fbpx

10 vinkkiäni painonhallintaan

10 vinkkiäni painonhallintaan

Moni painonhallinnan kanssa kipuillut tietää kaikki ne pettymysten tunteet, jotka kumpuavat toimimattomista kokeiluista.

Ei ole mitään sen masentavampaa, kuin painon nousu, silloin kun tavoittelet painonpudotusta.

Tai kilojen palaaminen takaisin korkojen kera silloin, kun tavoittelet pysymistä saavutetussa painossasi. Tai se, että kaikista tekemistäsi toimenpiteistä huolimatta et pääse eteenpäin, vaan junnaat paikallasi viikosta ja kuukaudesta, jopa vuodesta toiseen.

Tiedän miltä Sinusta tuntuu, sillä olen ollut tuossa tilanteessa useammin, kun uskotkaan.

Mutta pääsin irtautumaan tuosta kierteestä. Vinkeilläni myös sinulla on mahdollisuus vaikuttaa omaan hyvinvointiisi ja jättää jatkuvat pettymysten tunteet historiaan.

Nämä oivallukset voivat tuntua sinusta kovin arkisilta ja yksinkertaisilta, mutta sitähän painonhallinta loppujen lopuksi on. Varsin arkista ja yksinkertaista, mutta joskus niin vaikeaa ja jopa mahdotonta. Joku asia, joka on sinulle helppo, voi olla toiselle vaikea ja joskus jopa mahdotonta.

Pohjimmiltaan on kyse arkisista valinnoista, joilla on todella iso merkitys omaan elämään ja omaan hyvinvointiin.

Vinkit eivät ole tärkeysjärjestyksessä, vaan kaikilla vinkeillä on oma merkityksensä onnistumisessa


1. Seuranta

Meillä ihmisillä on usein taipumusta aliarvioida syömisiämme. Toisaalta taas yliarvioimme liikunnan määrää.

Olin erinomainen huijaamaan itseäni. Sorrutko Sinäkin samaan?

Jos et kirjaa itsellesi ylös syömisiäsi, niin loppukädessä illalla et enää muista mitä kaikkea olet suuhusi päivän aikana laittanut. Et ehkä muista tai et ehkä halua muistaa niitä keksejä tai suklaakonvehteja, jotka nappasit pikaisesti suuhusi kaikessa kiireessä. Yhdellä keksillä tai suklaakonvehtilla ei ole niin suurta merkitystä painonhallinnassa, mutta niitä nappailee huomaamattaan päivittäin viikosta ja kuukaudesta toiseen, onkin jo aivan eri tilanne.

Pidä ruoka- ja liikuntapäiväkirjaa.

Ruoka- ja liikuntapäiväkirjan avulla pääset jyvälle omista sudenkuopistasi. Kun kirjaat itsellesi asioita ylös, pystyt helpommin seuraamaan mistä mahdolliset ongelmat painonhallinnassasi johtuvat.

Seurannan avulla näet oman etenemisesi. Saatat jopa yllättyä asioista, jotka nousevat esille päiväkirjan avulla.

Kun aloitat seurannan, niin pääset aika nopeasti kiinni niihin asioihin, jotka kaipaavat muutosta.

Muista, että kirjaat asioita vain itseäsi varten. Sinun ei tarvitse näyttää kirjauksiasi kenellekään, mutta älä silti kaunistele totuutta. Kaunistelemalla syömisiäsi ja liikkumistasi teet hallaa ainoastaan itsellesi.


2. Ole kärsivällinen

Malttia – malttia! Mitään ei tapahdu hetkessä.

Tämän taidon opettelu on ollut itselleni kaikkein vaikeinta. Ja se koskee oikeastaan muutakin kuin painonhallintaa.

Voisin kuvailla itseäni ihmiseksi, joka on jo vauhdilla menossa, kun muut vasta miettivät lähtemistä. Kun lähden tekemään jotain, haluan tuloksia nyt ja heti. Samoin oli myös kaikkien kuurien ja dieettien kanssa. Siis maltti on valttia!

