Ota käyttöösi 10 vinkkiäni painonhallintaan

Moni painonhallinnan kanssa jo vuosia kipuillut tietää kaikki ne pettymysten tunteet, jotka kumpuavat toimimattomista kokeiluista.

Mikä onkaan masentavampaa, kuin painon nousu, silloin kun tavoittelet painonpudotusta.

Mikä onkaan masentavampaa, kun kilojen palaaminen takaisin korkojen kera, silloin kun tavoittelet pysymistä saavutetussa painossasi.

Tai mikä onkaan masentavampaa, kun kaikista tekemistäsi toimenpiteistä huolimatta, et pääse eteenpäin, vaan junnaat paikallasi.

Toivottavasti jossakin vaiheessa omaa matkaasi sinäkin pääset kokemaan ahaa-elämyksiä ja oivalluksia.

Nämä oivallukset tuntuvat kovin arkisilta ja yksinkertaisilta, mutta sitähän painonhallinta loppujen lopuksi on. Varsin arkista ja yksinkertaista.

Pohjimmiltaan on kyse varsin arkisista valinnoista, joilla voi olla todella iso merkitys omaan elämään.

10 vinkkiäni painonhallintaan

Alla olevat vinkit eivät ole tärkeysjärjestyksessä, vaan ne kaikki ovat yhtä tärkeitä.

1. Seuranta
Meillä ihmisillä on usein taipumusta aliarvioida syömisiämme. Toisaalta taas yliarvioimme liikunnan määrää.

Jos et kirjaa itsellesi ylös syömisiäsi, niin loppukädessä illalla et enää muista mitä kaikkea olet suuhusi päivän aikana laittanut.
Et ehkä edes muista niitä keksejä tai makkaraleipiä, jotka nappasit pikaisesti mukaasi ohi mennessäsi.

Pidä ruoka- ja liikuntapäiväkirjaa.
Niiden avulla pystyt seuraamaan kehittymistäsi ja pääset jyvälle myös omista sudenkuopistasi.


2. Ole kärsivällinen
Malttia – malttia!

Tämän taidon opettelu on itselleni ollut kaikkein vaikeinta. Voisin kuvailla itseäni ihmiseksi, joka on jo menossa, kun muut vasta miettivät lähtemistä.

Siis maltti on valttia!
Älä masennu tai heitä hanskoja tiskiin, jos vaikkapa painosi on tippunut vaikka vain -100g.

Mieti minkälainen köntti voita on 100g.
Katso kokonaisuutta! Mikäli painosi tippuu -100g viikossa, tarkoittaa se -5,2 kg vuodessa. Aika huikeaa! Done!

3. Tunnista omat sudenkuoppasi
Itsetuntemus on varsinkin painonhallinnassa erittäin tärkeää.

Voit oppia omista repsahduksistasi ja pieleen menneistä kuureista ja dieeteistä.
Jos ne eivät ole toimineet, pitää jotakin tehdä eri tavalla.
Turha enää toistaa samaa toimintamallia ja hakata päätä seinään.


4. Päivitä asenteesi

Onko motivaatiosi hukassa?
Oletko ajatellut heittää hanskat tiskiin vai oletko jo luovuttanut?

Ajattele, ettei sinun ole pakko laihduttaa. Sinun ei ole pakko tehdä yhtään mitään, jos et halua.
Ajattele sen sijaan, että teet itsellesi hyvää.

Suuntaa ajatuksesi positiivisiin asioihin.
Se, mihin keskityt, lisääntyy.


5. Älä ryhdy laihdutuskuurille / Älä laihduta!
Unohda kaikki kuurit ja dieetit.

Jo pelkkä ajatus laihdutuskuurista tuo mieleen kaikki ne herkut ja ruoka-aineet, joita et saa syödä.
Ne tuovat mieleen kaikki ne asiat, joista joudut luopumaan.

Älä ryhdy laihdutuskuurille, vaan opettele uusia tapoja tai päivitä vanhoja toimintamalleja.
Älä turhaan stressaa!


