fbpx

6 syytä, jotka vaikeuttavat sokerista luopumista

Haluaisitko lopettaa sokerin käytön tai ainakin vähentää sitä?

Jotta oma matkasi olisi edes hieman helpompi, kuin omani, kannattaa sinun valmistella itseäsi tuleviin haasteisiin matkasi varrella.

Jos kamppailet makeanhimon otteessa, niin olet varmaan samaa mieltä kanssani siitä, että jos makeasta luopuminen olisi helppoa, olisit tehnyt sen jo kauan aikaa sitten.

Hyvinvointisi kannalta sokerin nauttimista kannattaa kuitenkin vähentää, mutta se voi olla niin vaikeaa ja joskus jopa mahdotonta.

Makeanhimoisena voi tuntua siltä, että olet täysin riippuvainen sokerista, mutta tiesitkö sen, että todellisuudessa makeansyönti on ainoastaan tapa? 

Saatat olla eri mieltä, mutta oikeasti näin on. 

Se on tapa, joka on niin syvällä sisälläsi, että siitä luopuminen voi olla yhtä tuskaa.

Jos syöt makeaa pitkin päivää, olet totuttanut elimistösi ja verensokerisi todelliseen vuoristorataan, että oksat pois. Verensokerisi sahaa ylös ja alas koko päivän. 

Tiedän tunteen ja tiedän myös seuraukset.

Olen hyvä esimerkki siitä, kuinka helppoa on palata takaisin omiin vanhoihin tapoihin eli makean pariin.

Se on helppoa varsinkin silloin, kun eteesi tulee erilaisia haasteita. Niitä haasteita, joita elimistösi laittaa tiellesi, kun päätät jättää sille antamatta sen himoitsemaa herkkua.


Listasin muutamia asioita, joita tiellesi todennäköisesti tulee, kun vähennät sokerinsaantiasi.

Älä säikähdä niitä, vaan ota ne vastaan ilolla. Elimistösi toimii juuri siten, kuten sen kuuluukin toimia vieroittuakseen tuosta himoitsemastasi herkusta eli sokerista. 

1

Päänsärky

Ilkeä seuralainen, joka iski ainakin itseeni aika nopeasti ja kovaa.

Voit hillitä päänsärkyä syömällä riittävästi, säännöllisesti ja monipuolisesti terveellisimmillä vaihtoehdoilla.


Saatat jopa sortua makeaan saadaksesi päänsärkysi loppumaan.

Älä kuitenkaan sorru enää siihen. Syömällä riittävästi ja varsinkin säännöllisesti annat elimistöllesi sen tarvitseman energian. Samalla elimistösi tottuu tähän uuteen sokerittomampaan ruokavalioosi. 


Maltti on valttia. Vähitellen päänsärkysi hellittää.


Voit auttaa itseäsi juomalla riittävästi vettä. Juo lasillinen vettä ensi hätään ja kuulostele mitä vaikutuksia sillä on. 

2

Ajatusten keskittyminen herkkuihin

Saatat kokemuksesta tietää mitä ajatuksia päässä liikkuu, kun yrität estää itseäsi sortumasta kaapissa lojuvaan karkkipussiin tai muihin herkkuihisi.


Keskittymisesi herpaantuu, sillä makeanhimo voi hallita ajatuksiasi. Ajatuksesi pyörivät sen ympärillä mitä saat tai et saa syödä. Saatat miettiä jo etukäteen repsahdustasi ja mitä enemmän asiaa ajattelet, sitä suuremman roolin se saa elämästäsi.


Tai saatat haaveilla ajasta, jolloin saat taas syödä makeaa oikein luvan kanssa. Mihin se johtaa? Todennäköisesti takaisin alkuun. 


Juuri tästä syystä en itse liputa kokonaan sokerista luopumista, koska se ei välttämättä toimi. Ei ainakaan itselläni. 


Kaikenlaiset lakot tai kieltäytymiset saavat ajatukset pyörimään entistä kovemmin asian ympärillä. Mitä enemmän kieltäydyt jostakin, sitä suuremmaksi sen vetovoima kasvaa.


Vaikka olotila saattaa olla epämukava, niin muista, että se on vain väliaikainen olotila. Olosi paranee kyllä, kun maltat vielä hetken.

3

Väsymys

Sokerin käytön vähentäminen tai kokonaan siitä luopuminen tuo elimistöösi lisää energiaa. 


Olo on energisempi, iloisempi ja kaikenlainen sokerista tullut pöhötys on tiessään. 


Mutta tuohon olotilaan pääsemisessä väsymys voi olla yksi kompastuskivi. 