Mikäli esimerkiksi tavoitteenasi on kevyempi olo ja painoa on tullut vuosien varrella useita ylimääräisiä kiloja, niin älä huijaa itseäsi siinä, että ne ovat poissa viikossa tai kahdessa. Todennäköisesti ne eivät ole tulleetkaan viikossa tai kahdessa.

Tee pieniä muutoksia kerrallaan, näin muutoksista tulee todennäköisemmin pysyviä. Mikäli teet monia isoja muutoksia yhtä aikaa ja olet jo valmiiksi stressaantunut, niin todennäköisesti et tule onnistumaan.

Älä masennu tai heitä hanskoja tiskiin, jos tuntuu, ettet etene. Kun suuntasi on oikea, niin pinnan alla tapahtuu koko ajan, vaikka se ei vielä näkyisikään ulospäin.

Älä masennu, jos painosi on tippunut vaikka vain -100g. Mieti minkälainen köntti voita on 100g. Mikäli painosi tippuu -100g viikossa, tarkoittaa se -5,2 kg vuodessa. Aika huikeaa! Katso kokonaisuutta!

3. Tunnista omat sudenkuoppasi

Itsetuntemus on myös painonhallinnassa erittäin tärkeää. Voit oppia omista repsahduksistasi ja kaikista aiemmin pieleen menneistä kuureista ja dieeteistä.

Olen kokeillut suuren joukon erilaisia kuureja ja dieettejä. Painoa sain kyllä alas ja rahaa palamaan, mutta tulokset haihtuivat nopeasti savuna ilmaan ja kilot palasivat takaisin. Joka kerta. Siihen asti, kunnes tajusin, että painonpudottamisen sijaan pitää keskittyä painon ja jojoilun taustalla oleviin asioihin.

Älä lyö hanskoja naulaan, jos et vielä ole onnistunut. Jos aiemmat kuurisi eivät ole toimineet, niin jotakin pitäisi tehdä eri tavalla, että voit onnistua.

Toistamalla samoja toimintamalleja hakkaat ainoastaan päätäsi seinään.  Älä turhaan toista samoja asioita ja odota tällä kertaa erilaista lopputulosta. Jotain pitää tehdä toisin.


4. Päivitä asenteesi

Onko motivaatiosi hukassa? Oletko ajatellut heittää hanskat tiskiin vai oletko kenties jo luovuttanut?

Ajattele, ettei sinun ole pakko laihduttaa. Sinun ei ole pakko tehdä yhtään mitään, jos et halua. Ajattele sen sijaan, että valintojesi kautta teet itsellesi hyvää ja parannat omaa hyvinvointiasi jokaisella valinnallasi.

Kysy itseltäsi toistuvasti, ”viekö tämä valinta minua tavoitettani kohti vai siitä poispäin?”

Suuntaa ajatuksesi positiivisiin asioihin. Se, mihin keskityt, lisääntyy.


5. Älä ryhdy laihdutuskuurille 

Unohda kaikki kuurit ja dieetit. Jo pelkkä ajatus laihdutuskuurista tuo mieleen kaikki ne herkut ja ruoka-aineet, joita et saa syödä.

Laihdutuskuuri rajoittaa. Se tuo mieleen kaikki ne asiat, joista joudut luopumaan ja mitä sinun pitää tehdä.

Jokaista kiellettyä asiaa kohtaan tulee himo, joten ei ihme, että laihdutuskuurin aikana kaikki ajatukset pyörivät näiden asioiden ympärillä. Olet todennäköisesti myös kokenut tämän itse.

Laihdutuskuuri on jonkin pituinen ajanjakso, joka loppuu jossakin hetkessä. Saatat jaksaa kuurin pelkällä tahdonvoimallasi ja itsekurilla, kun tiedät, että kuuri loppuu. Mitä tapahtuu sen jälkeen? Sen jälkeen voikin palata takaisin… mihin? Siihen tuttuun ja turvalliseen, entisiin tapoihin ja tottumuksiin. Ja kierre on valmis.

Unohda laihdutuskuurit. Unohda koko sana, opettele sen sijaan uusia tapoja ja päivitä vanhoja toimintamalleja.

6. Ota ensimmäinen askel

Aloittaminen on aina vaikeinta. Moni meistä jahkailee ja pähkäilee aloittamista ja valitettavan usein se jääkin tälle pähkäilyn asteelle.

