10 vinkkiäni painonhallintaan❤️

Moni painonhallinnan kanssa kipuillut tietää kaikki ne pettymysten tunteet, jotka kumpuavat toimimattomista kokeiluista.

Mikä onkaan masentavampaa, kuin painon nousu, silloin kun tavoittelet painonpudotusta.

Mikä onkaan masentavampaa, kun kilojen palaaminen takaisin korkojen kera, silloin kun tavoittelet pysymistä saavutetussa painossasi.

Tai mikä onkaan masentavampaa, kun kaikista tekemistäsi toimenpiteistä huolimatta, et pääse eteenpäin, vaan junnaat paikallasi.

Tiedän miltä Sinusta tuntuu, sillä olin tuossa tilanteessa useammin, kun uskotkaan. Ja todella kauan.

Mutta pääsin tuosta tilanteesta. Näillä vinkeilläni myös Sinulla on mahdollisuus vaikuttaa omaan hyvinvointiisi.

Nämä oivallukset voivat tuntua Sinusta kovin arkisilta ja yksinkertaisilta, mutta sitähän painonhallinta loppujen lopuksi on. Varsin arkista ja yksinkertaista.

Pohjimmiltaan on kyse arkisista valinnoista, joilla voi olla todella iso merkitys omaan elämään ja hyvinvointiin.

 

10 vinkkiäni painonhallintaan

Haluan antaa Sinulle omat vinkkini, jotka olivat suurena apuna itselläni halutessani pois laihdutuskuurien kierteestä ja jatkuvasta stressistä painon ympärillä liittyviin asioihin. Vinkit eivät ole tärkeysjärjestyksessä, vaan kaikilla näillä vinkeillä on oma merkityksensä onnistumiseen.

1. Seuranta

Meillä ihmisillä on usein taipumusta aliarvioida syömisiämme. Toisaalta taas yliarvioimme liikunnan määrää.
Olin erinomainen huijaamaan itseäni.

Jos et kirjaa itsellesi ylös syömisiäsi, niin loppukädessä illalla et enää muista mitä kaikkea olet suuhusi päivän aikana laittanut.
Et ehkä muista tai et ehkä halua muistaa niitä keksejä tai makkaraleipiä, jotka nappasit pikaisesti suuhusi kaikessa kiireessä.

Pidä ruoka- ja liikuntapäiväkirjaa.

Ruoka- ja liikuntapäiväkirjan avulla pääset jyvälle omista sudenkuopistasi. Pystyt helpommin seuraamaan mistä mahdolliset ongelmat painonhallinnassasi johtuvat. Seurannan avulla näet myös etenemisesi.

Saatat jopa yllättyä asioista, jotka nousevat esille päiväkirjan avulla.
Kun aloitat seurannan, niin aika nopeasti pääset kiinni niihin asioihin, jotka kaipaavat muutosta.

Muista, että kirjaat näitä asioita vain itseäsi varten. Älä kaunistele kumpaakaan, sillä silloin teet hallaa ainoastaan itseäsi kohtaan.

2. Ole kärsivällinen

Malttia – malttia! Mitään ei tapahdu hetkessä.

Tämän taidon opettelu on ollut itselleni kaikkein vaikeinta. Voisin kuvailla itseäni ihmiseksi, joka on jo vauhdilla menossa, kun muut vasta miettivät lähtemistä. Kun lähdin jotain tekemään, halusin tuloksia nyt ja heti. Samoin oli myös kaikkien kuurien ja dieettien kanssa.

Siis maltti on valttia!

Mikäli esimerkiksi tavoitteenasi on kevyempi olo ja painoa on tullut vuosien varrella useita ylimääräisiä kiloja, niin älä huijaa itseäsi siinä, että ne ovat poissa viikossa tai kahdessa. Eiväthän ne ole tulleetkaan viikossa tai kahdessa.

Kun teet pieniä muutoksia kerrallaan, niin todennäköisemmin ne jäävät pysyviksi. Mikäli teet monia isoja muutoksia yhtä aikaa ja olet jo valmiiksi stressaantunut, ei onnistuminen ole todennäköistä.

Älä masennu tai heitä hanskoja tiskiin, jos tuntuu, ettet etene. Kun suuntasi on oikea, niin koko ajan tapahtuu, vaikka se ei vielä näkyisikään ulospäin.

Älä masennu jos vaikkapa painosi on tippunut vaikka vain -100g. Mieti minkälainen köntti voita on 100g. Mikäli painosi tippuu -100g viikossa, tarkoittaa se -5,2 kg vuodessa. Aika huikeaa! Done!

Katso kokonaisuutta!

3. Tunnista omat sudenkuoppasi

Itsetuntemus on varsinkin painonhallinnassa erittäin tärkeää.

Voit oppia omista repsahduksistasi ja pieleen menneistä kuureista ja dieeteistä. Olen kokeillut lähes kaikkia mahdollisia kuureja ja dieettejä elämäni varrella. Painoa sain kyllä alas, mutta tulokset haihtuivat nopeasti savuna ilmaan ja kilot palasivat takaisin. Joka kerta.

Älä lyö hanskoja naulaan, jos et vielä ole onnistunut. Jos aiemmat kuurisi eivät ole toimineet, pitää jotakin tehdä eri tavalla tällä kertaa.

Älä enää turhaan toista samaa toimintamallia ja hakkaa päätäsi seinään. Jotain pitää siis tehdä toisin.


