fbpx

4 vinkkiä makeanhimoon

Makeanhimo – ilkeä seuralainen?

Terveellisesti syöminen voi olla muutoin hallussa, mutta silloin kun herkut valtaavat mielen, todennäköisesti ne valtaavat myös vatsan. Terveellisesti syöminen voi tuntua silloin jopa mahdottomalta.

Makeanhimo on ollut oikeastaan oman painonhallintani kompastuskivi lähes koko ikäni. Olisipa joku viisas keksinyt nikotiinilaastarin tyylisen tuotteen makeanhimoon, sillä olisin ostanut tuotteen jo aikaa sitten. Ja luulen, että en olisi ainoa. Ehkäpä Sinäkin olet joskus toivonut vastaavaa.

Toki myynnissä on erilaisia valmisteita makeanhimon taltuttamiseen. Arvaa vaan, olenko niitä kokeillut vuosien varrella. Rahaa olen kyllä saanut palamaan, mutta niistä ei ollut ainakaan itselleni apua. Kokeilin niitä, sekä monia herkuttomia kuukausia ja eri pituisia karkkilakkoja omaa tahdonvoimaani uhmaten.

Ehkä Sinäkin tiedät kokemuksesta mitä tapahtuu sen jälkeen, kun tahdonvoima tai kuuri loppuu ja laitat ensimmäisen salmiakin tai muun herkun suuhusi joko tarkoituksella tai vahingossa?

 


Annan Sinulle 4 helppoa vinkkiä, joiden avulla pystyn hillitsemään omaa makeanhimoani. Toivottavasti niistä on iloa myös Sinulle.

1. Ruokailurytmi✔️

Korjaamalla ruokailurytmini sain aineenvaihduntani käyntiin ja toimimaan kuten pitää.

Ruokarytmin muutoksessa olikin alkuun opettelemista, sillä ruokarytmini oli ollut pitkään vähän hukassa. Kaiken kiireen keskellä söin mitä sattuu ja milloin sattuu.

Olen aina syönyt aamupalan, mutta sisällöt vaihtelivat. Olin aiemminkin syönyt aamupalalla puuroa, mutta lisättyäni puuron joukkoon raejuustoa ja mehukeittoa sekä marjoja, pysyy nälkä loitolla pidempään ja olen huomattavasti energisempi.

Ennen söin työpäivän aikana lounaan, mikäli vain jossakin välissä ehdin. Usein en ehtinyt. Tai jos ehdin, niin se saattoi olla pikaisesti syöty salaatti, joka ei lainkaan pitänyt nälkää. Se ei myöskään pitänyt vireystasoa ylhäällä, vaan väsymys iski viimeistään iltapäivällä. Välipaloja, kuten esimerkiksi hedelmiä söin harvakseltaan. Silloin kun muistin ottaa sellaisia aamulla matkaani mukaan. Käytännössä en muistanut.

Minkälainen tilanne oli töistä kotiin tullessa?

Ensinnäkin väsynyt ja nälkäinen. Niin nälkäinen, että olisin voinut syödä vaikka hevosen. Ja niinhän sitä melkein söikin, määrällisesti ainakin enemmän kuin tarpeen, mutta valitettavasti en laadullisesti.

Se kaikki kostautui. Suusta meni alas kaikkea muuta paitsi järkevää syömistä. Kaikkea mitä kaapeista löytyi. Vaikka söin enemmänkin kuin tarpeeksi, nälkä ei suinkaan hellittänyt, vaan kohta elimistö suorastaan huusi lisää.

Ravitsin itseäni kaikella mahdollisella. Karkit ja muut herkut tekivät kauppansa, eikä sen jälkeen enää ollutkaan nälkä. Olo oli ainoastaan sokeripöhnäinen, vetämätön ja itsekriittinen.

Vinkki: Mikäli oma ruokailurytmisi tarvitsee päivitystä, niin aloita maltilla. Tee yksi muutos kerrallaan.

Mikäli päätät laittaa kaikki kuntoon yhdellä kertaa, niin todennäköisesti et jaksa jatkaa samalla linjalla kovinkaan kauan. Kun teet muutoksia pienin askelin, niin sekä kehosi, että mielesi ehtivät mukaan muutokseen. Näin muutoksesta tulee todennäköisesti myös pysyvämpi. Aloita siitä, jota on tällä hetkellä helpoin noudattaa. Jos et esimerkiksi syö aamupalaa, niin aloita siitä.