Jos olet tehnyt päätöksen aloittaa, niin älä siirrä aloittamista enää eteenpäin, vaan ota ensimmäinen konkreettinen askel tavoitteesi eteen.

Ensimmäisen askeleen jälkeen on paljon helpompi ottaa seuraava ja seuraava ja seuraava… Huomaat nopeasti, että olet kulkenut jo pitkän matkaa. Terveelliset elämäntavat lisäävät myös muiden myönteisten asioiden määrää elämässä. Kokeile vaikka!


7. Mitä useampi ruokalaji, sitä enemmän tulee syötyä

Moni meistä syö esimerkiksi noutopöydän äärellä itsensä ähkyyn. Ja usein näin voi tapahtua myös kotona. Mitä enemmän vaihtoehtoja, niin sitä enemmän tekee mieli maistaa kaikkia tarjolla olevia vaihtoehtoja.

Valitse viisaasti – kokeile lautasmallia. Huolehdi siitä, että saat energiaa tasaisesti ja riittävästi päivän aikana, tällöin voit välttyä ylensyönniltä.

Mikäli kaapistasi löytyy aina erilaisia herkkuja ja naposteltavia, niin himo niihin voi kasvaa liian suureksi. Saatat itsekurilla pitää itsesi kaukana näistä herkuista, mutta jos itsekurisi herpaantuu edes hetkeksi tai syöt herkkuja nälkääsi, voi lopputuloksena on ähky, väsymys, vatsakipu ja ehkäpä itsensä syyttely sortumisesta jälleen kerran herkutteluun tai jopa ylensyöntiin.


8. Suunnittele ateria etukäteen

Olet varmaan kuullut sanonnan; ”Hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty”. Se pitää hyvin paikkaansa.

Suunnittelu suojelee myös mahdollisilta repsahduksilta. Suunnittelu säästää myös aikaa ja ennen kaikkea energiaasi.

Kaikkea ei aina tarvitse aloittaa tyhjältä pöydältä. Tee suunnitelmat viikon ruoista ja osta kerralla tarvitsemasi ruokatarvikkeet. Säästät aikaa, kun kaupassa ei tarvitse käydä niin useasti ja voit valmistaa ruokia jo etukäteen.

Etene viikko kerrallaan, niin näet miten ruokalista toimii käytännössä.

Itse aloitin tekemällä eri viikonpäiville erilaiset teemat. Maanantaisin oli pastapäivä, tiistaina lihapäivä, keskiviikkona kanapäivä, torstaina keittopäivä, perjantaina pizzapäivä, lauantaina uuniruokapäivä ja sunnuntaina kalapäivä. Lisäksi raikas salaatti rinnalle.

Tee isompia määriä ruokaa kerralla ja hyödynnä pakastinta! Ruokien sulattaminen on huomattavasti nopeampaa, kuin valmistaminen.

9. Syö makeaa vain kylläisenä

Kun syöt ensin ruoan, on sinun helpompi hillitä esimerkiksi makeanhimoasi. Kylläisenä syöt makeaa vähemmän verrattuna siihen, että esimerkiksi syöt koko suklaalevyn pahimpaan nälkääsi.

Huolehdi säännöllisestä ruokailurytmistä. Näin varmistat sen, että saat tasaisesti ja riittävästi energiaa päivän aikana, etkä sorru niin helposti mielitekoihin.


10. Haaveile

Haaveile ja unelmoi lopputuloksesta. Näe lopputulos selkeästi mielessäsi. Miltä näytät tavoitteen saavuttamisen jälkeen?

Pidä huolta itsestäsi  ja etene määrätietoisesti kohti tavoitettasi ja unelmaasi – askel askeleelta, porras portaalta

 

Lisää vinkkejä?

Haluatko lisää vinkkejä, joiden avulla voit varmistaa oman onnistumisesi?

Tilaamalla uutiskirjeeni, saat lahjan. Uutiskirje on maksuton ja voit perua sen milloin tahansa. 

Lue lisää tästä linkistä.

Sinun hyvinvointisi on minulle sydämenasia.

Rakkaudella
Virpi