4. Päivitä asenteesi

Onko motivaatiosi oikea? Onko motivaatiosi hukassa?
Oletko ajatellut heittää hanskat tiskiin vai oletko kenties jo luovuttanut?

Ajattele, ettei Sinun ole pakko laihduttaa. Sinun ei ole pakko tehdä yhtään mitään, jos et halua.
Ajattele sen sijaan, että valintojesi kautta teet itsellesi hyvää.

Suuntaa ajatuksesi positiivisiin asioihin. Se, mihin keskityt, lisääntyy.


5. Älä ryhdy laihdutuskuurille / Älä laihduta!

Unohda nyt viimeistään kaikki kuurit ja dieetit.

Jo pelkkä ajatus laihdutuskuurista tuo mieleen kaikki ne herkut ja ruoka-aineet, joita et saa syödä.
Laihdutuskuuri rajoittaa. Se tuo mieleen kaikki ne asiat, joista joudut luopumaan. Mielemme kääntää kaikki kielletyt entistä himoitummaksi, jolloin ajatukset pyörivät näiden asioiden ympärillä.

Saatat jaksaa laihdutuskuurin pelkällä tahdonvoimallasi, kun tiedät, että kuuri loppuu jossakin vaiheessa. Sen jälkeen voi taas palata takaisin… mihin? Siihen tuttuun ja turvalliseen, entisiin tapoihin ja tottumuksiin.

Älä siis ryhdy laihdutuskuurille. Unohda koko sana. Opettele sen sijaan uusia tapoja ja päivitä vanhoja toimintamalleja.

Älä turhaan stressaa!

 

6. Ota ensimmäinen askel

Aloittaminen on aina vaikeinta.

Ensimmäisen askeleen jälkeen on paljon helpompi ottaa seuraava ja seuraava ja seuraava…
Huomaat nopeasti, että olet kulkenut jo pitkän matkaa.

Terveelliset elämäntavat lisäävät myös muiden myönteisten asioiden määrää elämässä.
Kokeile vaikka!

7. Mitä useampi ruokalaji, sitä enemmän tulee syötyä

Moni meistä syö esimerkiksi noutopöydän äärellä itsensä ähkyyn. Ja usein näin tapahtuu myös kotona.

Mitä enemmän vaihtoehtoja, niin sitä enemmän tekee mieli maistaa kaikkia tarjolla olevia vaihtoehtoja.

Mikäli kaapistasi löytyy aina erilaisia herkkuja ja naposteltavia, niin himo niihin voi kasvaa liian suureksi.
Lopputuloksena on ähky, väsymys, vatsakipu ja ehkäpä itsensä syyttely sortumisesta herkutteluun tai jopa ylensyöntiin.

Valitse viisaasti – kokeile lautasmallia!


8. Suunnittele ateria etukäteen

Olet varmaan kuullut sanonnan; ”Hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty”.
Se pitää hyvin paikkaansa.

Suunnittelu suojelee Sinua myös mahdollisilta repsahduksilta. Suunnittelu säästää myös aikaasi ja ennen kaikkea energiaasi.

Kaikkea ei aina tarvitse aloittaa tyhjältä pöydältä. Tee suunnitelmat viikon ruoista ja osta kerralla tarvikkeet näihin. Säästät aikaa, kun kaupassa ei tarvitse käydä niin useasti ja voit valmistaa ruokia jo etukäteen.

Etene viikko kerrallaan, niin näet miten ruokalista toimii käytännössä.
Itse aloitin tekemällä eri viikonpäiville erilaiset teemat. Maanantaisin oli pastapäivä, tiistaina lihapäivä, keskiviikkona kanapäivä, torstaina keittopäivä, perjantaina pizzapäivä, lauantaina uuniruokapäivä ja sunnuntaina kalapäivä. Lisäksi raikas salaatti rinnalle.

Tee isompia määriä ruokaa kerralla ja hyödynnä pakastinta! Ruokien sulattaminen on huomattavasti nopeampaa, kuin valmistaminen.

9. Syö makeaa vain kylläisenä

Kun syöt ensin ruoan, on sinun helpompi hillitä esimerkiksi makeanhimoasi.
Kylläisenä syöt makeaa kohtuudella verrattuna siihen, että esimerkiksi syöt koko suklaalevyn pahimpaan nälkääsi.

Jos et vielä lukenut vinkkejäni makeanhimoon, niin kannattaa lukea myös ne. Löydät linkin tekstin lopusta.

10. Haaveile

Haaveile ja unelmoi lopputuloksesta. Näe lopputulos selkeästi mielessäsi. Näe kuva itsestäsi tavoitteen saavuttamisen jälkeen.

Haaveile joka päivä!

Pidä huolta itsestäsi  ja etene määrätietoisesti kohti tavoitettasi ja unelmaasi – askel askeleelta, porras portaalta.

Mikäli haluat apua tälle matkallesi, niin pystyn auttamaan myös Sinua❤️

 

Luitko jo vinkkini makeanhimoon?

Jos et vielä lukenut vinkkejäni makeanhimoon, niin voit lukea ne klikkaamalla alla olevasta kuvasta.
Näillä vinkeillä pystyn pitämään makeanhimoni jos en kokonaan poissa, niin kuitenkin aisoissa.

 

Rakkaudella❤️
Virpi