2. Viisasten juoma – vesi✔️

Toiseksi opettelin juomaan vettä. Mielenkiintoisinta tässä oli se, että vedenjuontia piti oikeasti opetella.

Useasti aiemmin ruokajuomani oli CocaCola. Light-versio sillä ajatuksella, että se olisi terveellisempi kuin sokeriversio. Lopputuloksena kuitenkin oli, että tätäkin juomaa kohtaan sokerihimoisena tuli himo.

Lisätessäni veden juontia, huomasin nopeasti positiivisia muutoksia kehossani ja jaksamisessani. Esimerkiksi ihoni kunto parani. Myös pienet päänsäryt ja jomotukset hävisivät. Päänsärkyni olivat johtuneet nestevajauksesta. Ei ihme, sillä aiemmin kaikessa kiireessä saatoin juoda vain muutaman lasin vettä päivässä, jos sitäkään.

Veden juonti toi muitakin positiivisia muutoksia. Kasvojen pöhötys sekä vatsan turvotus hävisivät ja energisyys lisääntyi. Yhtenä huomiona myös sormien turvotus väheni. Vaikka puntari ei ole mielestäni tärkein asia, otin myös ilolla vastaan muutosten näkymisen puntarilla.

Lisätessäni veden juomisen päivääni myös yleinen jaksaminen ja energisyys paranivat huomattavasti.

Nykyisin ruoka myös maistuu paljon paremmalta kuin aiemmin. Aivan tavalliset ruoat maistuvat herkullisemmilta, kun makeansyönti on vähentynyt ja kurissa. En todellakaan ole käynyt kokkikursseja, joten se ei voi olla syy ruoan maun paranemiseen.

Vinkki: Jos Sinulla on hankaluuksia muistaa juoda riittävästi, niin aloita esimerkiksi lisäämällä vedenjuontia ruokailujesi yhteyteen. Voit ottaa tavaksesi juoda esimerkiksi lasillisen vettä ennen jokaista ruokailua. Näin lisäät vedenjuomistasi lähes huomaamattasi.

Voit täyttää myös aamuisin vesikannun valmiiksi pöydällesi. Kun näet vesikannun, niin ehkä muistat myös juoda. Samalla pystyt seuraamaan oletko juonut tarpeeksi.

 

3. Kuuntele kehoasi✔️

Ateriarytmin muutoksessa tuntui aluksi siltä, että olen koko ajan syömässä. Ja tottahan se oli, aiempaan verrattuna. Taas piti syödä, vaikka minulla ei ollut vielä edes nälkä.

Itselläni meni muutama viikko siihen, että tunsin oikeaa nälkää. Se oli erilainen tunne ja kieltämättä aika huikea tunne. Tajusin, etten ollut tuntenut oikeaa nälkää aikoihin. Aiemmin en ollut kuunnellut kehoani ja sen viestejä. Tai oikeastaan en osannut kuunnella kehoani. En tunnistanut oliko tunne nälkää, janoa, itsensä lääkitsemistä, palkitsemista vai jotakin muuta.

Nykyisin aineenvaihduntani toimii paremmin kuin aiemmin ja nälän tunne on normalisoitunut. Elimistö kertoo milloin on aika syödä ja tätä tunnetta kannattaa kunnioittaa.

Vinkki: Kehosi on aivan uskomaton kokonaisuus. Kehosi kertoo mitä Sinun pitäisi tehdä. Sinun on vain opittava kuuntelemaan näitä oman kehosi viestejä.

Jos se tuntuu vaikealta, niin pysähdy rauhassa hetkeksi. Hengitä syvään ja kysy itseltäsi, mitä tarvitset juuri nyt.


4. Kohtuus
✔️

Mielestäni kaikki kuurit ja dieetit ovat turhia. Ne aiheuttavat vain turhaa mielipahaa ja kieltäytymistä asioista ja ruoka-aineista.

On todistettu, että kielletty asia nousee mielessämme entistä vetovoimaisemmaksi ja tässä se ongelman ydin juuri piileekin. Myös omalla kohdallani kiellot synnyttävät vain enemmän himoa kiellettyjä ruoka-aineita kohtaan. Kuulostaako tutulta?

Yleensä kuuria tai dieettiä jaksaakin juuri sen takia, että tiedostaa jossain syvällä sisimmässään, että kuurin jälkeen helpottaa. Kuuri, dieetti tai lakko tarkoittaa käytännössä sitä, että se on voimassa vain jonkin aikaa. Se päättyy jossakin hetkessä. Sen jälkeen voi jälleen palata tuttuun ja turvalliseen arkeen, siis valitettavan usein entisiin tapoihin.

