fbpx

6 vinkkiä väsymyksen selättämiseen


  • Jatkuva väsymys ei ole kehon normaali olotila, vaan tila, jossa elimistösi yrittää saada sinut huomaamaan, ettei kaikki ole kohdallaan. Jotakin pitäisi tehdä toisin.
  • Väsymys on siitä aika katala tila, että jatkuessaan pitkään siihen oikeastaan turtuu. Sitä vaan painaa samalla tavalla eteenpäin, vaikka olisi kuinka väsynyt.
  • Mitä väsyneempi olet, sitä enemmän joudut puskemaan eteenpäin. Tilanne voi jatkuva vaikka kuinka pitkään, ellet tee asialle jotakin.

Voitko tehdä asialle jotakin?

 1. Ota päiväunet

rentoutuminen

Mikäli mahdollista, niin paikkaa univajettasi päiväunilla.


Päiväunet piristävät kummasti, mutta huomioi, että päiväunet vaikuttavat seuraavan yön uneesi.

Moni meistä saattaakin juuri tästä syystä yrittää sinnitellä väsyneenä iltaan saakka. Aivan turhaan.

Kun pidät päiväunesi lyhyenä, niin seuraavan yön unesi ei vaarannu. Jo 20-30 minuutin lepo auttaa. Jos pelkäät nukkuvasi liian kauan, laita vaikka herätys kännykkään.

Entä jos et voi ottaa päivänokosia? Kokeile vaikkapa vartin nokosia heti työpäivän jälkeen. Nokosten jälkeen olo on pirteä ja jaksat taas.

Muistathan kuitenkin, ettet jää sohvalle tai sänkyyn koko loppuillaksi.

2: Unipäiväkirja

unipaivakirja-apuna-vasymykseen

Unipäiväkirja voi auttaa sinua.
 

Ota unipäiväkirja avuksi väsymyksen ja unesi seurantaan. Jotta pystyt tiedostamaan sen, nukutko riittävästi, voi unipäiväkirjaa auttaa. Pelkkä mututuntuma ei välttämättä riitä.

On vaikeaa puuttua mahdollisiin ongelmakohtiin, mikäli et tiedä mistä mahdolliset ongelmat johtuvat. Ongelmat voivat liittyä esim. nukkumiseen itseensä, liikkumiseen ja aktiivisuuteesi, ruokailutottumuksiin ja syömiseesi tai vaikkapa huolien murehtimiseen.

Liittyy ongelmasi mihin tahansa edellä mainittuun, voi unipäiväkirjastasi löytyä asioita, joita et ole tullut edes ajatelleeksi. Siis tuumasta toimeen.

Pidä unipäiväkirjaa viikon ajan.

Kirjaa ylös nukkumisen lisäksi myös päivän tapahtumia ja omia tunnetilojasi. Unipäiväkirjan avulla huomaat päivän tapahtumien vaikutuksen yöuneesi.

3: Nuku

kun-vasymys-vaivaa

Käy nukkumaan, vaikka televisiosta tulisi mitä tai somepäivityksesi olisi vielä pahasti kesken. 


Siis oikeasti, malta mennä nukkumaan.
Luovu älylaitteistasi suosiolla jo hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa.

Muista, että riittävä uni on sinulle huomattavasti tärkeämpää, kuin televisio, Netflix tai vaikkapa some.

Mikäli nukkumaanmeno on vaikeaa, voit aikaistaa nukkumaanmenoasi joka ilta esimerkiksi 5 – 15 minuuttia kerrallaan. Näin etenet pienin askelin kohti pidempiä yöunia. 

4: Iltapala

miten-iltapala-vaikuttaa-vasymyikseen

Syö pieni hiilihydraattinen iltapala ennen nukkumaanmenoa.


Iltapala ei ole ainoa asia ruokailuista, joilla on merkitystä unesi kannalta. Kaikilla päivän aterioillasi on merkitystä myös uneesi. 

Kun syöt säännöllisesti ja terveellisesti päivän aikana, niin energiaa riittää myös koko yön ajaksi. Nälkä ei pääse herättämään sinua kesken uniesi, eikä unesi häiriinny nälän takia.

Terveellinen ravitsemus auttaa sinua jaksamaan paremmin ja parantaa hyvinvointiasi ja sitä kautta myös untasi.

5: Kevyt liikunta

kaamosoireet-liikunta

Älä harrasta kovatehoista liikuntaa ennen nukkumaan menoa. 

Liian raju liikunta jättää elimistösi ylikierroksille. Treenin jälkeen nukkuminen ei käy edes mielessä moneen tuntiin. 

Lähinnä treenin jälkeisinä tunteina voisi vaikka siivota koko kodin. Energiaa löytyy kuin pienestä kylästä. Saatat pyöriä levottomasti sängyssä jopa yön pikkutunneille asti. 

Valitse kevyttä liikuntaa. Kokeile esimerkiksi kävelylenkkiä,  pidä pieni venyttelytuokio tai kokeile vaikka joogaa. Jo muutamalla liikkeellä pääsee helposti alkuun.

Kokeilemalla löydät itsellesi sopivan tavan liikkumiseen.

6: Säännöllisyys

Pyri noudattamaan säännöllistä unirytmiä.

Pyri nousemaan joka aamu sängystä samaan aikaan, vaikka vapaapäivä antaisi sinun nukkua vaikka puoleen päivään.

Vastaavasti pyri menemään nukkumaan samaan aikaan joka ilta. Älä kuku yömyöhään illasta toiseen, vaan panosta riittävään yöuneen. 

Lomalla ja vapaapäivinä tilanne voi helposti muuttua. Silloin on hyvä aika myös uniakkujen lataamiseen. 

Älä kuitenkaan sotke omaa unirytmiäsi, vaan kokeile akkujen lataamista vaikka päiväunilla. Päivänokosten ottaminen ei sotke unirytmiäsi ja virkistää kivasti. 

Lomalla ja vapaapäivinä päivänokosten ottaminen on myös mahdollista. 

Lisää työkaluja?

Kun haluat lisää työkaluja hyvinvointisi parantamiseen, niin Avaimet onnistumiseen -verkkokurssi voisi kiinnostaa sinua.

© 2021 Lupausten Portaat / VS IDEA