Vireystilasi ja olosi paranevat pitkällä aikavälillä takuuvarmasti, mutta alku on vaikeaa. 


Tässäkin kannattaa muistaa vanha sanonta - ”Alku on aina hankalaa, lopussa kiitos seisoo”.


Sama on sokerin vähentämisessä. Alussa on vaikeaa, koska sokeri ei ole enää nostamassa verensokeriasi vauhdilla ja tuomassa sokeripiikkiä elimistöösi. 


Mutta se helpottaa, kun jaksat jatkaa valitsemallasi terveellisemmällä tiellä.


Kun vähennät sokerinsaantiasi, verensokerin taso vakiintuu. Vireystilasi säilyy tasaisempana, etkä ole enää sokerin armoilla.

4

Mieliala

Parempi puoliskoni voi allekirjoittaa sen, että vähentynyt sokeri elimistössäni tuo meikäläisessä esiin ärtyisän puoleni. 


Sama tilanne, jos en huolehdi säännöllisestä ja riittävästä syömisestä. 


Molemmat tuovat aivoihin ihanan palkitsemisen tunteen ja jos et saa palkintoasi, ärtymys kasvaa. Eikä se ole kivaa, ei itselle, eikä ympärilläsi oleville ihmisille.

5

Epäonnistumisen tunne

Jos sinulla on tapana palkita itseäsi tai lääkitä itseäsi ja pahaa mieltäsi herkuilla, niin rajoittaessasi sokerinsaantia kaikenlaiset mieltäsi painavat asiat saattavat nousta pintaan.


Ja mitä enemmän näitä asioita nousee mieleesi, sitä helpommin saatat lääkitä itseäsi entisestään herkuillasi. 


Ja mitä enemmän sorrut herkkuihisi, sitä enemmän saatat tuntea epäonnistumisen tunteita. Et taaskaan pystynyt pitämään sormiasi poissa karkkipussista.


Sinun ei tarvitse kokea epäonnistumisen tunteita. Repsahtaminen on asia, joka voi auttaa sinua eteenpäin. Kaikki meistä repsahtavat, joten se ei ole niin vaarallista, vaikka se sillä hetkellä siltä tuntuukin. 


Keskitä ajatuksesi positiivisiin asioihin ja tee niitä asioita, joista oikeasti nautit. 

6

Makeanhimo ote

Tuo ote voi olla jossakin hetkessä aika ylivoimainen ja tuntuu, ettet voi sitä vastustaa.


Muistatko, kun alussa kirjoitin, että makeansyöminen on ainoastaan tapa?


Saatat olla eri mieltä, mutta oikeasti kyse on lopulta omista tavoista ja tottumuksista.


Mieti miten helppoa on luopua jostain itselle haitallisesta tavasta, jos olet tehnyt sitä vaikka vain viikon? Entä jos oletkin tehnyt asioita tietyllä tavalla kymmeniä vuosia, ehkä koko elämäsi ajan?


Tiedän, se ei ole helppoa, mutta se on mahdollista.


Todennäköisesti syöt makeaa, koska makea maistuu hyvälle. Koska saat makeasta juuri sillä hetkellä tarvitsemasi palkkion tai tunteen.


Mitä tapahtuu, kun tuo palkkio tai haluamasi tunne otetaan sinulta pois? 


Tunne ei ole mukava, mutta tunne on ainoastaan tunne. Se on vain väliaikainen ja menee pois.


Eli lopputuloksena korvaa makeat herkut jollakin muulla. Vaihtoehtoja löytyy pilvin pimein, joten tehtävä ei suinkaan ole mahdoton. Voit saada niskaotteen makeanhimostasi.


Kaikki lähtee itsestäsi ja omista ajatuksistasi.

Haluatko irti sokerin haittavaikutuksista vai haluatko itsellesi ne hyödyt, joita saat, kun vähennät sokerinsaantiasi?

Hyvin usein laihduttamisessa suositaan monimutkaisia kuureja, vaikka useimmat meistä hyötyisivät eniten makean määrän rajoittamisesta. 

Valkoinen sokeri sisältää ainoastaan tyhjiä kaloreita eli sitä kuuluisaa energiaa, joka ei pidä kylläisenä. Sen takia sitä on aivan liian helppo myös ahmia liikaa. 

Unohda siis laihdutuskuurit ja kiinnitä huomiota sokerinsaantiisi. Se voi auttaa sinua myös pudottamaan painoa. 

Kaikkea hyvää päivääsi toivottaen
Virpi

Silonsaari Virpi