6. Ota ensimmäinen askel
Aloittaminen on aina vaikeinta.

Ensimmäisen askeleen jälkeen on paljon helpompi ottaa seuraava ja seuraava ja seuraava.
Huomaat nopeasti, että olet kulkenut jo pitkän matkaa.

Terveelliset elämäntavat lisäävät myös muiden myönteisten asioiden määrää elämässä.
Kokeile vaikka!


7. Mitä useampi ruokalaji, sitä enemmän tulee syötyä
Moni meistä syö esimerkiksi noutopöydän äärellä itsensä ähkyyn. Ja usein myös kotonakin.

Mitä enemmän vaihtoehtoja, niin sitä enemmän tekee mieli maistaa kaikkia vaihtoehtoja.

Mikäli kaapista löytyy aina kaikkia herkkuja ja naposteltavia, niin himo niihin voi kasvaa liian suureksi.
Lopputuloksena on ähky, väsymys, vatsakipu ja ehkäpä itsensä syyttely sortumisesta ylensyöntiin.

Valitse viisaasti – kokeile lautasmallia!


8. Suunnittele ateria etukäteen

Olet varmaan kuullut sanonnan; ”Hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty”.
Se pitää hyvin paikkaansa.

Suunnittelu suojelee myös mahdollisilta retkahduksilta.
Suunnittelu säästää aikaa ja ennen kaikkea energiaa. Kaikkea ei tarvitse aloittaa tyhjältä pöydältä.

Tee suunnitelmat viikon ruoista ja valmistele niitä etukäteen.
Tee isompia määriä ruokaa kerralla ja hyödynnä pakastinta!
Ruokien sulattaminen on nopeampaa, kuin valmistaminen.


9. Syö makeaa vain kylläisenä

Kun syöt ensin ruoan, on sinun helpompi hillitä esimerkiksi suklaanhimoasi.

Kylläisenä syöt suklaata kohtuudella verrattuna siihen, että herkuttelet koko levyn pahimpaan nälkääsi.


10. Haaveile

Haaveile lopputuloksesta ja näe se selkeästi mielessäsi.
Haaveile joka päivä!

Pidä huolta itsestäsi  ja etene määrätietoisesti kohti unelmaasi – askel askeleelta, porras portaalta.


Tuntuuko sinusta siltä, että nyt olisi hyvä aika ottaa tuo ensimmäinen askel?
Mikäli vastasit KYLLÄ, jatka lukemista.

Haluatko sanoa STOP jojoilulle?

Se onnistuu Tartu Hetkeen / STOP jojoilulle -verkkokurssilla.
Nimensä mukaisesti kurssilla sanotaan STOP jojoilulle.

Kurssilla työstät omaa ruokapäiväkirjaasi ja löydät itsellesi ihanteellisimman ruokarytmin.
Pääset etenemään kohti tavoitettasi ja unelmaasi.

Kurssilla pääset myös omien sudenkuoppiesi äärelle.
Työstät ajatuksiasi ja tunteitasi, joita liittyy ruoan ja syömisen ympärille.

Lisätietoja verkkokurssista saat klikkaamalla alta.

 

Haluatko henkilökohtaista valmennusta?

Portaat Hyvinvointiin -verkkovalmennus voi olla silloin juuri oikea sinulle.

Verkkovalmennus yhdistää verkkokurssin ja henkilökohtaisen valmennuksen.
Pääset helposti eteenpäin kirjallisen materiaalin ja yhteisten verkkotapaamistemme avulla.

Lisätietoja verkkovalmennuksesta saat klikkaamalla alta.

Mielelläni kuulen omasta matkastasi.

Mitä haasteita sinä olet kokenut matkallasi?

Mitä onnistumisia, niin pieniä, kuin isojakin olet kokenut? Tai mitä Ahaa-elämyksiä olet saanut?

Kaikkea hyvää matkallesi toivottaen

Virpi
Lupausten Portaat
info@lupaustenportaat.fi