tilaaja, niin liittymällä mukaan saat lahjaksi vinkkejä hyvinvointiisi. Uutiskirje on maksuton ja voit perua sen milloin tahansa. Lue lisää tästä linkistä!

lahjaksi-vinkit-painonhallintaan

Kommentoi