fbpx

6 helppoa toimenpidettä väsymyksen selättämiseen

Unenrooli ei ole pelkkä sivurooli elämässäsi. Unenrooli ei ole myöskään sivurooli painonhallinnassasi. Oletko koskaan miettinyt mitä se merkitsee?

Mikäli haluat päästä eteenpäin kohti tavoitettasi, unenrooli elämässäsi on asia, johon kannattaa oikeasti kiinnittää huomiota. 

Riittävä uni on yksi parhaimpia painonhallinnan apukeinoja.

Listasin seuraavaksi 6 helppoa toimenpidettä, joiden avulla voit selättää väsymystäsi  

1. Mikäli mahdollista, paikkaa univajettasi päiväunilla.

Muista kuitenkin, että päiväunet vaikuttavat seuraavan yön uneesi, joten pidä päiväunesi lyhyenä. Jo 20-30 minuutin lepo auttaa, eikä seuraavan yön uni vaarannu.

Mikäli päiväunet eivät ole mahdollisia, voit ottaa vaikkapa vartin nokoset heti työpäivän jälkeen. Nokosten jälkeen olo on pirteä ja jaksat taas. Muistathan kuitenkin, ettet jää sohvalle tai sänkyyn koko loppuillaksi.

2. Arvioi, nukutko riittävästi.

Jotta pystyt tiedostamaan nukutko riittävästi, pidä unipäiväkirjaa. On vaikeaa puuttua mahdollisiin ongelmakohtiin, mikäli et tiedä mistä mahdolliset ongelmasi johtuvat.

Ongelmat voivat liittyä esim. nukkumiseen, liikkumiseen tai vaikkapa syömiseen. Liittyy väsymyksesi mihin tahansa edellä mainittuun, voi päiväkirjastasi löytyä asioita, joita et ole tullut edes ajatelleeksi. Siis tuumasta toimeen.

Pidä unipäiväkirjaa viikon ajan ja kirjaa ylös nukkumisen lisäksi myös päivän tapahtumia ja niiden vaikutusta yöuneesi. 

Avaimet onnistumiseen -verkkokurssilla saat unipäiväkirjan käyttöösi. Lue lisää kurssista tästä linkistä.

3. Mene ajoissa nukkumaan – huomioi unenrooli

Siis oikeasti, malta mennä nukkumaan. Käy nukkumaan, vaikka televisiosta tulisi mitä tai somepäivityksesi olisi vielä pahasti kesken.

Muista, että riittävä uni on sinulle huomattavasti tärkeämpää, kuin kumpikaan edellä mainituista.

Mikäli nukkumaan meno on vaikeaa, kannattaa sen aikaistamista opetella pienin askelin. Aikaista nukkumaan menoasi joka ilta esimerkiksi 5 – 15 minuuttia kerrallaan. Näin etenet pienin askelin.

4. Syö pieni hiilihydraattinen iltapala ennen nukkumaan menoa

Kun syöt säännöllisesti ja terveellisesti päivän aikana, niin energiaa riittää myös koko yön ajaksi. Tällöin nälkä ei ainakaan herätä sinua kesken parhaimpien uniesi.

Huolehtimalla riittävästä energiasta päivän aikana,  unesi ei häiriinny nälän takia. Terveellinen ravitsemus auttaa jaksamaan paremmin ja parantaa hyvinvointiasi. Sitä kautta se auttaa  untasi.

Elinvoimainen nainen -verkkokurssilla saat työkaluja syömiseen ja sen ympärille liittyviin asioihin. Lue lisää tästä linkistä.

5. Älä harrasta kovatehoista liikuntaa ennen nukkumaan menoa

Liian raju liikunta jättää elimistön ylikierroksille. Treenin jälkeen nukkuminen ei käy edes mielessä moneen tuntiin. Lähinnä treenin jälkeisinä tunteina voisi siivota vaikka koko kodin, sillä energiaa löytyy kuin pienestä kylästä.

Valitse siis kevyttä liikuntaa, esimerkiksi kävelyä tai vaikkapa venyttelyä. Kokeilemalla löydät itsellesi sopivan tavan liikkua.

6. Pidä kiinni säännöllisestä unirytmistä

Pyri nousemaan joka aamu sängystä samaan aikaan.

Oma kokemukseni pidempään nukutun aamun jälkeen, esimerkiksi viikonloppuisin on, ettei olo ole lainkaan virkeä ja piristynyt, vaikka luulisi. Asia on juuri päinvastoin. Näiden aamujen jälkeen koko päivä tuntuu menevän vähän kuin sumussa.

Eri asia on silloin, kun ollaan lomalla. Lomalla ladataan akkuja ja loma onkin loistava aika myös uniakkujen lataamiseen. Lomalla on aikaa myös päiväuniin, jos siltä tuntuu.

Näiden vinkkien avulla voit selättää väsymystäsi. Unenrooli on asia, joka kannattaa huomioida omassa elämässäsi.

Kun haluat päästä eteenpäin ja saavuttaa omat tavoitteesi ja unelmasi, niin tutustu 6 kk:n Taianomainen tulevaisuutesi – Akatemiaan tästä linkistä!

Kauniita unia Sinulle toivottaen!💚
Virpi

Ps. Mikäli et vielä ole Lupausten Portaiden uutiskirjeen tilaaja, niin liittymällä mukaan saat lahjan. Uutiskirje on maksuton ja voit perua sen milloin tahansa. Lue lisää tästä linkistä!

 

liittymislahja

Kommentoi