Mahdolliset tulokset ja muutokset häviävät nopeasti, kun palaat takaisin tuttuihin tapoihin. Mikäli et muuta pysyvästi omia toimintatapojasi, ajatuksiasi ja tottumuksiasi, palaat yhtä nopeasti sinne mistä lähditkin. Saattaa käydä myös niin, että olet jopa huonommassa kunnossa, kun aloittaessasi kuurin tai dieetin.

Kun mikään ruoka tai ruoka-aine ei ole kielletty ja nautit niitä kohtuudella, ei niihin muodostu himoa. Näin ruoka ei enää näyttele pääosaa päivässäsi, eikä syömäsi ruoka vie voimavarojasi ja energiaasi, vaan päinvastoin saat niitä lisää.

Vinkki: Unohda kaikki kuurit ja dieetit. Älä ajattele, että Sinun pitää laihduttaa. Päätä tehdä valintoja, jotka auttavat Sinua voimaan paremmin. Kun nautit herkkuja kohtuudella, ei Sinun tarvitse kieltäytyä mistään.

Hyvä muistisääntö on 80/20. Kun 80% ruokavaliostasi on kunnossa, voi tuo 20% olla jotakin muuta.

Entä yllättääkö makeanhimo minut edelleen?

En suinkaan ole päässyt kokonaan irti makeanhimosta, eikä se ole ollut tarkoituskaan. Syön makeisia, vaaleaa leipää, kakkuja ja muita herkkuja, kun tekee mieli.

Kaikenlaiset kiellot ovat ihmismielelle kuin huuto tehdä juuri päinvastoin, enkä ole tässä poikkeus. Iso muutos on siinä, että olen oppinut tiedostamaan ja ennakoimaan niitä tilanteita, jolloin makeanhimo nostaa päätään.

Olen myös oppinut mitkä tuotteet sopivat elimistölleni paremmin ja mitkä huonommin. Jokainen meistä on ainutlaatuinen yksilö. Se mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle.

 

Milloin sitten pitää olla varuillaan, milloin makeanhimo nostaa päätään?


✔️
Makeanhimo nostaa päätään varsinkin silloin, kun olen laistanut päivän normaalista ateriarytmistä.

✔️Se nostaa päätään, jos ruokailuväli venyy liian pitkäksi.

✔️Se nostaa päätään myös mikäli olen syönyt normaalia vähemmän.

✔️ Ja se nostaa päätään, mikäli olen unohtanut veden juonnin.


Aika yksinkertaisia asioita, eikö vain?

Näinhän se on, aika yksinkertaisista asioista on kyse, mutta joskus niin vaikeita asioita käytännössä. Jokainen meistä kokee asioita eri tavalla ja se mikä on haasteellista yhdelle, ei sitä ole välttämättä toiselle.

Huolehtimalla pelkästään näistä em. asioista, voin estää makeanhimoa ja pystyn pitämään sen kurissa. Makeaa ei tee mieli, kun päivän aikana energiasaanti on tasainen ja kunnossa. Tai makeat herkut eivät enää ainakaan näyttele pääosaa päivässäni.

Toki minullekin tulee hetkiä, jolloin makea vie mennessään. Maailmani ei kuitenkaan pysähdy tai kaadu siihen. Hyvinvointini ei kaadu siihen. Tehtyä ei kannata murehtia, eikä asiasta kannata syyllistää itseään.

Seuraavan kerran kun repsahdus osuu kohdallesi, niin pysähdy miettimään mikä ohjasi Sinut tekemään juuri näin – tunne, ajatus, uskomus vai jokin muu.

Mikäli olet paininut samojen ongelmien kanssa kuin minä, voit huomata eron aika nopeasti huomioimalla näitä asioita omassa arjessasi. Syömisen tulee olla rentoa, eikä syyllistävää. Älä siis enää stressaa syömisestä!

Mikä ylipäätään on repsahdus?

Onko se uhka vai mahdollisuus? Lue lisää blogistani tästä linkistä.

Haluatko lisää vinkkejä?

Tilaamalla Lupausten Portaiden uutiskirjeen tästä linkistä, saat lahjaksi 10 vinkkiä painonhallintaasi. Uutiskirje on maksuton ja voit perua sen milloin tahansa.

Rakkaudella
Virpi