fbpx
aika-mita-merkitysta-ajanhallinnalla-on-hyvinvointiisi

Pitäisikö tehdä jonkinlainen ruutuaikarajoitus?

Aika on kallisarvoinen asia, se kuluu, vaikka istut paikallasi. Aika on asia, jota et saa takaisin, vaikka haluaisit tai tekisit mitä. Mihin oma aika oikein menee? 

Ajanhallinta voi olla asia, joka aiheuttaa sinulle päänvaivaa. Saatat juosta pää kolmantena jalkana kellon perässä ollen aina myöhässä. Kalenterisi saattaa myös olla täynnä palavereja ja menoja, eikä aika tunnu riittävän yhtään mihinkään. Ei ainakaan niihin asioihin, joihin haluaisit.

Kun puhutaan ajasta, niin kannattaa miettiä somen merkitystä omaan ajankäyttöön.

Pitäisikö myös aikuisille laatia ruutuaikarajoitus, jotta pystymme parantamaan omaa hyvinvointiamme ja keskittymään olemaan läsnä eri tilanteissa? 

Suurin syy liikkumattomuudelle on ajan puute. Tai näin ainakin väitämme.

Itsekin olen sortunut siihen, että maalailen tekosyitä ilmaan ajan puutteesta tai jostain muusta. Tekisin kyllä, mutta en ehdi – nyt on niin kiire, ettei onnistu millään. Pitää ehtiä käydä kaupassa. Pitää ehtiä sitä ja tätä. Lisäksi ulkona sataa, tuiskuttaa tai tuulee.

Jos odottaisit sitä ihanteellisinta säätä ulkoiluun, rauhallisinta hetkeä tai inspiraatiota aloittaa, voisivat ulkoiluhetket ja treenikerrat jäädä aika minimiin. 

Meillä on se hyvä puoli kotona, että perheeseemme kuuluu oma karvakuonolauma. Siis meidän on vähän niin kuin pakko ulkoilla joka päivä. Olkoon ilma minkälainen tahansa, olkoon väsymystila tai oma olotila minkälainen tahansa, pitää tyttöset vielä ulos.

Harvoja poikkeuksia toki on, esimerkiksi paukkupakkaset. Nämä tyttösemme ovat nimittäin varsinaisia kotikoiria, sohvalla makoilijoita ja kodin lämmöstä nauttivia tapauksia kaikki kolme. Monesti olemmekin mieheni kanssa tuiskussa, rankkasateessa ja myrskytuulessa rämpiessämme todenneet, ettemme olisi nokkaamme ulos laittaneet ilman näitä ihania otuksia.

Lopulta ulkoilulenkki ja happihyppely tekee aina yhtä hyvää, säästä tai aiemmasta olotilasta huolimatta.

Entä jos sinulla ei ole koiraa, jota ulkoiluttaa päivittäin – onko tällöin helpompi jäädä sohvan nurkkaan loikoilemaan?

Varsinkin silloin, kun ulkona on huono keli, väsyttää rankan työpäivän jälkeen tai mieli on maassa, ei vaan yksinkertaisesti huvita. Tällöin ainakin kynnys ilahduttaa itseään televisiota katselemalla ja ehkäpä herkkuja napostelemalla saattaa olla varsin matalalla.

Sosiaalisen median aikakaudella näyttää myös siltä, ettei ilman kännykkää porukka yksinkertaisesti pysty elämään. Oma havaintoni koskee kaikenikäisiä, nuorista vanhempiin, sekä miehiä, että naisia. Työpaikoilla palavereissa kaikilla tai lähes kaikilla on kännykkä mukana ja siihen reagoidaan heti, kun joku postaus tai viesti näkyy ruudulla.

Voi siis oikeasti miettiä, onko tämä henkilö läsnä palaverin asioissa vai onko hänen ajatuksensa aivan jossain muualla?

ajahallinta-ja-hyvinvointi

Aika ja sen käyttö vapaa-ajalla

Kahvilat ja ravintolat on aika mielenkiintoisia paikkoja. Pariskunnat ja kaveriporukat lähes kaikki räpläävät omia kännyköitänsä näyttäen siltä, että he keskustelevat toistensa kanssa puhelimien välityksellä. Ja ehkäpä keskustelevatkin.

Myöhemmin kuitenkin sama käyttäytymismalli todennäköisesti jatkuu myös kotona. Valitettavan usein myös ulkoilulenkeillä ja harrastuksissa.

Törmäsin yhtenä päivänä hyvään esimerkkiin tästä. Olin kuntosalilla ja huomioni kiinnittyi erääseen kanssakuntoilijaan. Tämä kuntoilija selasi facebookia kirjoitellen samalla viestejä ja postauksia koko sen ajan, kun olin salilla. Ei näyttänyt hänen kuntoilunsa kovinkaan tehokkaalta, paitsi sormilihasten osalta. 

Siis oikeasti, eikö mihinkään voi lähteä ilman sitä kännykkää ja somea.

Ihmettelen miksi salille tai treeniin pitää edes lähteä, jos ei halua sitä hetkeä olla läsnä juuri siinä mitä tekee. Salitreeniin menee esimerkiksi aikaa 30-60 min, joten luulisi ihmisen pystyvän olevan erossa somesta sen aikaa. Vai pystyykö?

Kukaan muu ei voi vaikuttaa omaan käyttäytymiseesi, kuin sinä itse.

Oletko seurannut omaa käyttäytymistäsi kotona, työpaikalla, ystävien seurassa tai esimerkiksi kahvilassa ja ravintolassa? Onko puhelimesi liimautunut käteesi, etkä voi irrottaa otettasi siitä hetkeksikään? Istutko television tai tabletin ääressä illasta toiseen?

Seuraa muutaman päivän tai mielellään jopa viikon ajan omaa käyttäytymistäsi eri tilanteissa.

Kirjaa ylös kauanko päivittäin käytät aikaa television katseluun tai tietokoneen ja kännykän ruudun katseluun. Analysoi sen jälkeen omaa käyttäytymistäsi. Sillä voi olla iso merkitys ajankäyttöösi. 

Oletko läsnä lähimmillesi ja rakkaimmillesi ihmisille? Oletko läsnä työpaikalla? Oletko läsnä harrastuksissa? Vai olisiko kenties aika tehdä jonkinlainen ruutuaikarajoitus?

Mikäli ajanhallinta on kaaoksessa, aikasi ei riitä tai kalenteri pursuaa menoja, tutustu Kesytä kiire -verkkokurssiin tästä linkistä. Verkkokurssilla saat työkaluja ja oma ajanhallinta helpottuu. 

Rakkaudella💚
Virpi

Ps. Mikäli et vielä ole Lupausten Portaiden uutiskirjeen tilaaja, niin liittymällä mukaan saat lahjan. Uutiskirje on maksuton ja voit perua sen milloin tahansa. Lue lisää tästä linkistä!

lahjaksi-vinkit-painonhallintaan

Kommentoi